name | autoweek.cz

DB Schenker sází na CNG

DB Schenker sází na CNG

30.10.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vozidla poháněná stlačeným zemním plynem se logistické společnosti DB Schenker osvědčila. V příštím roce proto plánuje investice do nákupu dalších. V centrále DB Schenker v Rudné u Prahy již je v provozu i vlastní plnicí CNG stanice.
Společnost DB Schenker se dlouhodobě zaměřuje na snižování emisí CO2. Mezi roky 2006 a 2020 se zavázala snížit je o 20 %. K firemnímu Programu na ochranu klimatu 2020 se aktivně hlásí také DB Schenker v České republice s centrálním skladem a sídlem společnosti v Rudné u Prahy. Právě tam byla otevřena plnicí stanice CNG, která umožní doplňovat stlačený zemní plyn do osobních vozidel, dodávek i nákladních automobilů.
 
„Ve Švédsku naše společnost používá nákladní vozy poháněné zmraženým bioplynem, v Rakousku vozidla, která jezdí na zemní plyn nebo vodík. U nás se chceme orientovat především na CNG. Loni na podzim jsme do provozu uvedli naši první nákladní dodávku poháněnou stlačeným plynem a v letošním roce nakoupili několik osobních vozidel, která pracují na stejném principu,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker.
 
Zkušenosti za dva roky provozu CNG vozidla
Dodávka  s logem DB Schenker, která je při svém provozu šetrná k životnímu prostředí, jezdí po našich silnicích zatím ve zkušebním provozu. Za dva roky najezdil tento vůz přes 90 000 km především v okolí Prahy.
 
Dosavadní praxe ukázala především významné výhody ekologického pohonu. Emise CO2 jsou o 30 % nižší, objem oxidů dusíku NOx dokonce klesl o celých 60 %. Při spalování zemního plynu také nedochází k uvolňování karcinogenních látek.
 
Nezanedbatelný je i ekonomický přínos využívání stlačeného zemního plynu. Provozní náklady jsou nižší o 30 %, vozidlo na CNG navíc neplatí silniční daň a státem garantovaná snížená spotřební daň bude platit až do roku 2020.
 
Přednosti pohonu na CNG zahrnují také nemožnost krádeže paliva a především minimální znečištění životního prostředí. Spalování CNG totiž produkuje jen velmi malé množství CO2 a téměř žádné jedovaté zplodiny. Motory tak odpovídají nejen dnešním, ale do budoucna i přísnějším emisním normám. Důležité také je, že současná pořizovací cena vozu na CNG je srovnatelná s cenou auta se vznětovým motorem.
 
Zkušební provoz ukázal i nevýhody ekologického pohonu. K těm patří menší flexibilita, daná kratším dojezdem (na jedno naplnění CNG okolo 250 km) a také fakt, že někteří neinformovaní provozovatelé podzemních garáží zcela neopodstatněně zabraňují vozidlům tohoto typu vjezd, byť jsou tato vozidla bezpečnější než auta jezdící na benzin.
 
„Dosavadní zkušenosti podrobně vyhodnocujeme, ale už nyní je jisté, že na doplnění našeho vozového parku o dodávková a větší rozvozová vozidla na CNG v krátké době dojde. Pro příští rok se bavíme o počtu okolo 20 nákladních vozů. Rychleji probíhá obměna našeho vozového parku osobních aut. Nyní nám jich na CNG jezdí osm a počty každý měsíc rostou,“ doplňuje Tomáš Holomoucký.
 
Přechod na CNG brzdí nedostatek vozidel na trhu
Postupně DB Schenker plánuje přejít na CNG u všech svých osobních vozů. Vzhledem k dobíhání leasingových smluv to bude okolo 50 % (tzn. 50 aut) během 12 až 16 měsíců.
 
DB Schenker využívá v České republice celkem 160 rozvozových vozů, a to většinou s vyšší užitnou hmotností. V plánu je jejich postupná výměna za auta na stlačený zemní plyn. Důvodem, proč projekt začne až v roce 2016, je skutečnost, že na evropském trhu je momentálně nouze o vozy na CNG o vyšší celkové hmotnosti.
 
Společnost bude pokračovat s investicemi prvotně pro Prahu a střední Čechy, kde by se během příštího roku mělo objevit 20 nových dodávkových vozidel, a postupně, jakmile budou vhodná nákladní auta na trhu, také v ostatních regionech. V současné době je největším problémem půlroční čekací doba na jejich dodání. Běžné dodávky s nosností 1,5 t pro tento účel totiž nestačí. Potřebné jsou vozidla s užitečnou hmotností 5 až 7 t, a těch je velký nedostatek.

Vlastní CNG plnicí stanice
Právě na tuto strategii reaguje i otevřením vlastní plnicí stanice v centru logistiky v Rudné u Prahy. Stanice bude využívána jak vlastními vozidly (resp. vozidly smluvních přepravců, protože DB Schenker nemá vlastní auta), tak dalšími partnery. Stanice byla vybudována ve spolupráci se společností Motor Jikov.