name | autoweek.cz

Daimler nepotřebuje přímou státní podporu

Daimler nepotřebuje přímou státní podporu

24.03.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Daimler má v současné době dostatečné finanční prostředky a nevidí potřebu žádat o státní podporu, přestože produkce v hlavních závodech v Evropě musela být kvůli koronaviru zastavena. Trh v Číně ale už opět ožívá. Řekl to německým novinám generální ředitel společnosti Ola Källenius.
Generální ředitel společnosti Daimler Ola Källenius v současné době vylučuje přímou potřebu státních peněz. Chce však přijmout jiné druhy podpory. „Daimler v současné době nepotřebuje státní podporu. Obecně řečeno, náš průmysl měl před krizí velmi dobré příjmy. Jsme vybaveni vysokou úrovní likvidity. V příštích týdnech se soustředíme na zvládnutí této situace,“ citoval Källenia deník Handelsblatt.
 
Výplata dividend i pomoc dodavatelům
Daimler se navzdory účinkům koronavirové pandemii drží i svého plánu na výplatu dividend. „Náš návrh na dividendy byl předložen a v této chvíli není důvod na něm cokoliv měnit,“ uvedl Källenius. V polovině února skupina navrhla vyplatit za loňský rok dividendu 90 centů na akcii. O rok dříve to bylo 3,25 eura, ovšem v loňském roce Daimler musel zaplatit vysoké pokuty za obcházení emisních limitů u vznětových motorů a musel hodně investovat do vývoje elektrických pohonů.
 
Daimler zastavil většinu výroby Mercedes-Benz v Evropě i USA, protože dodavatelské řetězce přestaly fungovat. Na otázku, zda by společnost Daimler pomohla dodavatelům, kteří mají potíže, Källenius řekl: „Probíhají stálá jednání s našimi dodavateli a situaci s nimi konzultujeme. Až dosud nenastal případ, kdy by likvidita byla problémem.“
 
Daimler znovu obnovil výrobu v Číně a podle Källenia na největším automobilovém trhu světa vidí známky oživení. „Převážná většina našich prodejců už znovu otevřela a zákazníci se vracejí. Každým dnem přichází do prodejen více lidí. Poptávka roste, což nás naplňuje optimismem,“ řekl Källenius.
 
Není důvod měnit limity EU týkající se emisí CO2
Před Daimlerem, stejně jako před všemi automobilkami v Evropě, ovšem stojí ještě další problém, a to splnění nových emisních limitů EU aby se zabránilo možným vysokým pokutám. „Děláme vše, co je v našich silách, abychom splnili cíle EU v oblasti CO2,“ řekl Källenius. V souvislosti se současnou krizovou situací se množí úvahy, že by se přísnější limity, stanovené v Bruselu pro letošní rok, mohly odložit. „Nejsme mezi těmi, kdo se pokouší změnit směrnice o emisích,“ řekl k tomu Källenius.
 
Čínská hrozba?
Hodnota akcií Daimleru je na tom lépe než průměr automobilového průmyslu, nicméně letos akcie ztratily téměř polovinu své hodnoty. To v Německu vyvolává obavy, že by dva významní čínští akcionáři Geely (je s 9,69 % největším jednotlivým akcionářem společnosti) a BAIC (vlastní 5 %, ale hodlá odkoupit podíl 5,23 % od banky HSBC) mohli tradiční německou společnost zcela ovládnout. Källenius odmítl spekulovat o možnosti, že by v případě ekonomických problémů čínští akcionáři dále navýšili svůj podíl v Daimleru. „Faktem je, že máme dva velké akcionáře, a to společnosti Geely a BAIC, s nimiž velmi dobře spolupracujeme a tak to i zůstane,“ řekl generální ředitel společnosti Daimler Källenius, který je v úřadu od května loňského roku.