elektromobilita ve francii: kde je ten milion nabíjecích stanic? | Aktuality | autoweek.cz

Elektromobilita ve Francii: kde je ten milion nabíjecích stanic?

Elektromobilita ve Francii: kde je ten milion nabíjecích stanic?

09.07.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Naši kolegové ze serveru Caradisiac připomenuli, že na tiskové konferenci během autosalonu v Paříži roku 2016 tehdejší ministryně životního prostředí Ségolen Royallová slíbila ve Francii milion nabíjecích stanic do roku 2020. Realitou z června 2020 je 30 000 veřejných dobíjecích míst.
Vraťme se ve vzpomínkách do října 2016 na Mondial de Paris. Při prohlídce expozic francouzských automobilek ministryně životního prostředí Ségolène Royalová, nadšená svezením se s elektricky poháněným vozítkem Renault Twizy, vydala významné oznámení: ve Francii bude v roce 2020 jeden milion nabíjecích stanic pro elektromobily včetně 100 000 veřejných dobíjecích míst a 900 000 u jednotlivců (wall boxů) vybudovaných díky finančním pobídkám státu.
 
Politici mohou slibovat věci, o nichž dobře vědí, že nebudou muset čelit jejich nerealizování, protože už dávno nebudou ve své funkci. V tomto konkrétním případě Ségolène Royalová nemůže uniknout svému tvrzení. Po příchodu Émmanuela Macrona byla jmenována francouzskou ambasadorkou pro póly, tedy Antarktidu a Arktidu (to opravdu není žert) a usiluje o návrat do vrcholné politiky jako reprezentantka socialistů.
 
Národní sdružení pro rozvoj elektrické mobility Avere-France v červnu spočítalo veřejné (pouze veřejné) terminály ve Francii a napočítalo jich 29 854, z nichž velká většina byla s nabíjecím výkonem menším než 49 kW. Pouze 1788 veřejných nabíjecích stanic ve Francii vykázalo výkon vyšší než 50 kW. Problémem je, že v době oznámení Ségolène Royalové už ve Francii existovalo 14 500 veřejných nabíjecích stanic. Počet se tedy za 4 roky zdvojnásobil, zatímco počet provozovaných elektricky poháněných vozidel dramaticky vzrostl, takže situace je pro majitele těchto vozidel horší než v roce 2016 s podstatně nižším počtem terminálů na auto. V současné době totiž připadá na jednu nabíjecí stanici 7 elektromobilů resp. 11 vozidel včetně plug-in hybridů, zatímco v roce 2016 to bylo méně než 5 elektromobilů na nabíjecí stanici, protože na konci roku jich bylo ve Francii registrováno 66 656, zatímco v polovině roku 2020 to je 196 638 elektromobilů).
 
Navíc existují sítě jako jsou Superchargery pro majitele vozidel Tesla a velmi rozptýlená síť nesčetných operátorů v oblasti nabíjení. Kromě opakujících se poruch terminálů HS, je Caradisiac také upozorňuje na další problém jímž je nemožnost použití konkrétních karet a předplatných účtů pro přístup k různým terminálovým službám, a to veřejným i soukromým spravovaným různými provozovateli. Zatímco čerpací stanice dokázaly rychle nastavit jednotný systém plateb bankovní kartou, která nevylučuje věrnostní karty pro jejich provozovatele, zdá se být nemožné dosáhnout jednotný systém placení u nabíjecích stanic různých provozovatelů.