name | autoweek.cz

Další krok k zákazu spalovacích motorů v EU

Další krok k zákazu spalovacích motorů v EU

13.05.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zákonodárci ve výboru pro životní prostředí Evropského parlamentu podporují celoevropský zákaz nových aut na fosilní paliva od roku 2035, a to navzdory silnému lobbingu automobilového průmyslu.
Zákonodárci ve výboru pro životní prostředí Evropského parlamentu hlasovali pro podporu navrhovaného zákazu prodeje vozidel s emisemi od roku 2035. Poslanci se pevně drželi původního návrhu Evropské komise, přičemž těsně odmítli podpořit výzvy na přísnější emisní limity pro automobily a dodávky od roku 2030, které by přechod usnadnily.
 
Hlasování provázelo intenzivní lobbování ze strany automobilového průmyslu. Nizozemský centristický europoslanec Jan Huitema, hlavní zákonodárce v této věci, prosazoval zpřísnění cíle navrženého Komisí na snížení emisí CO2 do roku 2030 ve srovnání s úrovní roku 2021 o 55 % na 70 %. Cílem bylo zajistit hladší přechod ke konečnému cíli pro rok 2035, kterým je dosažení nulových emisí.
 
Středopravá skupina Evropské lidové strany (EPP, za ČR jsou členy KDU-ČSL a TOP09) byla nejhlasitějším odpůrcem zvýšených cílů. Společně s konzervativními Evropskými konzervativci a reformisty (ECR, za ČR ODS) se snažili nahradit de facto zákaz fosilních vozidel do roku 2035 cílem snížením emisí o 90 %. I to bylo výborem zamítnuto.
 
Pascal Canfin, francouzský poslanec Evropského parlamentu, který předsedá parlamentnímu výboru pro životní prostředí, kritizoval postoj EPP slovy: „Není založen na průmyslové realitě, ale na čistě ideologickém postoji spočívajícím v tom, že nechceme konec spalovacích motorů.“
 
Také proti syntetickým palivům
Výbor také hlasoval proti ustanovení umožňujícímu používání syntetických paliv, které průmysl nabízí jako prostředek k prodloužení životnosti spalovacích motorů. Pokud jsou vyrobena s využitím „zelené“ elektřiny, mohou být syntetická paliva uhlíkově neutrální. Nejsou však emisně neutrální, protože při jejich spalování se uvolňují NOX. „S normami CO2 vytváříme přehlednost pro automobilový průmysl a stimulujeme inovace a investice pro výrobce automobilů. Časem to zlepší kvalitu ovzduší a přispěje k dosažení našich klimatických cílů,“ uvedl europoslanec Jan Huitema s tím, že tato nová pravidla zlevní vozidla s nulovými emisemi.
 
Navrhovaná opatření, o kterých se v současné době diskutuje, jsou součástí balíku zákonů o klimatu a energetice výkonné moci EU, jehož cílem je snížit emise skleníkových plynů bloku o 55 % do roku 2030 a stanovit cestu k dosažení čisté nuly do roku 2050. Dalším krokem bude hlasování v Evropském parlamentu ve Štrasburku, které se bude konat 7. - 8. června. Poté se očekává, že členské státy EU přijmou své stanovisko ke spisu do 28. června s cílem dokončit legislativu v následujících měsících.
 
Reakce
Rozhodnutí zákonodárců nepřijmout prozatímní cíl kritizovala nevládní organizace pro čistou mobilitu Transport & Environment, která uvedla, že to poškodí přechod na vozidla s nulovými emisemi. „Boom elektrických vozidel bude dalších 10 let stagnovat pokud zákonodárci nezakročí s průběžným cílem v roce 2027 a ambicióznějším cílem v roce 2030. Bez něj by Evropa nemusela prodávat dostatek vozů s nulovými emisemi, aby splnila své vlastní cíle pro rok 2030,“ řekl manažer pro čistá vozidla ve T&E Alex Keynes.
 
CLEPA, organizace zastupující výrobce autodílů, otevřeně bojovala proti zákazu spalovacích motorů a tvrdí, že EU by měla zaujmout technologicky neutrální přístup. „Dnešní hlasování nenaznačuje, že existuje většina pro přísnější cíle, než jsou ty, které navrhuje Evropská komise a které do roku 2040 riskují zánik půl milionu pracovních míst u dodavatelů automobilů v oblasti pohonných jednotek. Hodnota měřená ve výfuku je de facto zákazem spalovacího motoru, odhozením let evropských inovací v technologii, která může být klimaticky neutrální a je potřebná pro zvládnutelný a účinný přechod,“ řekla generální tajemnice CLEPA Sigrid de Vriesová. CLEPA také kritizovala, že výbor odmítl podporovat používání e-paliv jako prostředku k prodloužení životnosti spalovacích motorů.
 
Nevládní organizace InfluenceMap, sledující vliv lobbingu na klimatickou legislativu, označila automobilky včetně Renaultu, Toyoty a BMW, jako „opoziční“ k navrhované legislativě, přičemž Tesla a Volvo byly hodnoceny jako „podporující“. Volkswagen byl posouzen jako neutrální. Volkswagen uvedl, že jeho politické postoje jsou veřejně přístupné a jejich cílem je poskytovat zákonodárcům pravdivé a komplexní informace a také spolehlivé a kompetentní rady. Obchodní asociace automobilového průmyslu v čele s ACEA, CLEPA a německého VDA, byly označeny za silně opoziční vůči návrhům emisních cílů. Zpravodaj spisu Jan Huitema ale řekl, že lobbisté neovlivnili jeho pohled na zvyšování ambicí.
 
Středopravý europoslanec z frakce EPP Jens Gieseke se podle InfluenceMap setkal se šesti lobbistickými skupinami. Na dotaz ohledně těchto setkání řekl, že je důležité si vyměňovat informace s odborníky, sdruženími a jednotlivými zájmovými skupinami. „Inteligentní klimatická politika musí být ambiciózní, ale také realistická. Politika potřebuje zpětnou vazbu. Pouze pokud budu hledat dialog s odborníky, občany a odborníky z praxe, mohu svá rozhodnutí v parlamentním procesu řádně vyvážit.“