eu chce soběstačnost v akumulátorech pro elektromobily | Aktuality | autoweek.cz

EU chce soběstačnost v akumulátorech pro elektromobily

EU chce soběstačnost v akumulátorech pro elektromobily

26.11.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Evropská komise tvrdí, že do roku 2025 může být Evropská unie soběstačná v produkci akumulátorů elektricky poháněných vozidel. Světové produkci v současné době dominuje Čína, ale výroba v EU rychle roste.
V rámci svého plánu stát se do roku 2050 klimaticky neutrální chce EU podpořit místní produkci stavebních kamenů pro ekologický průmysl - včetně vodíku pro výrobu nízkouhlíkových ocelí a akumulátorů pro pohon čistých vozidel. V současné době produkuje Čína asi 80 % světové produkce lithio-ionových akumulátorů, produkce v Evropě se však má rychle rozšiřovat.
 
„Evropská unie by do roku 2025 mohla vyrábět dostatek akumulátorů k napájení rychle rostoucí flotily elektrických vozidel aniž by se musela spoléhat na dovážené články,“ uvedl místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič.
 
Evropská komise ještě letos předloží nové předpisy pro celou EU aby zajistila, že akumulátory vyráběné nebo dovezené do Evropy budou „nejzelenější na této planetě“, jak před měsícem prohlásil Šefčovič. Toto nařízení bude vyvíjet tlak na výrobce ze třetích zemí, jako jsou například v Číně. Komise doufá, že podpoří evropský trh tím, že bude stát v čele produkce „čistých“ akumulátorů.
 
„Jsem přesvědčen, že do roku 2025 bude Evropská unie schopna vyrábět dostatek článků pro akumulátory, které by splňovaly potřeby evropského automobilového průmyslu a dokonce budovat naši exportní kapacitu,“ prohlásil absolvent Státního institutu mezinárodních vztahů v Moskvě Šefčovič při online konferenci EU o akumulátorech.
 
„Když potřebujeme lithium, musí se v současné době přepravit do Číny, abychom jej mohli rafinovat, a uhlíková stopa jej pak činí méně atraktivním pro spotřebitele, kteří by si chtěli koupit elektromobil,“ dodal Šefčovič.
 
Vytvoření lokálnějšího dodavatelského řetězce pro elektrická vozidla je pro Evropskou unii klíčové, zejména pro země vyrábějící elektrická vozidla, jako je Německo. V Evropě se nyní buduje 15 velkých továren na výrobu článků pro akumulátory, včetně závodů Northvolt ve Švédsku a Německu, čínského výrobce CATL v Německu a jihokorejské firmy SK Innovation v Maďarsku.
 
Šefčovič uvedl, že do roku 2025 plánované evropské výrobní závody vyprodukují dostatek článků pro pohon nejméně šesti milionů elektrických vozidel. Jelikož Komise očekává, že na evropských silnicích bude do roku 2025 13 milionů vozidel s nízkými emisemi, budou nutné další investice. Šefčovič k tomu řekl, že fond na obnovu po koronaviru v hodnotě 750 miliard eur je připravovaným nástrojem na podporu takovýchto projektů. „Musíme podpořit továrny na akumulátory významnými investicemi do vytvoření celého evropského dodavatelského řetězce a trhu práce,“ dodal viceprezident společnosti Northvolt Jesper Wigardt.