name | autoweek.cz

Evropské automobilky restartují výrobu

Evropské automobilky restartují výrobu

27.04.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Škoda Auto obnovuje výrobu ve svých závodech v České republice souběžně s tím, jak Volkswagen zahajuje produkci v největší evropské továrně ve Wolfsburgu. Přidávají se i další automobilky, zatímco některé začaly vyrábět už minulý týden a jiné se přidají až v květnu.
Na rozdíl od Itálie a Španělska většina evropských zemí nikdy výrobu automobilů nezakázala. Automobilky ji zastavily samy poté, co úřady omezily volný pohyb lidí a nařídily uzavření prodejních míst, čímž omezily poptávku. Ze stejných důvodů přerušila výrobu i většina jejich dodavatelů. Zastavení výroby požadovaly i odborové organizace, hájící zdraví zaměstnanců. Naprostou výjimkou v celé Evropě zůstala společnost Tatra Trucks, která výrobu nákladních vozidel v Kopřivnici nepřerušila, pouze zavedla přísná hygienická opatření.
 
Nyní mnohé země, včetně České republiky a Německa, povzbuzeny poklesem šíření epidemie koronaviru umožnily opětovné otevření maloobchodních prodejen automobilů při dodržen přísných pravidel distancování a hygieny. Současně se uvolňují i další omezení. Na to automobilky reagují postupným znovuzahajováním výroby. Evropské továrny změnily pracovní postupy tak, aby umožnily přísnější hygienu a intervaly očisty, jakož i velkorysejší rozestupy mezi pracovníky. Linky se zpomalují, produktivita je nižší a většinou se snižuje i počet pracovních směn. Objem produkce je limitován i tím, že v současné době nikdo nedokáže odhadovat jaká bude po nových automobilech poptávka.
 
Optimismus, ale jen někde
Jako první v Evropě částečně obnovila výrobu Kia ve slovenském závodě u Žiliny, a to už 6. dubna. Ovšem po několika dnech ji opět přerušila a znovu byla částečně spuštěna během minulého týdne. Minulý týden částečně obnovily výrobu Hyundai v Nošovicích a Volkswagen v Bratislavě a Cvikově. Také švédská společnost Volvo Cars už po přepracování výrobních procesů znovu otevřela svou továrnu Torslanda.  
 
Nyní, od pondělí 27. dubna, se rozebíhá výroba v mnoha dalších závodech, včetně všech tří výrobních závodů společnosti Škoda Auto v České republice a největšího evropského výrobního závodu na produkci automobilů, továrny Volkswagenu ve Wolfsburgu. Výrobu znovu obnovují také výrobci nákladních vozidel MAN a Scania, oba patřící do skupiny Traton, kontrolované Volkswagenem.
 
Společnost FiatChrysler otevřela svůj závod Atessa ve střední Itálii vyrábějící užitková vozidla ve společném podniku Sevel s PSA. Zatímco situace na severu země zatím znovuzahájení výroby neumožňuje, produkci osobních automobilů FCA už rozebíhá v jihoitalském závodě Melfi.
 
BMW začíná s výrobou motorů, ale britský závod v Goodwoodu začne výrobu až 4. května, Dingolfing v Německu nejdřív 11. května, v závislosti na poptávce na trhu, a závody v Lipsku a Řezně až po 18. květnu zprvu v jednosměnném provozu. Pracovníci musí přijít do závodu již ve svém pracovním oblečení, aby se vyhnuli kontaktům v šatnách. Také závody Mercedes-Benz v Sindelfingenu a Brémách se připravují na obnovení výroby, ale Daimler zatím neupřesnil od kdy.
 
Ve Francii Toyota minulý týden restartovala montážní závod ve Valenciennes. Renault začal vyrábět motory ve své továrně v Cleonu západně od Paříže a následovat ho má závod Flins na západ od Paříže. Jenže tam odborový svaz vyzval zaměstnance, aby se do práce nevraceli před 11. květnem, protože vzhledem ke stavu kronavírové krize v zemi by to bylo stále příliš riskantní pro jejich zdraví.
 
Situace v Evropě je v ostrém kontrastu se Spojenými státy, kde vedení odborové organizace United Auto Workers uvedlo, že znovu otevřít továrny počátkem května je předčasné a příliš riskantní vzhledem k nedostatečnému testování na koronavirus.
 
Rozsáhlá bezpečnostní opatření
Aby bylo zaměstnance možné co nejlépe chránit před nákazou koronavirem, schválila společnost Škoda Auto pro všechny útvary podniku rozsáhlý seznam bezpečnostních opatření. V celkem více než 80 bodech definuje Škoda Auto společně s Odbory KOVO konkrétní kroky k ochraně zdraví zaměstnanců a přijímá organizační opatření, jak čelit nákaze koronavirem na pracovišti.
 
Bohdan Wojnar, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast lidských zdrojů, zdůraznil: „V uplynulých týdnech jsme v úzké součinnosti s Odbory KOVO vypracovali rozsáhlý koncept, nazvaný Safe Production a Safe Office. V celém areálu závodu a ve všech kancelářských objektech zrealizujeme celkem více než 80 konkrétních ochranných opatření a zaručíme tak po obnovení výroby nejlepší možnou ochranu zdraví všech našich zaměstnanců.“
 
Předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier zdůraznil: „Od 18. března 2020 stojí výroba ve třech našich výrobních závodech v České republice. V zájmu ochrany všech bylo správné tato rozsáhlá omezení zavést. Nyní ale nastal čas pohlédnout s optimismem vpřed. V Evropě postupně otevíráme naše dealerství a s postupným obnovováním výroby činíme další důležitý krok k tomu, abychom mohli naše vozy zase dodávat na mezinárodní trhy. Děkuji všem zaměstnancům, kteří v uplynulých dnech a týdnech intenzivně pracovali na tom, aby bylo možné výrobu opět rozjet. Tým značky Škoda je velmi motivován k tomu, aby opět pracoval s plným nasazením.“
 
Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast výroby a logistiky, dodává: „Během celé odstávky jsme se intenzivně věnovali přípravám na obnovení výroby. Vedle zajištění dodavatelských řetězců jsme se také zabývali možnostmi zapojení našich zaměstnanců-pendlerů, kteří do práce dojíždí přes hranice.“