japonsko chce jezdit na elektřinu | Trendy | autoweek.cz

Japonsko chce jezdit na elektřinu

Japonsko chce jezdit na elektřinu

29.05.2010 | Rybecká Ivana | Trendy

Japonské ministerstvo hospodářství požaduje, aby hybridy a elektrické automobily tvořily do roku 2020 50 % prodeje všech nových vozů.

Co se dá udělat, když s určitým typem vozu usilujete o získání silného postavení na trhu? Vezměme si jako příklad hybridy. Řekněme, že chcete, aby se staly prodejním hitem, ale to se nedaří. Jaké máte možnosti? Mohli byste takový model odložit, protože zákazníci hybridy prostě nechtějí. Nebo můžete nabídnout obrovské pobídky, abyste na krátkou dobu za cenu finanční ztráty prodej pozvedli. Nebo může vstoupit do hry vláda s kredity a celou řadou různých podpůrných akcí, kterými lidi téměř donutí tyto vozy kupovat. Ve vývoji aut s hybridním prodejem hrají prim japonské automobilky. Prodávat je se jim daří jen tam, kde jim v tom pomáhají motivační kroky iniciované vládami či místními orgány, tedy především v Kalifornii či Velké Británii. Jak je to ale na jejich domácím trhu?

V Japonsku Ministerstvo hospodářství, obchodu a průmyslu nyní stanovilo nové cíle pro prodej hybridních a elektrických automobilů. Čísla, která se zde objevují, jsou hodně absurdní. Japonské ministerstvo s plnou vážností požaduje, aby vozy vybavené těmito novými technologiemi tvořily do roku 2020 neuvěřitelných 50 % prodeje všech nových vozů!

Odborníci na automobilový průmysl jsou přesvědčeni, že dokonce i 20 % by byla přehnaně optimistická hodnota, která se reálně nedá do roku 2020 dosáhnout.

Proč si tedy Japonci stanovují tak nepřiměřený cíl? Protože ministerstvo si je jisté, že politika může přispět k jeho dosažení. Jak se to může stát? Stát na realizaci tohoto plánu utratí vše, co může, a má v plánu poskytnout určitý finanční obnos na podporu prodeje. V tomto roce začne realizace projektu vyplacením 135,3 milionů dolarů na výstavbu dobíjecích stanic po celé zemi, na dodatečné pobídkové programy, motivaci domácích automobilek k vývoji tohoto typu vozidel a propagaci těchto technologií po celé zemi.

A kdo má z těchto opatření největší radost? Zajisté, je to Toyota. Pro největšího výrobce hybridních automobilů na světě bude požadavek, aby polovinu trhu tvořily hybridní a elektrické vozy, velkým finančním přínosem. Ale také Nissan a Mitsubishi, které jsou nejdále s přípravou uvedení elektromobilů na trh. A spokojeni mohou být i u Mazdy, kde se nedávno dohodli na použití hybridní technologie Toyoty.

Evropští politici si tak nesmyslně vysoké cíle zatím nekladou, nicméně jejich připravovaná podpora těmto technologiím rovněž vychází vstříc plánům japonských automobilek.