name | autoweek.cz

Euro 5 likviduje sporťáky

Euro 5 likviduje sporťáky

21.08.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropský trh začaly opouštět sportovní vozy i sportovní varianty kompaktních aut: Honda Civic Type R, Mazda RX8, Alfa Romeo Brera a nejnověji Ford Focus ST. Jsou to první oběti Eura 5. Dá se předpokládat, že brzy budou následovat další.

Od 1. ledna vstoupí v platnost nový emisní standard Euro 5. Vyhovět tomuto předpisu bude pro řadu vysocevýkonných motorů sportovních vozů nemožné. Někteří výrobci proto připravují uvedení motorů produkujících méně emisí. Například Ford by měl v září v Paříži představit novou sportovní verzi Focusu ohleduplnější k životnímu prostředí. Jenže fanoušci Focusu ST s jeho 2,5litrovým čtyřválcem přeplňovaným turbodmychadlem budou muset ze svých nároků slevit. Honda proto raději svůj Type R odvozený z Civiku raději už nebude nabízet.

Ale nezapomínejme, že to je stále jen začátek. Od 1. ledna 2015 přijde další přitvrzení v podobě normy Euro 6. Ta postihne především vznětové motory tvrdými požadavky na snížení emisí NOx (na 80 mg/km) a kombinovaných emisí uhlovodíků a NOx. Ty si vynutí použití dodatečných systémů zachycujících NOx, což nebude levné. Otázkou ale zůstává, zda tyto stále tvrdší předpisy skutečně přinesou čistší ovzduší, či jenom zvýší zisky firem nabízejících chiptuning.

 

Euro 5

1) zážehové motory na benzin, CNG i LPG

CO: 1000 mg/km

uhlovodíky: 100 mg/km, z toho nemetanové 68 mg/km

NOx: 60 mg/km (tj. redukce z 80 u Euro 4)

pevné částice: 5 mg/km (nový limit pro motory s přímým vstřikováním pracující s chudou směsí)

2) vznětové motory

CO: 500 mg/km

NOx: 180 mg/km (tj. redukce z 250 u Euro 4)

HC + NOx: 230 mg/km

pevné částice: 5 mg/km (snížení o 80 % proti Euro 4)