name | autoweek.cz

Elektromobilita je stále drahou legrací

Elektromobilita je stále drahou legrací

13.09.2019 | | Aktuality

V poslední době všichni s nadšením mluví o elektromobilitě. Jenže při pohledu na skutečné náklady nastane rozčarování. LeasePlan přepočítal a zveřejnil roční index nákladů na auta. Analýza ukazuje, že provoz elektromobilu v Německu přijde měsíčně o 200 eur dráž než vozidla se spalovacím motorem.
Pokud věříte předpovědím výrobců, elektricky poháněné automobily se připravují na velký průlom. Na IAA ve Frankfurtu všichni výrobci prezentují své nejnovější e-modely. Jenže index nákladů je ukazuje v úplně jiném světle, i když dlouhodobý trend je příznivý.
 
Index nákladů na vozidla je komplexní studie nákladů na údržbu malého a středního vozidla v 18 evropských zemích. Index pokrývá všechny náklady na provoz, včetně pohonných hmot, ztráty hodnoty, daně, pojištění a údržbu. Pro všechny typy vozidel byl vypočítán průměr za první tři roky provozu vozidla za předpokladu nájezdu 20 000 km za rok.
 
Podle této studie se vážená průměrná cena za provoz automobilu v Evropě značně liší. Pohybuje se od 440 eur měsíčně v Řecku do 830 eur měsíčně v Norsku při evropském průměru 617 eur měsíčně. Nejlevnějšími zeměmi pokud jde o provoz elektrického vozidla jsou Řecko s 656 eury a Spojené království s 676 eury následované Německem na třetím místě s 804 eury.
 
Podle výpočtů je jízda elektrickým vozidlem v Německu s 806 eury za měsíc podstatně dražší než jízda na benzin (587 eur) nebo naftu (576 eur). Měsíční náklady pro zážehové i vznětové motory tedy jsou na přibližně stejné úrovni.
 
V téměř všech ostatních analyzovaných zemích, včetně České republiky, je cenový rozdíl mezi řízením elektrického vozidla a vznětovým nebo zážehovým motorem ještě výraznější. Pouze v Norsku a Nizozemsku jsou elektrická auta plně konkurenceschopná ve srovnání s vozidly se spalovacími motory. Celoevropský průměr je 854 eur na elektromobil, 913 eur na naftu a 594 eur na benzin.
 
Tex Gunning, generální ředitel společnosti LeasePlan, vysvětluje: „Náš index nákladů na auta ukazuje, že elektrická vozidla jsou stále dostupnější než kdy předtím, zejména v severní Evropě, kde mají pozitivní dopad vládní pobídky. V některých zemích existují obavy ze snahy odstraňovat pobídky pro elektrická vozidla, což povede k mnohem pomalejšímu boji proti změně klimatu a špatné kvalitě městského ovzduší. V budoucnosti se musí věci změnit, aby se usnadnilo rozhodnutí o udržitelné elektrické jízdě. Odborníci se však zdržují předkládání konkrétních návrhů opatření.“