name | autoweek.cz
Elektromobily spotřebují víc, než se uvádí
24.10.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Renomovaný německý autoklub ADAC prověřil spotřebu automobilů na elektrický pohon. Zjistil, že deklarovaná spotřeba neodpovídá realitě a může se lišit i o desítky procent. Srovnání ADAC ukazuje, že mezi elektromobily existují velké rozdíly v dojezdu, spotřebě elektrické energie i nákladech.
Řidiči elektromobilů, na rozdíl od klasických vozů se zážehovými nebo vznětovými motor, většinou nevědí kolik elektřiny vlastně spotřebují a jak ekonomická jízda v elektromobilu vlastně je. Německý autoklub ADAC proto podrobil 12 elektromobilů náročnému testu, který cílí na realistické měření spotřeby všech typů vozidel. V případě aut s elektrickým pohonem se zaměřil na reálnou spotřebu v kilowatthodinách na 100 km a na vzdálenost, jakou můžete na jedno nabití urazit.
Dalo se očekávat, že větší a těžší automobily budou mít také větší spotřebu. Takto velké rozdíly však odborníci v ADAC přesto neočekávali. Rozdíly oproti deklarované spotřebě mohou být způsobeny dvojím způsobem - rozdílnou účinností motoru oproti tomu, co výrobce uvádí, a také ztrátám energie při samotném nabíjení - ne všechna elektřina, kterou vůz nabíjíme, ve skutečnosti zvýší nabití akumulátoru.
Automobily Tesla se tedy v testu řadily k těm nejméně úsporným, vzhledem k velké kapacitě baterie však tento značný handicap kompenzují delším dojezdem. ADAC si ve své zprávě posteskl nad tím, že korejské automobilky do svých vozů neinstalují větší akumulátory. Vzhledem k ekonomickému provozu by to z jejich vozů činilo zajímavou alternativu.
Pokud porovnáme prodejní cenu a přejdeme k jednoduché otázce „kolik za své peníze dostanu“, dospěl ADAC k novému hodnocení. Pokud jde o poměr ceny a dojezdu, dostaneme nejvyšší úroveň ve vozech Tesla, které poskytují opravdu drahé potěšení z dlouhého dojezdu. U menších vozidel je poměr mnohem výhodnější, přičemž nejlépe vychází Hyundai Kona.
Záleží na celkových nákladech
Také pro elektromobily platí, že prodejní cena nevyjadřuje veškeré pořizovací náklady. Do celkové bilance provozních nákladů je třeba zahrnout prodejní cenu, náklady na údržbu a opravy, pojištění a ztrátu zůstatkové hodnoty. Náklady na servis a údržbu elektrického vozidla jsou nižší než u aut se spalovacími motory. Je však stále vysoká prodejní cena a související ztráta zůstatkové hodnoty.
Při hodnocení environmentálních vlastností osobních automobilů v procesu měření ADAC Ecotest je zřejmé, že elektrická vozidla mají při jízdě většinou dobré nebo velmi dobré vlastnosti. Celková bilance CO2 však už nevychází tak jednoznačně.
Spotřeba elektrické energie | spotřeba (kWh/100 km) | |
model | reálná | deklarovaná |
BMW i3 (94 Ah) | 17,4 | 12,6 |
Hyundai Ioniq Electric Style | 14,7 | 11,5 |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend | 19,5 | 14,3 |
Nissan e-NV200 Evalia | 28,1 | 25,9 |
Nissan Leaf I Acenta (30 kWh) | 20,5 | 15,0 |
Nissan Leaf II Acenta | 22,1 | 15,2 |
Opel Ampera-e First Edition | 19,7 | 14,5 |
Renault Zoe Intens | 20,3 | 13,3 |
Smart Fortwo Coupe EQ Prime | 18,3 | 12,9 |
Tesla Model S P90D | 24,0 | 20,8 |
Tesla Model X 100D | 24,0 | 20,8 |
Volkswagen e-Golf | 17,3 | 12,7 |
Dalo se očekávat, že větší a těžší automobily budou mít také větší spotřebu. Takto velké rozdíly však odborníci v ADAC přesto neočekávali. Rozdíly oproti deklarované spotřebě mohou být způsobeny dvojím způsobem - rozdílnou účinností motoru oproti tomu, co výrobce uvádí, a také ztrátám energie při samotném nabíjení - ne všechna elektřina, kterou vůz nabíjíme, ve skutečnosti zvýší nabití akumulátoru.
Dojezd na plné nabití | kapacita akumulátorů (kWh) | skutečná energie spotřebovaná na plné nabití (kWh) | změřený dojezd (km) |
BMW i3 (94 Ah) | 27,2 | 32,6 | 188 |
Hyundai Ioniq Electric Style | 28 | 30,9 | 211 |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend | 64 | 73,9 | 375 |
Nissan e-NV200 Evalia | 40 | 46,9 | 167 |
Nissan Leaf I Acenta | 30 | 32,5 | 159 |
Nissan Leaf II Acenta | 40 | 44,5 | 201 |
Opel Ampera-e First Edition | 60 | 67,4 | 342 |
Renault Zoe Intens | 41 | 49,5 | 243 |
Smart Fortwo Coupe EQ Prime | 17,6 | 20,5 | 112 |
Tesla Model S P90D | 90 | 94,5 | 393 |
Tesla Model X 100D | 100 | 108,3 | 451 |
Volkswagen e-Golf | 35,8 | 34,9 | 201 |
Automobily Tesla se tedy v testu řadily k těm nejméně úsporným, vzhledem k velké kapacitě baterie však tento značný handicap kompenzují delším dojezdem. ADAC si ve své zprávě posteskl nad tím, že korejské automobilky do svých vozů neinstalují větší akumulátory. Vzhledem k ekonomickému provozu by to z jejich vozů činilo zajímavou alternativu.
Kolik stojí dojezd | změřený dojezd (km) | Cena (eur) | Cena eur na 1 km dojezdu |
BMW i3 (94 Ah) | 188 | 37 550 | 200 |
Hyundai Ioniq Elektro | 211 | 33 300 | 158 |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) | 379 | 39 000 | 103 |
Nissan e-NV 200 Evalia | 167 | 41 053 | 246 |
Nissan Leaf I (30 kWh) | 159 | 31 265 | 197 |
Nissan Leaf II | 201 | 31 950 | 159 |
Opel Ampera-e | 342 | 42 990 | 126 |
Renault Zoe (41 kWh) | 243 | 34 100 | 140 |
Smart Fortwo Coupé EQ | 112 | 21 940 | 196 |
Tesla Model S P90D | 393 | 124 200 | 316 |
Tesla Model X 100D | 451 | 115 380 | 256 |
VW e-Golf | 201 | 35 900 | 179 |
Pokud porovnáme prodejní cenu a přejdeme k jednoduché otázce „kolik za své peníze dostanu“, dospěl ADAC k novému hodnocení. Pokud jde o poměr ceny a dojezdu, dostaneme nejvyšší úroveň ve vozech Tesla, které poskytují opravdu drahé potěšení z dlouhého dojezdu. U menších vozidel je poměr mnohem výhodnější, přičemž nejlépe vychází Hyundai Kona.
Záleží na celkových nákladech
Také pro elektromobily platí, že prodejní cena nevyjadřuje veškeré pořizovací náklady. Do celkové bilance provozních nákladů je třeba zahrnout prodejní cenu, náklady na údržbu a opravy, pojištění a ztrátu zůstatkové hodnoty. Náklady na servis a údržbu elektrického vozidla jsou nižší než u aut se spalovacími motory. Je však stále vysoká prodejní cena a související ztráta zůstatkové hodnoty.
Při hodnocení environmentálních vlastností osobních automobilů v procesu měření ADAC Ecotest je zřejmé, že elektrická vozidla mají při jízdě většinou dobré nebo velmi dobré vlastnosti. Celková bilance CO2 však už nevychází tak jednoznačně.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz