name | autoweek.cz

Dacia - úspěšný příběh

Dacia - úspěšný příběh

03.10.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Během šesti let od svého znovuuvedení na světové trhy v roce 2004 se Dacia proměnila ve významnou evropskou automobilku. Také nový model Dacia Duster byl přijat s nadšením.

Od roku 2004 do konce roku 2009 už bylo prodáno více než 1,2 milionu vozů Dacia nové generace. Správný odhad požadavků zákazníků dokládá okamžitý úspěch všech nově uváděných modelových řad - Logan MCV v roce 2008 překonal v množství prodaných kusů původní sedan Logan a stejně tak se v roce 2009 na pozici nejprodávanějšího modelu okamžitě vypravoval hatchback Sandero.

Během prvních osmi měsíců letošního roku vzrostl celosvětový prodej osobních vozů Dacia o 12,1 % na 221 092 kusů, což představuje podíl na světovém trhu 0,6 %. Lehkých užitkových vozů Dacia se prodalo 15 839 kusů, což je o 43,9 % více než před rokem.

Dacia je samozřejmě vedoucí značkou na domácím trhu s podílem 33,6 % (tj. o 2,5 % více než před rokem). Stala se ale také šestou nejprodávanější značkou ve Francii s podílem 5,1 % a růstem prodeje o 118,4 %. V Evropě se za osm letošních měsíců prodalo 161 317 vozů Dacia, což představovalo meziroční nárůst o 20,9 % a tržní podíl 1,7 %. Vedle Francie, s prodejem 76 255 kusů, byly nejvýznamnějšími trhy rumunské značky Německo (23 949 kusů), Itálie (15 368 kusů) a Španělsko (14 285 kusů). Pozoruhodný je především obrovský úspěch značky Dacia v Německu. To se v roce 2009 dokonce stalo nejúspěšnějším trhem značky. V době zahájení prodeje modelu Logan se s jeho prodejem v Německu vůbec nepočítalo a s tak velký objem prodeje na nejnáročnějším evropském trhu by se tehdy zdál být naprostým nesmyslem. Posílení svého postavení Dacia dosáhla i v zemích Maghrebu, kde bylo za osm měsíců prodáno 26 310 vozů, tedy o 4,5 % více než před rokem a tržní podíl dosáhl 3,1 %.

Po úspěchu základního modelu, sedanu Logan, Dacia rozšířila svou modelovou nabídku o kombi Logan MCV, hatchback Sandero a užitkové verze Logan Van a Logan Pick-up. Od letošního dubna se k nim přidal zcela nový model, malý off-road Duster. Jeho přijetí po celém světě předčilo očekávání, takže se jej za první čtyři měsíce prodalo resp. bylo objednáno více než 64 000 kusů, což je více než dvojnásobek původního předpokladu. Přitom se tento vůz ještě neobjevil ve všech zemích, v nichž se s jeho prodejem počítá. Od prosince bude k dispozici i verze s označením eco2 s kombinací pohonu 4x4 a motoru 1,5 dCi 90 se spotřebou 5,3 l/100 km (označení eco2 už nesou verze s předním pohonem s motory 1,5 dCi 90, 1,5 dCí 110).

Dacia se svou strategií nabídky kvalitních vozů za bezkonkurenční cenu stala sociálním fenoménem, jímž byla konkurence nucena se vážně zabývat. Zprvu pohrdlivě přijímané vozy se setkaly s obdobným úspěchem jako nízkonákladové letecké společnosti - také těmi bylo dlouho pohrdáno a dnes mají podíl na trhu přes 55 % takže přinutil ty velké společnosti změnit své chování. Zákazníci na vozech Dacia oceňují především zdaleka nejlepší poměr mezi cenou a prostorností, ale také nízké servisní náklady. Lepšící se pověst značky dokládá i rostoucí zůstatková cena vozů.

Hospodářská krize změnila přístup chování kupujících, kteří ve stále větší míře hodlají utrácet za jiné věci než za auta. Celoevropský průzkum společnosti Cetelem přitom odhalil, že v současné době okolo 29 % zájemců o nový vůz za něj nehodlá utratit více než 8000 eur (200 000 Kč). Rozhodující se přitom pro ně stává poměr ceny a užitné hodnoty, ale rovněž nízké provozní náklady. To jsou přesně ty hodnoty, s nimiž Dacia přišla už před vypuknutím krize a za něž jsou zákazníci vždy utrácet peníze.

Průzkum Eurostat GS ukázal, že zatímco v roce 1999 Evropané vynakládali na dopravu 14,4 % svých každoročních výdajů a investovali do koupě nového vozu 5,2 % svých výdajů, v roce 2008 už náklady na pořizování nových vozů poklesly o 28 % na 3,8 % z výdajů, přičemž náklady na dopravu se snížily jen na 13,7 %.

Současně se ale ukazuje, že kupující nejsou ochotni slevit ze základních požadavků na komfort. To se projevuje i tím, že Dacia neprodává nejlevnější verze svých vozů, protože zákazníci vyžadují vyšší úroveň výbavy. V případě Dusteru se to projevuje tím, že navzdory průměrné základní ceně tohoto vozu kolem 11 900 eur (v jednotlivých zemích se cena liší s ohledem na odlišné daně) kupující za svůj nový vůz vynakládají o více než 30 % více, tedy v průměru 16 000 eur. Například vozů s pohonem 4x4 se dodává okolo 55 %, přičemž požadavky zákazníků překračují 60 %, ale z výrobních důvodů zatím není možné je okamžitě uspokojit.  Ukazuje se tak, že zákazníků hledajících off road je mnohem více než těch, kteří chtějí crossover. Nebude ale uspokojen požadavek mnohých kupujících po výkonnějších motorech - s těmi se nepočítá, ač by jejich použití konstrukce vozu umožňovala.

Zajímavostí je i volba barev. Velké diskuse se v automobilce vedly o tom, zda zařadit i hnědou metalízu. Nakonec byla zařazena s odhadem prodeje okolo 2 %. Ve skutečnosti se jedná o nejoblíbenější barevný odstín, který požaduje více než 40 % zákazníků.

Koncepce vozů Dacia vychází z maximálního využití již existujících komponent vyráběných v rámci aliance Renault-Nissan v kombinaci se základní platformou B0. Tím se šetří nejen výrobní, ale i konstrukční náklady. V případě modelu Duster byly poprvé použity komponenty od Nissanu (systém pohonu všech kol).

Vozy Dacia jsou konstruovány tak, aby byly nejen levné při výrobě, ale aby se rovněž minimalizovaly náklady na jejich údržbu. To se projevuje i v rostoucí spokojenosti kupujících s jejich novými vozy Dacia, což dokládají průzkumy J. D. Power či francouzský Que choisir? K tomu přispívá ještě další faktor. Výroba v rumunském Mioveni se řadí k nejkvalitnějším v rámci celé aliance.

Prodejní výsledky i vnímání Dacie zákazníky překonávají původní plány Louise Schweitzera prezentované v roce 1999. Marketingový ředitel automobilka Dacia Vincent Carré nám prozradil, že se vztah mezi mateřskou automobilkou Renault a Dacií mění. Zatímco dosud se Dacia vše učila od Renaultu, nyní už Renault velmi bedlivě studoje zdroje úspěchu Dacie a hledá v nich poučení pro svou činnost.

Do vývoje modelu Duster a výroby v závodě Mioveni nedaleko Pitesti bylo investováno 290 milionů eur. Z toho 70 milionů směřovalo do úprav továrny, které zahrnovaly i výrobu nové šestirychlostní převodovky a rozšíření produkce motorů. Činnosti Dacie napomáhá i před časem otevřené vývojové středisko RTR (Renault Technologie Romania) v Bukurešti, středisko designu RDCE (Renault Design Central Europe) rovněž v Bukurešti a testovací areál v rumunském Titu. Velký prodejní úspěch Dacia dosahuje i přesto, že její náklady na reklamu jsou pouhým zlomkem toho, co vynakládají jiní výrobci.