name | autoweek.cz

EU zvažuje další zpřísnění emisních předpisů

EU zvažuje další zpřísnění emisních předpisů

13.12.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nastupující předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová označila opatření v oblasti klimatu jako prioritu svého legislativního programu. Přitom dala najevo, že Evropská komise přezkoumá cíle snižování emisí CO2 pro automobily, stanovené pro rok 2030.
Nová Evropská komise ve středu představila svůj dlouhodobý plán pro ekonomiku EU, která má být neutrální vůči klimatu. Předsedkyně Komise Ursula von der Leyenová opatření v oblasti klimatu zařadila na vrchol své legislativní agendy pro příštích pět let. Zaštiťuje se průzkumem, že politiku boje proti zatěžování klimatu podporuje 93 % občanů EU!
 
Výrobci automobilů, prodávající automobily v EU, mohou čelit ještě přísnějším emisním limitům. Nově nastupující Evropská komise totiž naznačila, že přezkoumá cíle snižování emisí CO2 pro automobily, stanovené pro rok 2030. Evropská komise do června 2021 navrhne revidovat právní předpisy o emisních normách CO2 pro automobily a dodávkové automobily „s cílem od roku 2025 zajistit jasnou cestu směrem k mobilitě s nulovými emisemi,“ uvedla v dokumentu nazvaném European Green Deal.
 
Letos v dubnu Evropská unie schválila předpisy, které v Evropě nutí automobilky aby snížily průměrné emise CO2 ze všech prodávaných nových automobilů o 37,5 % do roku 2030 na 60 g/km ve srovnání s výchozí hodnotou 95 g/km z roku 2021. V roce 2018 se průměrné emise u nových automobilů vlivem poklesu podílu vznětových motorů druhý rok po sobě zvýšily na 120,4 g/km.
 
 „Komise má mandát navrhnout nový cíl, ale jakýkoli takovýto krok bude spojen s nezbytným posouzením jeho hospodářského dopadu a bude vyžadovat schválení ze strany Evropského parlamentu a Rady EU pro přijetí právních předpisů,“ uvedla mluvčí Komise. Odmítla se vyjádřit k tomu, zda bude také přezkoumán střednědobý cíl snížení emisí CO2 15 % do roku 2025.
 
„Snižování emisních cílů je součást závazku EU řešit změnu klimatu přechodem na uhlíkovou neutralitu do roku 2050. Výsledkem je, že v Bruselu je obvyklé přehodnocovat, zda se cíle ukázaly jako účinné pro dosažení politických cílů, a upravit je tam, kde se to ukazuje jako nezbytné,“ řekla mluvčí.
 
Tyto pokyny budou tlačit výrobce automobilů, aby ještě více investovali do elektricky poháněných automobilů, aby se vyhnuli drakonickým pokutám z EU za neplnění stanovených cílů. Podle agentury Bloomberg se v prvních devíti měsících roku 2020 očekává nárůst prodeje plně elektrických a plug-in hybridních automobilů o 35 % na celkový objem mnohem vyšší než je v Číně a Severní Americe.
 
Komise rovněž uvedla, že zváží zahrnutí silniční dopravy do evropského systému obchodování s emisními povolenkami (ETS), který již používají energeticky náročná průmyslová odvětví, jako jsou výroba oceli a cementu, jako další nástroj ke snížení produkce CO2. Podle posledních údajů Evropské agentury pro životní prostředí se silniční doprava podílí na celkových emisích skleníkových plynů v EU 20 % a její uhlíková stopa od roku 2014 roste.
 
Německý Svaz automobilového průmyslu VDA uvedl, že je proti jakýmkoli novým cílům. „Je zde nebezpečí, že nejpřísnější flotilové cíle v oblasti emisí na celém světě by se mohly dále zpřísnit, i když ty stávající byly dohodnuty teprve v loňském roce,“ uvedl ve svém prohlášení prezident VDA Bernhard Mattes. Bývalý zaměstnanec Fordu Mattes ovšem brzy své místo v čele VDA opustí a z rozhodnutí spolkové vlády jej nahradí kariérní politička SPD Hildegard Müllerová, která naposledy působila ve vedení elektrárenské společnosti Innogy.
 
President Evropské asociace automobilek ACEA, generální ředitel skupiny PSA Carlos Tavares, zákonodárce EU důrazně kritizoval za to, že navrhují větší úsilí v oblasti klimatu bez ohledu na náklady a zaměstnanost v tomto odvětví a současně ve skutečnosti omezují osobní svobodu většiny obyvatel EU. „Svoboda mobility je pro naši demokracii něco zásadního. Mnoho věcí se musí koordinovat s ohledem na široký záběr pohledu, aby byla pro všechny zajištěna bezpečná a dostupná mobilita,“ řekl Tavares na autosalonu IAA ve Frankfurtu.