name | autoweek.cz

Delší dojezd pro BMW i3 (94 Ah)

Delší dojezd pro BMW i3 (94 Ah)

11.05.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

BMW i od léta nabídne kompaktní elektromobil BMW i3 ve verzi 94 Ah, která bude mít dojezd prodlužený na 200 km. Zvětšená kapacita akumulátoru na 33 kWh byla dosažena větší hustotou lithio-ionových článků.
Také BMW i3 (94 Ah) pohání hybridní synchronní elektromotor vyvinutý přímo BMW Group. Má výkon 125 kW/170 k a točivý moment 250 N.m. Rozměry akumulátoru verze 94 Ah se nezměnily, a přesto se dojezd prodloužil o více než 50 % - v normovaném cyklu se dojezd prodloužil ze 190 km na 300 km. Při plném nabití akumulátoru lze v každodenním provozu, a to i za nevhodných povětrnostních podmínek, kdy se používá topení, ujet 200 km.
 
I přes zvětšení hmotnosti BMW i3 (94 Ah) na 1245 kg je jeho dynamika na stejné úrovni jako u varianty 60 Ah: zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,3 s. Tohoto bylo dosaženo úpravou výkonové elektroniky a systémů řízení toků energie.
 
BMW i3 s akumulátorem 60 Ah, které mělo premiéru před dvěma roky, zůstává i nadále v nabídce. Pro oba typy akumulátorů je připravena také verze i3 REX s prodlužovačem dojezdu. Zážehový dvouválec dokáže při jízdě udržovat konstantní nabití akumulátoru a prodloužit dojezd o 150 km.
 
Vysokonapěťový akumulátor BMW i3 je tvořen 8 moduly, z nichž každý obsahuje 12 článků. Jejich kapacitu se podařilo zvýšit bez změn ve vnějších rozměrech. Vnitřní struktura samotných článků, které vyvíjí BMW společně se společností Samsung SDI, byla důsledně přepracována. Kapacita akumulátoru se tak zvětšila na 33 kWh, z nichž 29 kWh lze skutečně využívat. Akumulátor BMW i3 (60 Ah) má kapacitu 22 kWh, z nichž lze reálně využít 19 kWh.
 
Mnoho detailních zlepšení přispělo ke zlepšení hospodárnosti BMW i3 (94 Ah). Upraven byl management motoru, stejně tak jako jsou použité pokročilejší pneumatiky se sníženým valivým odporem. V normovaném režimu NEDC spotřebuje 12,6 kWh/100 km, zatímco BMW i3 (60 Ah) spotřebuje 12,9 kWh/100 km.
 
V principu znamená o 50 % větší kapacita akumulátoru delší dobu nabíjení. Proto byl spolu s novým akumulátorem vyvinut rychlý systém pro nabíjení střídavým proudem. Nový akumulátor lze třífázovým střídavým proudem nabíjet výkonem 11 kW, což ve srovnání s BMW i3 (60 Ah) znamená zlepšení o 50 %. Verzi 60 Ah lze nabíjet jednofázovým střídavým proudem s výkonem 7,4 kW. Nabíjení BMW i3 (94 Ah) zabere méně než tři hodiny, tedy přes větší kapacitu přibližně stejný čas, jako při nabíjení akumulátoru 60 Ah. Ze standardní zásuvky lze příkonem 2,8 kW BMW i3 (94 Ah) plně nabít za méně než 10 hodin, u BMW i3 (60 Ah) to trvá 8 hodin.
 
Flexibilní konstrukce BMW i3 dává stávajícím majitelům BMW i3 možnost vyměnit původní akumulátor 22 kWh za nový. Použité akumulátory s kapacitou 22 kWh následně začnou svůj druhý život a budou použité pro stacionární zásobníky energie.