name | autoweek.cz

Eurokomisařka znovu útočí na Volkswagen

Eurokomisařka znovu útočí na Volkswagen

27.06.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V době, kdy se v Bruselu řeší Brexit, vytáhla eurokomisařka pro průmysl Elzbieta Bienkowska znovu do boje proti Volkswagenu. Požaduje, aby evropským zákazníkům vyplatil stejné kompenzace, jakými v souvislosti s aférou Dieselgate odškodňuje majitele vozů v USA.
Elzbieta Bienkowska vystudovala filologii a poté se dala na politickou kariéru. Ač nikdy neuspěla ve volbách, dotáhla to v Polsku až na ministryni pro regionální rozvoj ve vládě Donalda Tuska. Po zveřejnění jejího prohlášení, v němž vyjádřila pohrdání polskými občany, musela rezignovat. Když se Donald Tusk stal předsedou Evropské rady pomohl své přítelkyni Bienkowské k místu eurokomisařky pro průmysl.
 
V lednu Bienkowska prohlásila, že by měl Volkswagen vyplatit všem svým evropským zákazníkům stejnou sumu ve formě odškodnění jako ve Spojených státech. Koncernový šéf Matthias Müller jí tehdy vysvětlil, že evropská legislativa je odlišná od zákonů v USA. V Evropě, na rozdíl od Spojených států, Volkswagen žádný zákon neporušil. Všem majitelům dotčených vozů v Evropě nabízí zdarma úpravu softwaru, která zabrání tomu, aby se motor uvedl do úsporného režimu při měření emisí NOx. Žádná evropská země ovšem u provozovaných automobilů zatím nepožaduje kontrolu emisí NOx. Podle Bienkowské ale úprava softwaru nestačí.
 
Nyní Volkswagen dospěl k dohodě se soudním dvorem v San Franciscu, že uhradí celkem 10,3 miliardy USD, přičemž každému z postižených majitelů vozů s motory TDI vybavených ilegálním softwarem, který umožňuje obcházet americkou normu emisí NOx, pošle na účet celkem 7000 USD. To paní eurokomisařku povzbudilo znovu vystoupit s požadavkem, aby stejným způsobem Volkswagen odškodnil i své evropské zákazníky a tím si u nich získal zpět ztracenou důvěru.
 
V lednu, když Bienkowska se svým požadavkem vystoupila poprvé, nabídl Volkswagen svým zákazníkům jako kompenzaci 1000 USD. Tato částka neměla vliv na odškodné, k němuž se Volkswagen zavázal nyní. Pokud by Bienkowska v Evropské komisi prosadila svůj návrh, pak by při součtu obou částek musel Volkswagen v Evropě vyplatit okolo 210 miliard dolarů. Tato částka by byla pro největšího evropského výrobce automobilů skutečně likvidační.
 
Ve svém rozhovoru pro německé noviny Die Welt eurokomisařka pro průmysl rovněž prohlásila: „Musíme evropský automobilový průmysl přinutit, aby se snažil přicházet s inovativnějšími myšlenkami. Nemá smysl snažit se o zlepšení účinnosti spalovacího motoru. Auta na elektrický pohon budou vždy levnější. Lidé v Evropě jsou ochotni si připlatit za auta s nižší spotřebou. To nám otevírá zcela nové perspektivy.“