citroen c-zero - první elektromobil v čr | Aktuality | autoweek.cz

Citroen C-Zero - první elektromobil v ČR

Citroen C-Zero - první elektromobil v ČR

25.11.2010 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Také Česká republika konečně nesměle vstupuje do éry vozidel poháněných elektrickým proudem. Jako první takový vůz do své nabídky zařadil Citroen, který představil C-Zero v moderních prostorách nové Národní technické knihovny v Praze.

Citroen vozy s elektrickým pohonem prodává už od 90. let. Dodal jich zákazníkům více než 5500, přičemž tyto elektromobily vznikly na bázi modelů C15, AX nebo Saxo, přičemž Berlingo First Electrique se stále ještě vyrábí. Nyní ovšem přichází s automobilem, který vzešel ze spolupráce koncernu PSA s japonským Mitsubishi Motors. Tento první elektrický vůz nové generace Citroen C-Zero vychází z Mitsubishi i-MiEV. Koncern PSA vývoj evropské verze i-MiEV a vozů Citroen C-Zero a Peugeot iOn spolufinancoval.

 

Trakční elektromotor Citroenu C-Zero je synchronní s permanentním magnetem. Má největší výkon 47 kW (64 k) při otáčkách 3500 až 8000/min, průběžný výkon je 35 kW při 5150/min. Točivý moment dosahuje 180 N.m při 0 až 2000/min. Motor má hmotnost jen 60 kg. Vzhledem k tomu, že elektromotor dosahuje maxima točivého momentu ihned po spuštění není nutná převodovka, jen redukční převodovka a diferenciál. Celá pohonná jednotka je umístěna u poháněné zadní nápravy.

Vůz je vybaven lithio-ionovým akumulátorem umístěným ve střední části vozu pod zadními sedadly, kde je chlazen vzduchem. Tvoří jej 88 článků ve 12 modulech v sériovém zapojení. Využitelná kapacita akumulátoru je přibližně 16 kWh a pracuje s napětím 330 V. akumulátory mají hmotnost 240 kg a mají vydržet 1500 cyklů.

Nabíjet akumulátor lze dvěma způsoby. Základní je přes běžnou 220 V zásuvku přes přívodní šňůru. Úplné nabití trvá 6 hodin proudem 16 A, 7 hodin s proudem 13 A či 9 hodin proudem 10 A.

Rychlé nabití jednofázovým proudem 400 V/125 A tj. výkonem až 50 kW umožňuje dosažení 80 % nabití akumulátoru jen za 30 minut. Z bezpečnostních důvodů je pro dobití na 100 % potřeba využít základní způsob dobíjení. Pro použití rychlodobíjení je potřeba mít k dispozici speciální stanici, kterou zabezpečuje dodavatel elektrického proudu. Zajištění jejích dodávek pro Českou republiku je zatím teprve v jednání.

Citroen C-Zero využívá systém rekuperace energie při zpomalování a brzdění pro dobíjení akumulátoru. Akumulátor se začne nabíjet i v případě, že se řidič nedotýká pedálu akcelerátoru.

S délkou 348 cm a obrysovým průměrem otáčení 9,5 m (stopový je jen 9,0 m) se C-Zero snadno pohybuje v městském provozu. Přitom díky rozvoru 255 cm poskytuje čtyři plnohodnotná místa a zavazadlový prostor o objemu 166 l (užitečná hmotnost je 330 kg). Dosahuje největší rychlost 130 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,9 s.

 

Podle průzkumu PSA je ve Francii 70 % cest autem během pracovního týdne kratších než 30 km a 95 % nepřekračuje 80 km. Plných 40 % cest je dokonce kratších 5 km a 92 % své životnosti auto prostojí. Největší dojezd 150 km je proto dostatečný pro běžné každodenní jízdy, ovšem je třeba počítat s tím, že se dojezd snižuje v městském provozu při častých rozjezdech, v náročném kopcovitém terénu či v nepříznivých klimatických podmínkách, vyžadujících velký výkon klimatizace nebo topení. I hodnota dojezdu snížená až k hranici 75 km by ale měla stačit pro většinu běžných jízd.

Zaměření vozu odpovídá i solidní základní výbava zahrnující posilovač řízení, elektrické ovládání oken, ABS, ASR, ESP, šest airbagů, klimatizaci a autorádio s CD a USB. Součástí sériové výbavy je i Bluetooth.

 

Citroen C-Zero se ovládá velmi snadno - stačí otočit klíčkem a počkat na rozsvícení zelené kontrolky READY a přesunout volicí páku (podobnou jako u samočinné převodovky) do polohy pro jízdu vpřed. Na přístrojové desce je kromě tradičních informací i ukazatel činnosti akumulátoru: tmavě modrá zóna symbolizuje nabíjení, světle zelená fázi úsporného řízení a

bílá jízdu vyžadující vyšší spotřebu elektrické energie.

V první polovině záběru pedálu akcelerátoru je nastaven úsporný pohyb upřednostňující nízkou spotřebu elektrického proudu, zatímco ve druhé polovině je k dispozici rezervní výkon a točivý moment pro dynamickou jízdu nebo okamžitou potřebu například při předjížděcích manévrech.

Jakmile se na ukazateli nabití akumulátoru přiblíží minimální úroveň nabití, po upozornění řidiči se omezí činnost příslušenství a sníží dostupný výkon, aby se co nejvíce prodloužil dojezd vozu.

 

Citroen C-Zero přináší i nejnovější systém komunikace Citroen eTouch, umožňující využívat celou řadu služeb zahrnující lokalizované tísňové a asistenční volání, virtuální servisní knížku a službu Eco Driving, která je k dispozici v nabídce MyCitroen na internetu. U volání funguje Citroen eTouch naprosto samostatně. Systém je totiž vybaven modulem GPS a SIM kartou, která nevyžaduje podpis smlouvy s jakýkoliv operátorem, a to bez časového omezení. Na přístrojové desce jsou dvě tlačítka - jedno s nápisem SOS, které slouží pro tísňová volání (k volání může rovněž dojít automaticky v případě nárazu), druhé s logem dvou šípů sloužící k volání asistenční službě. Obě tyto služby jsou bezplatné a jsou k dispozici nepřetržitě.

 

Citroen na vůz poskytuje běžnou dvouletou záruku, ale přidává k tomu pětiletou (resp. na 50 000 km) na akumulátor a pohonnou jednotku. V České republice majitele vozů C-Zero přijmou všechny autorizované servisy Citroenu, ovšem zatím jen třetina z nich má pracovníky s oprávněním pro práci s vysokonapěťovým zařízením, ale tento podíl se bude postupně zvětšovat.

Oficiální cena zatím nebyla stanovena. Předběžná základní cena vozu činí 29 550 eur bez DPH s přepočtem podle aktuálního kurzu. To v současné době představuje cenu 875 860 Kč vč. DPH. Citroen ale bude tyto vozy nabízet především s využitím PSA Finance formou operativního leasingu se všemi doprovodnými službami předběžně za 13 000 Kč měsíčně. Ceny budou upřesněny do konce roku. Vozy už lze objednávat s tím, že první dodávky se uskuteční na přelomu února a března 2011.

 

Odhadovat prodej těchto vozů na českém trhu vzhledem k jejich ceně, chybějící infrastruktuře a neexistující státní podpoře vozidel neprodukujících při jízdě emise je obtížné. "Jde o novou techniku, kterou chceme dostat na český trh. Nebude se proto jednat o úplně racionální ekonomický prodej," řekl nám při představení vozu obchodní ředitel Citroenu ČR František Neuman. Současně nám řekl, že už mají na vůz první objednávky, a to dokonce i od soukromé osoby. Největší zájem se předpokládá u energetických společností.

Odhady o vývoji počtu provozovaných vozidel s elektrickým pohonem na silnicích se liší. U PSA se přiklánějí k odhadu, že v roce 2020 budou v Evropě představovat 2 % z nově prodávaných vozidel. Vedení PSA předpokládá pro rok 2011 celkové dodávky 7000 vozů Citroen C-Zero a sesterského Peugeotu iOn. Do roku 2015 by toto množství mělo vzrůst na 30 000 vozů ročně. Právě tolik z celkové produkce 100 000 vozů, zahrnující i evropskou verzi i-MiEV, totiž objednalo u jeho výrobce Mitsubishi Motors. Výroba probíhá u Mitsubishi v Japonsku. Většina z těchto vozů bude pro zákazníky k dispozici na leasing.

 

  • Citroen C-Zero - první elektromobil v ČR
  • Citroen C-Zero - první elektromobil v ČR
  • Citroen C-Zero - první elektromobil v ČR
  • Citroen C-Zero - první elektromobil v ČR
  • Citroen C-Zero - první elektromobil v ČR
  • Citroen C-Zero - první elektromobil v ČR
  • Citroen C-Zero - první elektromobil v ČR
  • Citroen C-Zero - první elektromobil v ČR
  • Citroen C-Zero - první elektromobil v ČR
  • Citroen C-Zero - první elektromobil v ČR
  • Citroen C-Zero - první elektromobil v ČR