name | autoweek.cz

Elektrická SUV nepatří k nejspolehlivějším

Elektrická SUV nepatří k nejspolehlivějším

29.11.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Při vychvalování předností elektromobilů se často jako argument zmiňuje jejich spolehlivost, protože elektromotor vyžaduje mnohem méně pozornosti než klasický pohon. Žebříček spotřebitelského portálu Consumer Reports však ukázal něco úplně jiného.
V tradičním hodnocení amerického spotřebitelského portálu Consumer Reports 2021 Auto Reliability Report vychází, že mezi všemi kategoriemi vozidel pokud jde o spolehlivost vycházejí nejhůř plně elektrická SUV. Consumer Reports Auto Reliability Report je považován za neúplatný vysoce respektovaný zdroj dat, protože jeho široce uznávané statistiky spolehlivosti jsou založeny na více než 300 000 zprávách od zákazníků.
 
Akumulátory poháněná elektrická vozidla tvořila letos v hodnocení větší segment seznamu než kdykoli předtím. Consumer Reports ohodnotil 11 plně elektricky poháněných modelů od osmi značek, včetně pěti plně elektrických SUV. Jejich hodnocení spolehlivosti se značně liší. Tesla Model X a Audi E-tron se v tomto segmentu z hlediska spolehlivosti umístily na posledním místě, zatímco Kia Niro EV vykázala „výrazně nadprůměrnou spolehlivost“ a Nissan Leaf s Fordem Mustang Mach-E dosáhly „nadprůměrnou spolehlivost“. Tesla Model 3, vyráběná v Číně, vykazuje průměrnou spolehlivost.
 
Problém není v pohonu
Při zkoumání problémů s elektromobily se ukazuje, že problémy téměř vždy zahrnují jiné elektronické prvky, které nemají nic společného s elektrickým pohonem. „U elektromobilů je tendence přidávat mnoho technologií, které nejsou nutné. Úspěch Tesly u zákazníků vyvolal tlak na ostatní výrobce, aby potěšili spotřebitele funkcemi od zábavných až po skutečně důležité. Ale zavádění více softwaru, hardwaru a funkcí zvyšuje složitost, a to může nepříznivě ovlivnit spolehlivost. Výrobci používají elektromobily jako testovací prostředí pro nové technologie, a právě to jsou věci, které se nejčastěji porouchají,“ řekl vrchní ředitel testování automobilů ve Consumer Reports Jake Fisher.
 
Zejména elektronika vozidla způsobuje u elektrických SUV více problémů než u jakéhokoli jiného typu vozidel. Objevuje se velká škála poruch. U Kia Niro EV jsou například časté problémy s ložiskem v elektromotoru, Audi e-Tron trpí selháním řízení pohonu, zákazníci Tesly Model Y si stěžují na potíže s karoserií a na vážné kosmetické vady.
 
Spolehlivé hybridy a plug-in hybridy
Špatný výsledek plně elektrických SUV kontrastuje s velmi dobrým hodnocením kompaktních hybridů a plug-in hybridů, které kombinují komponenty elektrických vozidel a tradiční spalovací motory. Ač jde o nejsložitější systémy pohonu, patří mezi nejspolehlivější. Tyto modely jsou na trhu již několik let a výrobci dávno identifikovali a vyřešili jejich předchozí problémy se spolehlivostí. Podle Consumer Reports vykazuje nejvyšší spolehlivost Toyota Prius.
 
V celkovém hodnocení značek skončila Tesla jako předposlední, přičemž majitelé jejích modelů S, X a Y hlásili mnohé problémy. Pouze Model 3 se umístil ve středu pořadí. Lexus byl hodnocen jako nejspolehlivější výrobce automobilů následován Mazdou a Toyotou, zatímco na konci seznamu jsou ze 28 výrobců Jeep, Tesla a Lincoln. Vysoká spolehlivost japonských značek těží z jejich opatrného přístupu - nedělají velké změny a se zaváděním nových technologií jsou konzervativní.
 
„Starší modely si obvykle ve spolehlivosti vedou lépe, protože společnosti mají tendenci je vylepšovat a odstraňovat poznané problémy a přitom nemění dodavatele a klíčové komponenty. Hybridní pohon Toyota Synergy Drive se používá již 20 let. Jenže Tesla se od tohoto přístupu odchyluje. Téměř nahodile i během roku změní hlavní komponenty, dodavatele nebo senzory a další jednotky. Čím více toho měníte, tím větší je šance, že budete mít nějaké problémy,“ konstatoval Jake Fisher.
 
Consumer Reports před časem zjistil, že hybridy a plug-in hybridy paradoxně stojí méně s ohledem na údržbu a opravy než vozidla jen se zážehovými motory a dokonce po ujetí 160 000 km vycházejí lépe než elektromobily, což je překvapující vzhledem k jejich větší mechanické složitosti.
 
Výsledky z USA lze do značné míry přenést i do Evropy, protože hodnocená elektrická SUV, kritizovaná pro jejich nespolehlivost majiteli, se nabízejí i zde.