name | autoweek.cz

Environmentální skupiny proti uvolňování limitů emisí CO2

Environmentální skupiny proti uvolňování limitů emisí CO2

02.04.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Několik asociací v oblasti elektromobility a obnovitelné energie se ostře staví proti myšlence uvolnění limitu emisí CO2 v důsledku koronavirové krize. Tento návrh předložil bývalý eurokomisař Günther Oettinger.
Krize vyvolaná koronavirem uvrhla evropský automobilový průmysl do bezprecedentní kritické situace. Bývalý komisař EU Günther Oettinger proto navrhl posunutí přísných požadavků na snižování emisí CO2, a tím i eliminování hrozících pokut pro automobilky, pokud tato krize přetrvává delší dobu. V rozhovoru pro magazín Automobilwoche řekl: „Politici nemohou trvat na předpisech, o nichž bylo rozhodnuto na jiném základě.“ Vyvolal tím nekompromisní kritiku ze strany asociací působících v oblasti elektromobility.
 
„Návrh odložit pokuty za emise CO2 je drzý a kontraproduktivní. Využití sociální nouze kvůli důsledkům koronavirové krize k získání průmyslových výhod je nestoudné a šokující, zejména pokud je předkládáno bývalým komisařem EU,“ uvedl president Spolkové asociace eMobility (BEM) Kurt Sigl.
 
President Spolkové asociace pro obnovitelné zdroje energie (BEE) Simone Peter řekl: „Postavení koronavirové krize proti klimatické krizi je zcela kontraproduktivní. Naopak, musíme se z ní poučit a poslouchat vědu v její rané fázi. Uvolnění mezních hodnot CO2 pro nová auta v EU by znamenalo zhoršení konkurenčního prostředí pro čistou mobilitu. To by nejen ohrozilo cíle v oblasti klimatu, ale Evropa by se v mezinárodní soutěži o technologie šetrné ke klimatu ocitla ještě více pozadu. To musíme jasně odmítnout.“
 
Předseda Spolkové asociace pro solární mobilitu (BSM) Thomic Ruschmeyer uvedl: „Použití koronavirové krize k uvolnění nezbytných cílů v oblasti snižování emisí CO2 je třeba maximálně kritizovat. Musíme se poučit nejen v oblasti zdravotní péče, ale v globálním kontextu, abychom co nejrychleji připravili skutečný restart do udržitelného světa s obnovitelnou energií a mobilitou.“
 
Ředitelka Spolkové asociace zelené ekonomiky UnternehmensGrün Katharina Reuterová také považuje tuto diskusi za nesprávnou: „Ochranu klimatu a následky koronaviru nelze vzájemně započítávat - také ochrana klimatu má svůj ekonomický význam. Pokud fosilní automobilový průmysl nyní vycítí ranní vzduch a zneužije koronavirus proti ochraně klimatu, tak tím nejen devalvuje své vlastní investice do hospodárnějších systémů pohonu, elektromobility a palivových článků, ale také odhalí neuvěřitelnou úroveň nesolidarity s mladou generací, která je závislá na opatřeních na ochranu klimatu.“