name | autoweek.cz

Dallara bude vyrábět auta

Dallara bude vyrábět auta

12.02.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Gian Paolo Dallara prohlásil, že jeho firma připravuje sportovní vůz, který by se měl dostat do prodeje během roku 2012. Bude to poprvé, co největší výrobce závodních aut na světě pod svým jménem nabídne auto určené k běžnému provozu.

Gian Paolo Dallara jako konstruktér stál u zrodu dvou z nejslavnějších sportovních vozů všech dob - Lamborghini Miura (jednalo se o vůbec první auto s motorem před zadní nápravou určené k běžnému provozu, jeho úžasný design byl dílem Marcela Gandiniho) a De Tomaso Pantera (jeho design navrhl Tom Tjaarda).

Po založení vlastní firmy v roce 1972 Dallara vyráběl jen závodní automobily. Firma Dallara Automobili, sídlící ve Varano de Melegari nedaleko Parmy, je nejznámější díky svým monopostům, které mj. už řadu let dominují v Inadianapolisu i ve F3 a používají se v celé řadě výchovných a značkových formulí (GP2, GP3, formule Renault 3,5 aj.). Kromě toho se ale podílí i na stavbě mnoha závodních aut pro nejrůznější zákazníky. Právě zde totiž vznikly tak slavné sportovní prototypy jako např. Lancia skupiny C, Ferrari 333 SP, Toyota GT1 či Oreca. Dallara se podílel i na konstrukci prototypu Audi R8.

Zkušenosti získané ze závodních tratí Dallara uplatnil při návrhu vozů pro velké automobilky - z jeho konstrukčního studia vzešly konstrukce šasi například pro Alfu Romeo 8C Competizione, Maserati MC-12, Bugatti Veyron či naposledy KTM X-Bow.

\"Nerozhodujeme o tom, kdy postavíme nové auto. To záleží na tom, jak se mění předpisy. Svou činnost se snažíme diverzifikovat. Proto vyrábíme sedm různých typů závodních vozů a další připravujeme pro externí zákazníky. Přesto ale neustále musíme čelit nebezpečí, že zájem trhu pomine. Věřím, že musíme mít něco na trhu a proto budeme vyrábět vlastní auto určené k běžnému provozu,\" říká Gian Paolo Dallara. \"Naše auto bude mít ducha Lotusu Seven, což je jeden z nejlepších sportovních vozů. Colin Chapman byl konstruktérem, kterého nejvíce uznávám a toto jeho auto je zřejmě nejvíce kopírovaným autem světa. Naše auto by mělo mít tohoto ducha, ale bude vybaveno nosnou strukturou z uhlíkového kompozitu, motor bude vzadu, interiér bude prostornější a vůz také bude modernější. Budeme jej vyrábět v malých sériích - asi kolem 100 kusů ročně - jen proto, abychom rozšířili naše aktivity.\"

Žádné obrázky tohoto vozu zatím nejsou k dispozici. Pouze se předpokládá, že půjde o dvoumístné kupé s cenou kolem 40 000 eur, tj. asi milionu korun. Ač konstrukce a design ještě nejsou dokončeny a není známa ani přesná cena, Dallara už údajně má na tento vůz několik objednávek!

Pod jménem Dallara vzniklo už v letech 1974 až 1978 30 vozů X1/9. Byla to malá sportovní auta vyvinutá pro závody sk. 5, tzn. siluety, schopná i běžného provozu. Se současnými plány Gian Paola Dallary je spojovala stejná koncepce lehkého dvoumístného kupé s motorem vzadu. Jenže tato auta nebyla vyráběná Dallarou. Ten je jen upravoval z Fiatu X1/9 vyráběného karosárnou Bertone.