name | autoweek.cz

Evropské oživení pomocí slev

Evropské oživení pomocí slev

14.04.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V západní Evropě v prvním čtvrtletí vzrostl prodej nových automobilů o 7 % proti loňskému roku, což vedlo mnohé analytiky k vylepšení jejich původně opatrných prognóz na celý rok, zatímco jiní zůstávají opatrnější.

Jak uvádí Automotive News Europe, všichni se shodují v jednom - oživení evropského trhu s novými osobními automobily je v plném proudu. Jenže ekonomické problémy většiny zemí přetrvávají a k dosažení zisku je pro automobilky i jejich prodejce daleko, protože pokračuje posilování prodeje pomocí velkých slev.

 

Masově vyrábějící automobilky, jako jsou Ford Motor, General Motors (Opel/Vauxhall a Chevrolet), Fiat nebo PSA/Peugeot Citroën, tak zatím nemají šanci nahradit miliardy eur ztrát, které v Evropě během posledních šesti let zaznamenaly. Mají alespoň určitou naději v tom, že se v prvním čtvrtletí zákazníci začali vracet do jejich autosalonů.

 

Evropa má stále problémy

Meziroční srovnání tedy vypadá nadějně, ale kritickou otázkou je, zda skutečně začne oživení ekonomik evropských zemí a zda se začnou vypořádávat s nezaměstnaností.

 

Analytici upozorňují i na to, že oživení evropských trhů je stále ještě velmi slabé a nerovnoměrné. Ekonomika EU by měla letos růst o 1,5 % v porovnání s prognózou růstu o 2,6 % ve Spojených státech. V jižní Evropě je i nadále rekordní nezaměstnanost v Itálii a ve Španělsku, což znamená, že ekonomika není dostatečně silná, aby se lidé cítili bezpečně a začali uvažovat o měsíčních splátkách za nové auto.

 

To znamená, že prodejci aut v jižní Evropě jsou nuceni stále nabízet obrovské slevy. Jenže slevy i jiné pobídky převládají při prodeji nových aut i na největším evropském trhu v Německu, kde podobné problémy s nezaměstnaností nemají.

 

Británie nade všemi

Skutečně pozitivní překvapení je dramatický růst prodeje ve Velké Británii. Ten v březnu vzrostl o 18 %. Nejlepší prodejní výsledek za posledních deset let na druhém největším trhu v Evropě byl také pozitivně ovlivněn klesající inflací, mnoha slevami, zvýhodněnou nabídkou financování ale také rostoucí důvěrou spotřebitelů a jejich ochotou investovat. To potvrzuje i rychle rostoucí trh s nemovitostmi a růst mezd.

 

Spojené království by se tak už během roku mohlo dostat na předkrizovou úroveň prodeje ve výši kolem 2,4 milionu vozů. Všude jinde v Evropě ale jsou prodejci i automobilky nuceni podbízet se slevami ve výši, která se pro ně pomalu stává likvidační. Pokles poptávky totiž automobilky ohrožuje ve vztahu k jejich výrobním kapacitám, které jsou nedostatečně využívané. Přitom vše nasvědčuje tomu, že cenová válka je stále teprve na začátku a agresivní podbízení se bude ještě nějaký čas pokračovat.

 

V Německu byl v prvním čtvrtletí meziroční nárůst o 6 % z velké míry podpořen velkými slevami při masovém prodeji tzv. předváděcích vozidel. Němci v loňském roce koupili 2 950 000 aut.

 

Francie, v loňském roce třetí největší trh v Evropě s 1,79 milionu prodaných vozů, hlásí za první čtvrtletí jen malý nárůst o 3 %. Francouzské registrace jsou jako na houpačce - zatímco v prosinci prodej aut náhle vyskočil o 9 %, v lednu a únoru zde, na rozdíl od ostatních zemí, zaznamenali stagnaci.

 

Problémy na jihu

Čtvrtý největší trh v Evropě Itálie hlásí v prvním čtvrtletí nárůst prodeje aut o 6 %. V Itálii prodejci nabízejí zdaleka nejvyšší slevy a odhaduje se, že zde až 30 % registrací jsou ve skutečnosti tzv. "předregistrace", tedy auta oficiálně zaregistrovaná bez kupujících a poté prodaná jako ojetá předváděcí vozidla s odpovídající sníženou cenou. Tato praxe je ostatně běžná i v Německu, kde ji používají i tamní prémiové značky, nutící své prodejce touto cestou vylepšovat statistiky na konci každého čtvrtletí.

 

Ve snaze předejít zhroucení státních financí jako ve Španělsku nebo Portugalsku, italská vláda snižuje výdaje a zvyšuje daně. Spotřební daň na benzin tak byla nedávno zvýšena už podesáté během pěti let! Kupující nových aut tak sice ušetří na jejich ceně, ale i když podle statistik jezdí stále méně, jejich náklady za provoz neustále rostou.

 

Prodej ve Španělsku v prvním čtvrtletí vzrostl o 11 %, protože kupující zde nadále mohou těžit ze státem dotovaného šrotovného, které bylo už počtvrté prodlouženo.

 

Obnovu trhů v jižní Evropě je navíc třeba vidět v patřičném kontextu. Prodej nových automobilů ve Španělsku a Itálii totiž od prvního čtvrtletí roku 2007, tedy ještě před začátkem finanční krize, klesl o plných 50 %!

 

Navíc je třeba si neustále připomínat, že letošní zvýšení registrací v Evropě se odehrává na trhu, na němž se prodává o 4 miliony méně vozů ročně, než v předkrizovém vrcholu 2007. Vloni se podle statistik ACEA v Evropě, včetně střední a východní Evropy, prodalo 12,3 milionu automobilů ve srovnání s asi 16 miliony v roce 2007.

 

Prodej nových aut za 1. čtvrtletí na hlavních evropských trzích

1. Německo

711 753

6 %

2. Velká Británie

688 122

14 %

3. Francie

446 648

3 %

4. Itálie

375 467

6 %

5. Španělsko

202 128

12 %

Zdroj: LMC Automotive