name | autoweek.cz

Citroën C5 Aircross z Bretaně

Citroën C5 Aircross z Bretaně

09.10.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nové SUV Citroën C5 Aircross se v evropské verzi vyrábí v legendární továrně Rennes - La Janais.
Na pařížském autosalonu se představuje nové SUV Citroën C5 Aircross v evropské verzi. Vůz, který nabízí více komfortu a modularity, se do prodejní sítě dostane v posledním čtvrtletí 2018. Vyrábí se v Rennes – La Janais, důležité továrně v historii značky Citroën, v níž se vyráběla většina legendárních vozů značky a jež se dokázala zcela proměnit a přizpůsobit výrobě nového vozu.
 
Reprezentant Francie
Vůz získal označení „Origine France Garantie“, protože při jeho výrobě se využívá know-how dodavatelů, z nichž převážná většina pochází z Francie, někteří z regionu kolem města Rennes. Označení „Origine France Garantie“ vydává asociace Pro France, jejímž cílem je propagovat Marque France (Značku Francie). Na začátku ledna 2018 se proces certifikace týkal 600 podniků a více než 2000 výrobků ho již získalo.
 
Továrna je historický prostor, který vznikl z iniciativy generála de Gaulla, jehož cílem bylo udělat z Bretaně průmyslovou oblast. V továrně v Rennes se vyráběla celá řada legendárních vozů značky, mimo jiné Ami 6, Dyane, GS, BX, XM, Xantia, C5 a C6. Byly to symboly úspěchu (Citroën GS a Citroën XM byly v letech 1971 a 1990 zvoleny Autem roku). Počátkem roku 2016 rozhodla společnost PSA o výrobě evropské verze vozu C5 Aircross v Rennes. Podmínkou bylo urychlení modernizace. Bylo nezbytné provést transformaci podniku, optimalizovat ho, snížit fixní náklady a optimalizovat náklady na výrobu SUV C5 Aircross. Plán modernizace doplnily investice ve výši 100 milionů eur, město Rennes a Bretaňský region se na transformaci podílely investicemi ve výši 15 %.
 
Modernizace vedla k nejmodernější výrobě
Aby se zde mohlo nové SUV C5 Aircross vyrábět, musela projít velkými změnami celá výroba. Transformace továrny vedla ke vzniku zcela výrobní haly se zcela jiným čistším, tišším a klidnějším pracovním prostředím. Montážní hale s novou linkou stačí polovina dříve používané plochy. V továrně tak mohou nyní sídlit externí dodavatelé, jako například Faurecia, Tenneco, Bretagne Ateliers, TI Automotive. Ti jsou s montáží propojení pomocí samočinných přepravních vozíků.
 
Nový logistický systém Full kitting umožnil úspory a snížení zásob, zejména meziproduktů. Karoserie se pohybuje se všemi díly, které ji tvoří. Obsluze stačí je vzít a namontovat. Každá sada dílů je připravena předem pro vozidlo, které bude montováno, a pohybuje se během montáže společně s ním. Za účelem zlepšení ergonomie pracovišť dokáže systém každou karoserii umístit do výšky vhodné pro daného operátora. Všechny tyto změny umožnily samočinné přepravní vozíky, malé roboty propojené s dozorčím stanoviskem přes WiFi.
 
V rámci plánu transformace byla zcela modernizována lakovna, jejíž provoz je ekologičtější a současně ekonomičtější. Lakovna přešla na možnost vyrábět dvoubarevné karoserie. Karoserie jsou původně jednobarevné, nyní prochází dalším lakováním, kdy je střecha přestříkaná na černo.
 
Továrna má 3300 zaměstnanců, z toho asi 900 agenturních. Rozdělení zaměstnanců je následující: 75 % dělníků, 20 % nevýrobních zaměstnanců, techniků a vedoucích a 5 % inženýrů a manažerů. 20 % zaměstnanců tvoří ženy. Ostatně v čele továrny stojí Thérèse Joderová.