name | autoweek.cz

Evropa se vzpamatovává

Evropa se vzpamatovává

17.06.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prodej nových aut ve většině Evropy opět utěšeně roste. Výjimkou jsou jen země, u nichž je meziroční srovnání ovlivněno loňským doběhem šrotovného.

Květnový růst prodeje osobních aut v Evropě táhnou především dva největší evropské trhy Německo (+22 %) a Francie (+6,1 %). Oživení evropského trhu potvrzuje také významný růst prodeje v zemích, kde nebyly žádné šrotovací prémie jako jsou Belgie, Nizozemsko, Rakousko, Švýcarsko nebo Skandinávie. Prodej nových aut v těchto zemích všeobecně roste o dvouciferné hodnoty, většinou překračující hranici 20 %.

Na druhou stranu jsou v Evropě země, v nichž se rostoucí ekonomické problémy logicky odrážejí v dramatickém poklesu zájmu o nová auta. To se týká především Španělska a Řecka. Mírný pokles v České republice je dán především tím, že vloni v květnu prodej nových aut poskočil vzhledem k očekávání červnového ukončení zkrácených odpisů. Dlouhodobě ale český trh vykazuje setrvalý stav bez větších výkyvů.

Z posilování německého trhu ale současně i ze silného zastoupení ve všech zemích s rostoucím prodejem těží především koncern Volkswagen.

Podobně ze zlepšení především v Německu těžily i BMW, Opel a Ford. Celkově velmi dobře si v Evropě dlouhodobě vedou Hyundai a Kia. Relativní úspěch některých japonských značek vychází z velkého poklesu, který je postihl vloni. Naopak velký pokles prodeje vykázal Renault a Toyota. I nadále ztrácí také Fiat.