name | autoweek.cz

EU: registrace osobních aut v květnu poklesly

EU: registrace osobních aut v květnu poklesly

18.06.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Poptávka po nových automobilech v EU již druhým měsíc v tomto roce poklesla, v květnu to bylo o 9,3 %. V poklesu se odráží ukončení podpůrných vládních programů a také stále náročnější ekonomická situace.

Za pět měsíců tohoto roku se v EU prodalo o 1,9 % automobilů více než za stejné období v loňském roce. Celkem se prodalo 5 943 096 vozů. V květnu bylo v EU registrováno 1 129 508 vozů.

Přestože v Německu se registrovalo nejvíce vozů, tato země zaznamenala rovněž největší pokles v počtu registrací (-35,1 %) ze všech hlavních trhů. Následovala Itálie (-13,8 %) a Francie (-11,5 %). Počet registrací oproti loňským nízkým počtům vzrostl ve Velké Británii (13,5 %) a Španělsku (44,6 %). Největší poměrný propad prodeje zažilo Slovensko (-41,8 %) a nejvíce vzrostl prodej v Irsku (70,6 %).

Od ledna do května bylo celkem prodáno 5 943 096 vozů. Pokles ze všech hlavních trhů zaznamenalo pouze Německo (-27,7 %). K růstu došlo ve Francii (7,2 %), Itálii (7,9 %), Velké Británii (22,0 %) a Španělsku (43,5 %). Největší nárůst zaznamenalo Portugalsko (56,3 %), zatímco nejpříkřejší pád zažilo Rumunsko (-49,0 %).

Snížení počtu prodaných osobních automobilů v EU o 9,3 % za květen je podle ACEA důsledkem ukončení vládní podpory prodeje a nadále obtížné ekonomické situace. Vloni vlády pomohly automobilkám zasaženým krizí prostřednictvím programů šrotovného. Tyto programy však již skončily nebo dobíhají a automobilky mají obavy o své výsledky v druhé polovině letošního roku.

Za prvních pět měsíců počet registrací nových automobilů v EU poklesl o 1,9 %. V Německu, které je největším trhem, program šrotovného skončil v září a počet registrací klesl o 35,1 %. Francie, která svůj program podpůrných iniciativ rozvíjí postupně, zaznamenala v květnu meziroční pokles 11,5 %. Ve Španělsku, kde je program šrotovného nadále aktivní, došlo v květnu k meziročnímu vzestupu 44,6 %. Z prvních údajů za červen je zřejmé, že ve Španělsku prodej zásluhou šrotovného dále stoupá, zatímco ve Francii a Itálii s jeho doběhem klesá.

Ředitel automobilky PSA/Peugeot-Citroen Philippe Varin uvedl, že podle jeho očekávání se evropský trh v roce 2010 zmenší o 9 %.

Velkým vítězem posledního období v Evropě je podle analýzy JATO Dynamics Renault. Naopak pokles v tradiční silné základně vozů Volkswagen Golf, Opel Astra a Ford Fiesta znamenal jejich pokles prodeje a stejně tak způsobil pokles prodeje značek Volkswagen a Ford. Renault tak předstihl Ford na druhé pozici v Evropě, zatímco Peugeot neudržel v květnu vynikající prodejní výsledky z dubna.

Na úspěchu Renaultu se podílí zejména vynikající prodej modelu Clio, který získal meziročně 43,3 %, přičemž nejvíce bodoval v Itálii (+83,8 %), Velké Británii (+108 %) a také doma ve Francii (+43,3 %). Na posílení postavení Renaultu se ale velkou měrou podílel i kompaktní model Mégane. Naopak velký pokles zájmu v porovnání s květnem 2009 vykázaly Ford Fiesta a Peugeot 207.