name | autoweek.cz

Elektromobily jsou stále drahé pro výrobce i kupující

Elektromobily jsou stále drahé pro výrobce i kupující

28.08.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Studie PwC ukazuje, že náklady na elektromobily jsou stále vyšší než náklady na srovnatelná konvenčně poháněná vozidla. Zisková marže je u nich přitom menší, protože automobilky na ně nemohou v plné výši přenést své dodatečné náklady.
Elektromobily budou pravděpodobně v dohledné budoucnosti nadále limitovat ziskovost automobilek. Podle studie poradenské firmy PwC v současné době výroba elektromobilu s dojezdem 300 km přijde přibližně o 4500 eur dráž než u klasického spalovacího motoru. Srovnatelný plug-in hybrid s výkonem 100 kW výrobce stojí o 3600 eur víc. Tyto dodatečné náklady se však na kupující dají přenést pouze částečně.
 
Pro malé elektromobily s dojezdem 150 km jsou celkové náklady již nyní nižší než u aut se vznětovými nebo zážehovými motory. V případě kompaktních automobilů a vozů střední třídy s elektrickým pohonem a dojezdem 300 km PwC očekává výhodu v nákladech pro spotřebitele od roku 2024 i bez dotací. Na druhou stranu stále není na dohled doba, kdy výhodu nižších provozních nákladů kupujícím nabídnou vysoce výkonná vozidla s akumulátory a dojezdem více než 600 km.
 
Aby splnili požadavky legislativy EU a vyhnuli se pokutám budou výrobci automobilů nuceni do roku 2030 stále zvyšovat podíl elektrifikovaných automobilů na 35 až 45 %. Jak uvádí odborník PwC na strategii a průmysl Jörn Neuhausen kupující tak získají nový zážitek z jízdy a přístup do zón s nulovými emisemi ve městech.
 
PwC očekává, že náklady na akumulátory mohou za 10 let klesnout z dnešních 90 eur za kWh na 68 eur. K tomu může přispět použití článků s nízkým obsahem kobaltu, zvýšené používání křemíku nebo nové výrobní procesy. Dodatečné náklady na plug-in hybridní automobily by tak do roku 2030 mohly klesnout na 2500 eur, u elektromobilů na 1500 eur a pro automobily s palivovými články na 3000 eur.
 
„Pro výrobce automobilů výrobní a surovinové náklady v současné době vysoké stále snižují ziskovost. Přitom investice do technologického pokroku jsou nejdůležitějším nástrojem pro budoucí snižování nákladů a současně zvyšují výkonnost,“ řekl Jörn Neuhausen.