name | autoweek.cz

Dodávky pryskyřice nebudou několik měsíců (aktualizováno)

Dodávky pryskyřice nebudou několik měsíců (aktualizováno)

18.04.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Evonik Industries oznámila, že normální dodávky klíčového materiálu CDT pro výrobu pryskyřice PA-12 nezačnou dříve než za tři měsíce. PA-12 je základem pro produkci významných ochranných hmot pro globální automobilový průmysl.

Představitelé společnost Evonik Industries upozornili, že plná produkce cyklododekatrienu (CDT) ve výbuchem poškozeném závodě v německém Marlu nezačne dříve než za tři měsíce, možná ale až počátkem zimy. V Marlu došlo 31. března k výbuchu nádrže s CDT a následnému obrovskému požáru, v jehož důsledku dvě osoby přišly o život a byla zničena výroba CDT.

Cyklododekatrien je základní surovinou pro výrobu nylonové pryskyřice PA-12. Ta se v automobilovém průmyslu používá v ochranných vrstvách palivových a brzdových systémů většiny osobních aut. Jedná se o velmi důležité komponenty a jejich výroba je značně komplikovaná.

Pryskyřici PA-12 používají všichni dodavatelé pro naprostou většinu automobilek po světě. Přitom všichni používají CDT dodávaný jen společností Evonik Industries a vyráběný v nyní devastovaném závodě v Marlu. Evonik Industries není jediným světovým producentem CDT, ale je zdaleka největším.

Vicepresident asociace dodavatelů OESA Dave Andrea tvrdí, že PA-12 hraje zásadní roli v ochraně palivového potrubí před vnějšími vlivy, a proto se používá u většiny osobních aut vyráběných ve světě.

Francouzská chemická společnost Akema, stejně jako dříve americká TI Automotive, už upozornila své klienty, že dodávky PA-12 nebudou dosahovat normálního objemu po několik týdnů. Podle analytiků IHS Global Akema spolu s Evonikem dodává více než polovinu celosvětové produkce PA-12.

Podle agenturních zpráv automobilky zatím mají dostatečné zásoby a proto jen sledují vývoj situace. Všichni vedoucí představitelé automobilek zatím nepřipouštějí, že by v rozjíždějící se prodejní sezoně, která mimo Evropy vypadá velmi nadějně, mohli připustit nějaké výpadky ve výrobě. Představitelé automobilek už se k jednání o tomto problému sešli v Detroitu. Dave Andrea ale upozorňuje na to, že si automobilky samotné nejspíš vůbec neuvědomují, jaký dosah pro ně může nedostatek PA-12 mít, protože je složité v celém dodavatelském řetězci zjistit, kdo tuto pryskyřici ve skutečnosti používá.

Podle analytika Deutsche Bank Roda Lacheho budou jako první postiženy evropské automobilky, protože subdodavatelé v Asii a Spojených státech mají obvykle zásoby na několik týdnů. Evropští subdovatelé obvykle pracují s rezervou na dva týdny, přičemž se nyní předpokládá, že nedostatek klíčové ingredience pro výrobu může trvat šest až devět měsíců.

Zástupci společnosti Evonik ujišťují, že intenzivně hledají možnou náhradu CDT při výrobě pryskyřice. Firma Akema sdělila, že ve spolupráci se svými zákazníky zkoumá, zda by bylo možné použít jako náhradu jiné polyamidy PA-11 nebo PA-10. Chemický koncern DuPont nabídl automobilovému průmyslu jako náhradu za PA-12 své produkty na bázi polyftalamidu (PPA), které dodává Fiatu. Také japonská Ube Industries dodává pryskyřici, která nepoužívá cyklododekatrien.

Jenže PA-12 se používá v systémech, které mají zásadní význam z hlediska bezpečnosti a ochrany životního prostředí a parametry této pryskyřice mají zásadní vliv na splnění všech požadavků. To znamená, že jakékoliv alternativní řešení musí být spojeno s rozsáhlými zkouškami nezbytnými kvůli legislativě. A takovéto testy obvykle vyžadují několik měsíců. Pokud by některý producent chtěl tyto testy obejít, riskoval by značné následné právní a garanční problémy. Proto je současná situace horší, než vloni, když po zemětřesení a tsunami nastal nedostatek určitých typů procesorů vyráběných jediným závodemspolečnosti Renesas v Japonsku.

"Brzdové a palivové potrubí jsou bezpečnostní produkty, které není možné nahradit ze dne na den. V tomto ohledu je potřeba mimořádná opatrnost a přesné otestování těchto výrobků," řekl pro agenturu Bloomberg president asociace dodavatelů originálního vybavení OESA Neil De Kroker.

Paradoxem je, že se o riziku případného nedostatku CDT ví už delší dobu. Společnost Evonik Industries proto připravuje jeho výrobu i v Asii, jenže tato továrna nebude v provozu před koncem roku 2014.