name | autoweek.cz

Dvojitá premiéra: Audi A3 Sportback g-tron

Dvojitá premiéra: Audi A3 Sportback g-tron

07.03.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Audi A3 Sportback g-tron je více než jen prvním modelem Audi s pohonem na zemní plyn. Toto auto je navrženo s tím, aby bylo poháněno plynem Audi e-gas.

Audi A3 Sportback g-tron přichází s komplexním řešením - od ultralehké konstrukce přes pohonnou jednotku na plyn až po vlastní výrobu plynného paliva ekologickým způsobem. Kompaktní pětidveřové Audi A3 Sportback g-tron bude uvedeno na trh koncem letošního roku. Je poháněno palivem Audi e-gas s neutrální bilancí emisí CO2.

Syntetické plynné palivo bude vyráběno v nově vybudovaném závodu v německém Werlte prostřednictvím elektrické energie z obnovitelných zdrojů.

Vůz používá nejmodernější techniku pohonu na stlačený zemní plyn (CNG), jejímž základem jsou dvě nádrže uložené pod podlahou zavazadlového prostoru. Mají kapacitu po 7 kg CNG při maximálním tlaku 20 MPa (200 bar).

V souladu s konceptem ultralehké konstrukce je každá tlaková nádoba o 27 kg lehčí než u konvenčního řešení. Nádrže totiž používají novou kombinaci materiálů. Vnitřní vrstva je tvořena polyamidovým polymerem, který je nepropustný pro plyn, zatímco druhá vrstva z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny propůjčuje nádrži extrémně vysokou pevnost. Třetí vrstva z polymeru vyztuženého skleněnými vlákny účinně chrání nádrž před poškozením zvenčí. Materiály vyztužené vlákny jsou spojeny velmi odolnou epoxidovou pryskyřicí.

Druhým výjimečným prvkem nového Audi A3 Sportback g-tron je elektronický regulátor tlaku zemního plynu. Tato kompaktní a lehká jednotka ve dvou krocích snižuje vysoký tlak plynu z nádrží na 0,5-0,9 MPa (5-9 bar). Tím je za všech okolností zajištěna přítomnost správného tlaku v zásobníkovém kanálu pro plyn a ve vstřikovačích.Nízký tlak je vhodný pro úspornou jízdu při nízkých rychlostech, zatímco vyšší tlak přichází ke slovu pokud řidič požaduje vyšší výkon a točivý moment.

Pokud tlak v nádrži klesne pod 1 MPa (10 bar), přepne řídicí jednotka motoru automaticky na benzinový provoz. Audi A3 Sportback g-tron je plně bivalentní, tzn. že jeho výkonové parametry jsou stejné v obou režimech provozu - na CNG i benzin.

CNG umožňuje při standardní spotřebě paliva dojezd přibližně 400 km, na benzin je v případě nutnosti možné ujet dalších 900 km. Celkový dojezd je tedy přibližně srovnatelný s Audi TDI. Dva displeje na přístrojové desce poskytují řidiči aktuální informace o množství paliva v jednotlivých nádržích. Informační systém řidiče ukazuje rovněž aktuální spotřebu paliva v závislosti na příslušném provozním režimu. Vůz průměrně spotřebuje méně než 3,5 kg CNG (resp. plynu Audi e-gas) na 100 km.

Pod společným víčkem jsou umístěna dvě plnicí hrdla. Po naplnění nádrží nebo za velmi chladného počasí je motor spuštěn na benzin a teprve poté přejde co nejdříve na spalování zemního plynu.

Motor vychází z nové jednotky 1.4 TFSI. Klíčové úpravy bylo nutné realizovat u hlavy válců, systému přeplňování, vstřikovací soustavy a katalyzátoru. Audi A3 Sportback g-tron s nejvyšším výkonem 81 kW (110 k) a maximálním točivým momentem 200 N.m dosahuje nejvyšší rychlost 190 km/h a zrychlí z 0 na 100 km/h za 11 s.

Audi e-gas je syntetické palivo získávané s použitím ekologicky vyráběné elektrické energie v rámci projektu Audi e-gas. V Německu budou majitelé vozů Audi A3 Sportback g-tron pravděpodobně získávat plyn e-gas na veřejných plnicích stanicích CNG prostřednictvím ekologické účetní metody podobné metodě používané v současnosti při odběru ekologické elektrické energie.

První průmyslový závod na světě pro výrobu syntetického metanu (e-gas) z CO2 a elektrické energie z obnovitelných zdrojů je krátce před dokončením. Závod se nachází v německé obci Werlte (okres Emsland v Dolním Sasku). Koncovými produkty jsou vodík a syntetický plyn Audi e-gas.

Závod Audi e-gas používá elektrickou energii z obnovitelných zdrojů v první fázi elektrolýzy, v níž se voda štěpí na kyslík a vodík, který by mohl jednou pohánět vozidla s palivovými články. Protože však není dosud rozšířena infrastruktura pro distribuci vodíku, nechá se v dalším kroku reagovat vodík s CO2 v metanizační jednotce. Tímto způsobem vzniká z obnovitelných zdrojů syntetický metan s názvem Audi e-gas. Z hlediska chemického složení je e-gas téměř identický s fosilním zemním plynem, což je především metan. Proto může být e-gas přiváděn do plnicích stanic CNG prostřednictvím distribuční sítě pro zemní plyn.

Proces výroby plynu s využitím elektrické energie poprvé obousměrně propojuje elektrickou a plynovou síť. Dosud bylo sice možné vyrábět elektrickou energii z plynu, opačný postup se však nepoužíval. Závod Audi e-gas proto ukazuje cestu k využití obrovské kapacity sítě pro zemní plyn k ukládání a přepravě nadbytečného množství elektrické energie.

V případě CO2, používaného v závodě Audi e-gas, se jedná o odpadní produkt z nedaleké elektrárny na bioplyn, provozované energetickou společností EWE. Závod na výrobu plynu Audi e-gas chemicky váže CO2, který by se jinak dostával do atmosféry, do paliva. Díky tomu je Audi e-gas klimaticky neutrální. Závod Audi bude vyrábět cca 1000 t plynu e-gas ročně a spotřebuje při tom přibližně 2800 t CO2. Takové množství CO2 je schopno za rok absorbovat 224 000 buků.

Množství plynu e-gas, vyráběné v závodu ve Werlte, pokryje spotřebu 1500 nových vozů Audi A3 Sportback g-tron za předpokladu, že každý z nich ujede v průměru 15 000 km ročně. Také energetický průmysl může mít z projektu Audi e-gas značný prospěch, protože řeší naléhavou výzvu, jak efektivně a bez ohledu na polohu ukládat elektrickou energii z obnovitelných zdrojů. Schopnost ukládat velká množství energie z větrných a slunečních elektráren přeměnou elektrické energie na plyn by mohla významně podpořit expanzi výroby energie z obnovitelných zdrojů.