name | autoweek.cz

EU potřebuje milion nabíjecích stanic do roku 2024

EU potřebuje milion nabíjecích stanic do roku 2024

12.02.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilky, ekologové a skupiny spotřebitelů vyzývají EU, aby stanovila pro jednotlivé členské země ambiciózní cíle týkající se výstavby dobíjecích stanic pro elektricky poháněná vozidla.
Budování veřejných nabíjecích stanic jako doplněk k nabíjení na pracovištích nebo doma v EU probíhá pomalu. Data automobilového průmyslu ukazují, že v roce 2020 bylo v EU 224 538 veřejných dobíjecích míst. Navíc jejich využívání komplikuje existence mnoha tarifů a metod placení.
 
Ve společném dopise Asociace evropských výrobců automobilů ACEA, nezisková organizace Transport & Environment (T&E) a Evropská spotřebitelská organizace BEUC požádaly evropské komisaře pro klima, dopravu, průmysl a energetiku, aby využili revizi Zákona o infrastruktuře pro alternativní paliva ke stanovení závazných cílů pro výstavbu dobíjecích stanic pro elektromobily.
 
Evropská unie by podle ACEA měla stanovit takové cíle, aby do roku 2024 byl v rámci EU k dispozici milion veřejných dobíjecích stanic pro elektrická vozidla a do roku 2029 by to měly být už tři miliony. Stanovení těchto cílů vyšle spotřebitelům jasný signál, že výstavba nabíjecích míst bude držet krok s růstem prodeje elektricky poháněných vozidel. Rovněž by poskytl potřebnou jistotu automobilkám i provozovatelům sítí, operátorům dobíjecí infrastruktury a dopravním společnostem. Rovněž by to vytvořilo milion pracovních míst na celém kontinentu a pomohlo EU splnit její cíle v oblasti klimatu.
 
„Evropské automobilky usilují o přechod k e-mobilitě a při zavádění nových elektrických vozidel se navzájem překonávají. Úspěch tohoto obrovského úsilí však vážně ohrožuje opožděná instalace nabíjecí infrastruktury v EU. Evropská komise musí rychle přijmout opatření a stanovit závazné cíle pro zrychlení budování dobíjecí infrastruktury v členských státech. Jinak jsou ohroženy i současné cíle snižování emisí v boji proti změně klimatu,“ řekl prezident ACEA Oliver Zipse, který je také výkonným ředitelem německé automobilky BMW.
 
Výkonný ředitel T&E William Todts dodal: „Pokud to s globálním oteplováním myslíme vážně, musíme rychle přejít na elektřinu. Pro urychlení tohoto přechodu potřebujeme mít všudypřítomné a snadné nabíjení nejen v Norsku a Nizozemsku, ale v celé Evropě. Cílové hodnoty výstavby nabíjecích míst pro každou zemi jsou skvělým způsobem jak toho dosáhnout, a Komise by si to měla uvědomit.“
 
Generální ředitelka organizace BEUC Monique Goyensová uvedla: „Nabíjení elektromobilu musí být stejně snadné jako pohon na benzin. Mít dostatečnou a pohodlnou nabíjecí infrastrukturu je cestou k získání důvěry spotřebitelů a zavádění elektromobilů. Politici by se proto měli vypořádat s praktickými problémy, jako je zobrazování tarifů v ceně za kilowatthodinu a umožnění běžně dostupných platebních metod.“
 
Cíle by měly být stanoveny pro každou zemi na základě jednoduché a spravedlivé metodiky, která bere do úvahy faktory, jako je dostupnost soukromých nabíjecích míst. Počet veřejně přístupných nabíjecích míst by se měl zvyšovat v souběhu s počtem elektromobilů na silnicích. EU by se měla rovněž zaměřit na rostoucí potřeby řidičů elektromobilů, kteří k soukromému nabíjení přístup nemají nebo mají jen velmi omezený, stejně jako k elektrickým taxi a službám spolujízdy, a to stanovením cílů pro rychlé a ultrarychlé nabíjecí stanice v městských oblastech. Zákon by rovněž měl stanovit cíl pro vybudování 1000 stanic na plnění vodíkem do roku 2029.
 
Organizace rovněž vyzvaly Evropskou komisi, aby navrhla nahradit směrnici nařízením, protože by to pomohlo harmonizovat standardy dobíjení, způsoby plateb pro spotřebitele, transparentnost tarifů, údržbu a další otázky na společném trhu EU. Nařízení by umožnilo rychlou realizaci nových cílů, zatímco směrnice vyžaduje jejich zavedení do legislativy jednotlivých států, což může trvat roky.
 
Prodej elektromobilů v poslední době nabral na obrátkách ve spojení s poklesem prodeje automobilů se spalovacími motory. Automobilky uvádějí na trh nové modely elektromobilů aby splnily přísnější emisní pravidla EU a některé vlády zavedly dotace na koupě elektromobilů jako součást programů obnovy hospodářství po pandemii. Německá vláda schválila návrh zákona, jehož cílem je do konce roku 2023 vybudovat 1000 rychlonabíjecích stanic podél dálnic. Přijde to na 2 miliardy eur.