name | autoweek.cz

EU zpochybňuje čínské protikartelové kroky

EU zpochybňuje čínské protikartelové kroky

15.08.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilky Audi, BMW a Mercedes-Benz společně snižují ceny, aby uklidnily čínské regulátory pokutující nepřiměřeně vysoké ceny nových automobilů i náhradních dílů. Pod tlak se dostal i čínský partner General Motors Shanghai GM.

Nejvyšší čínský státní plánovací orgán Komise pro národní rozvoj a reformu (NDRC), který má primární zodpovědnost za dohled nad cenami, nutí automobilky ke snižování cen v rámci vyšetřování, které probíhá od konce roku 2011. Úřad NDRC uvádí, že šetření mělo zajistit pořádek na trhu a ochranu zájmů spotřebitelů.

 

Snížení cen automobilů nebo náhradních dílů v důsledku vyšetřování úřadem NDRC proto od července oznámily automobilky Audi, BMW, Mercedes-Benz, Jaguar Land Rover, Chrysler Group, Toyota a Honda. Automobilky, které společně snižují ceny nových automobilů a náhradních dílů, se snaží uklidnit čínské regulátory, kteří tyto automobilky obviňují z protikonkurenčního chování.

 

Audi oznámilo, že jeho čínský společný podnik FAW-Volkswagen bude penalizován za porušení antimonopolního zákona a že přijme trest od čínských úřadů za porušení antimonopolních zákonů. Tato pokuta byla posté stanovena na 250 milionů jüanů, tedy 30 milionů eur.

 

Společnost General Motors uvedla, že v době vyšetřování, které přimělo sedm zahraničních automobilek snížit ceny, její společný podnik v Číně Shanghai GM kontaktoval státní protikartelový regulátor NDRC. Společný podnik GM a SAIC Motor od roku 2012 aktivně reaguje na požadavky úřadu NDRC týkající dohledu nad cenami a pomáhá mu s vyšetřování a průzkumem automobilového průmyslu, uvedlo GM. Ceny hlavních modelů společnosti Shanghai GM jsou stanoveny na rozumné úrovni s téměř nulovou obchodní přirážkou. U vozů Buick, Chevrolet a Cadillac se průměrná cena při náhradě všech dílů v poměru k ceně nového vozidla blíží 300 %, což je průměrná úroveň na americkém a evropském trhu.

 

Obchodní komora EU vyjádřila v Číně obavy z nedávné série protikartelových šetření. Uvedla, že Čína používá taktiku síly a nespravedlivě se zaměřuje především na zahraniční firmy.

 

S tím, jak Čína zintenzivňuje snahu uvést společnosti do souladu s antimonopolním zákonem, schváleným v roce 2008, se do hledáčku dostává řada průmyslových odvětví. Mimořádnou pozornost přitáhl především automobilový průmysl. Nejvyšší čínský státní plánovací orgán Komise pro národní rozvoj a reformu (NDRC) automobilky vyšetřuje za současného obviňování ze strany státem kontrolovaných médií, že globálně působící společnosti předražují své výrobky.

 

Evropská komora uvedla, že zatímco účinné uplatňování antimonopolního zákona by v Číně pomohlo rozvinout „zdravou tržní ekonomiku“, je současně znepokojena způsobem, jakým se vyšetřování uskutečňuje.

 

„Kontroly nesmí předjímat výsledek vyšetřování a společnostem musí být ponecháno plné právo na obhajobu. Evropská komora však není přesvědčena, že se tak systematicky děje v případě nejnovějšího čínského vyšetřování,“ uvádí se ve stanovisku.

 

„Evropská komora obdržela od mnoha sektorů průmyslu řadu znepokojivých podnětů, že se k přinucení společností přijmout tresty a opravné prostředky používá taktika zastrašování bez možnosti řádného projednání.“

 

Evropská obchodní komora, která má v Číně více než 1800 členských společností, se také stále více obává, zda kontroly nejsou nepoměrně více zacíleny na zahraniční společnosti.

 

„V některých odvětvích, v nichž probíhalo vyšetřování, se jeho cílem za podobné přestupky nestaly domácí společnosti. Kromě toho v některých případech, které se týkají společných podniků, se cílem vyšetřování stal pouze zahraniční partner,“ uvedla komora.

 

Čínské úřady uvádějí, že zákon platí pro domácí i zahraniční firmy a jeho cílem je ochrana spotřebitelů. Úřad NDRC sdělil, že v rámci protikartelového postupu se zaměřil na domácí telekomunikační společnosti včetně firem China Unicom a China Telecom Corp a místní finanční instituce.