dacia vrací na trh pohon na lpg | Aktuality | autoweek.cz

Dacia vrací na trh pohon na LPG

Dacia vrací na trh pohon na LPG

20.11.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Pohon na propan-butan bude dostupný výhradně v kombinaci s novým motorem 1,0 TCe. Nabídne dojezd až 1000 km a až o 12% nižší emise CO2. Na LPG budou jezdit modely  Duster, Logan, Logan MCV a Sandero.
Po ukončení výroby motorů 1,2 l LPG a 1,6 l LPG na konci roku 2018 nyní Dacia opět vrací do nabídky verze s pohonem na LPG. Pohon na LPG je dostupný výhradně v kombinaci s novým zážehovým tříválcem 1,0 TCe/74 kW (100k). Tento motor byl už od počátku vývoje konstruován s ohledem na LPG pohon. Nově má tento motor na LPG vyšší točivý moment oproti konvenční verzi.
 
Vozidlo s pohonem LPG je dvoupalivové a disponuje dvěma specifickými systémy vstřikování paliva, stejně jako dvěma nádržemi (na benzín a na LPG). Dojezd na jedno tankování je díky tomu až 1000 km. Může být provozováno buď na benzín nebo na LPG. Pokud dojde palivo LPG v nádrži, systém přejde automaticky na benzínový pohon. Řidič může kdykoliv za jízdy přepnout z benzínu na pohon LPG a naopak pomocí přepínače na palubní desce. Objem zavazadlového prostoru zůstává zachován díky instalaci nádrže na LPG v místě pro rezervní kolo, ve voze je sada lepení. Používáním LPG dochází v porovnání s benzínem k redukci přibližně 12 % emisí CO2, jednoho z plynů zodpovědného za skleníkový efekt.
 
Pohon na LPG se dostává do nabídky modelů Duster, Sandero, Logan a Logan MCV. Pořizovací cena základních verzí vč. DPH začíná na 252 400 Kč pro Logan, 249 400 Kč pro Sandero, 272 400 pro Logan MCV a 321 900 Kč pro Duster 4x2.
 
Vozidla s pohonem na LPG mají nižší provozní náklady, mají ekologičtější provoz a vzhledem k tomu, že disponují dvěma nádržemi na palivo, mají i vysoký dojezd.
 
Výhody tovární verze LPG oproti dodatečným zástavbám jsou zejména v zachování plné tovární záruky na 3 roky nebo 100 000 km, dále je kontrola systému LPG zahrnuta do standartního programu údržby a navíc se automobilu s továrním LPG zvyšuje zůstatková hodnota – nádrž na LPG není nutné po 10 letech měnit jako je tomu u dodatečných přestaveb.
 
Rozšíření vozidel s pohonem na LPG už je dnes poměrně významné. V Evropě zaujímají tato vozidla podíl na trhu 2,9 %. Celkem se jedná o 7,8 milionu vozidel, z toho přibližně 180 000 jich je v České republice. Poměrně rozšířená je i infrastruktura spojená s provozováním vozidel na LPG. V Evropě již je skoro 35 tisíc plnících stanic, z toho v ČR 936.