name | autoweek.cz

EU chce společné standardy pro elektromobily

EU chce společné standardy pro elektromobily

06.07.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropská unie učinila krok k zavedení společných standardů pro elektrické automobily. Sdružení automobilek ACEA ji v tom podporuje.

Evropská komise začala pracovat na vytvoření jediného systému dobíjení akumulátorů elektrických automobilů. Evropská komise a standardizační skupiny, Evropský výbor pro elelektrotechnickou standardizaci a Evropský telekomunikační úřad pro standardy podepsaly dohodu týkající se definování toho, jak by měl vypadat a pracovat systém zástrčky a zásuvky pro dobíjení automobilů na elektrický pohon.

Viceprezident komise, Antonio Tajani uvedl: “Podepsání dohody je velmi důležité pro budoucnost zelených automobilů… Naše podpora těchto vozidel není možná bez standardizace infrastruktury.“

Pracovní skupiny nyní mají za úkol do poloviny roku 2011 vyvinout pro 27 zemí unie takový dobíjecí standard, který bude bezpečný, použitelný pro všechny typy elektrických automobilů a energeticky účinný.

Dohoda byla podepsána krátce poté, co se Evropská asociace automobilového průmyslu ACEA dohodla na specifikaci zásuvek a zástrček pro pomalé nebo noční dobíjení a usnadnila tak cestu k vytvoření standardů v rámci EU. Společné standardy pro elektromobily jsou nezbytné pro podporu jejich prodeje, což EU umožní zmírnit svou závislost na fosilních palivech.

Členy sdružení ACEA jsou BMW, Daimler, Fiat, Jaguar-Land Rover, Porsche, PSA Peugeot Citroen, Renault, Volkswagen a Volvo, ale také evropské divize koncernů Ford, GM a Toyota Motor a mnoho subdodavatelských firem. \"Naším cílem je předejít situaci, kdy by byl uživatel automobilu nucen vozit velké množství dobíjecích kabelů aby mohl své vozidlo používat v různých městech, regionech a zemích podobně, jako je tomu dnes třeba u mobilních telefonů,\" říká tajemník ACEA Ivan Hodač. Vzhledem k silnému zastoupení automobilek v ACEA je šance, že by se evropský standard mohl stát i celosvětovým standardem.

Očekává se, že se letos na celém světě prodá 23 000 vozů poháněných výhradně akumulátory. Do roku  2015 by ale mělo toto množství vzrůst na 500 000 vozů. Uvádí to ve své zprávě poradenská firma J.D. Power.

Někteří analytici ovšem soudí, že společná evropská infrastruktura nebude včas připravená na plánované masové uvedení některých elektromobilů na trh. Od roku 2009 je prodeji plně elektrický miniautomobil City od norské firmy Th!nk. Tesla Motors v Evropě už prodává svůj Roadster za 128 520 eur a v roce 2012 společnost plánuje příchod elektrického sedanu Model S. V obou případech se zatím jedná jen o zanedbatelná množství. Ještě do konce tohoto roku by se ale v Evropě měly začít prodávat plně elektrické modely Peugeot iOn, Citroen C-Zero (oba odvozené z Mitsubishi i-MiEV) a Nissan Leaf. V roce 2012 by nabídku mělo rozšířit mnoho dalších vozů.

Automobilky ani dodavatelé elektrické energie bohužel zatím nebyly schopni dospět k dohodě ohledně systémů pro rychlé dobíjení. Zde existuje celá řada systémů (už jsme o tom několikrát podrobně psali). Přitom právě to je zcela zásadní podmínka k většímu rozšíření elektromobility v Evropě i k tomu, aby evropští výrobci v této oblasti mohli hrát vedoucí roli a nemuseli se jen přizpůsobovat tomu, co přijde ze zámoří.