name | autoweek.cz

Fiat 500e - ideální městské auto

Fiat 500e - ideální městské auto

29.05.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Fiat 500e je jedním z nejpříjemnějších elektromobilů, které jsem dosud měl možnost vyzkoušet. Příležitost seznámit se s tímto vozem nám nabídla společnost Bosch na zkušební dráze v Boxbergu.
Společnost Bosch je dodavatelem všech potřebných komponent pro elektrifikaci automobilů. Konstruktéři moderních elektromobilů v nabídce Bosche najdou pro svou práci vše potřebné - elektromotory, silovou elektroniku, akumulátory, rekuperační systémy pro brzdění. Bosch všechny tyto komponenty také sestavuje do celků. Dokladem je právě Fiat 500e. Na tomto voze je názorně vidět, že Bosch je mnohem víc než jen dodavatelem. Poskytuje též expertízy a jako v tomto případě s Fiat Chrysler Auto spolupracuje s automobilkami na vývoji kompletního elektrického pohonu.
 
V centru mezi elektromotorem a akumulátorem Fiatu 500e je měnič Bosch INVCON 2.3. Toto zařízení silové elektroniky je řídicím centrem pro celý elektrický pohon. Právě na něm záleží, jak efektivně elektrický pohon pracuje, což se doráží v dojezdu vozidla.
 
Fiat 500e se navenek nijak neliší od normální "pětistovky" (samozřejmě pokud pomineme nezbytné polepy tohoto testovacího vozidla). Jenže jeho přední kola pohání elektromotor SMG180 o výkonu 83 kW. Na místě řadicí páky najdeme volič směru jízdy a přístrojovému panelu, tvořenému TFT displejem, dominuje obrazová informace o stavu nabití akumulátorů a dojezdu označovaná jako EVIC (Electric Vehicle Information Center).
 
Předností elektrického pohonu je velký točivý moment 200 N.m hned od rozjezdu - prakticky od nulových otáček. To je samozřejmě výhodou i u Fiatu 500e. Skvěle akceleruje, je nesmírně obratný a také velmi stabilní (tomu přispívá i skutečnost, že místo nádrže je blízko těžiště těžký Li-Ion akumulátor s kapacitou 24 kWh). Optimálním způsobem v sobě spojuje přednosti modelu 500 s elektrickým pohonem. Nabízí větší pohodlí a lepší vybavení než je obvyklé u tak malých elektromobilů a poskytuje i pocit většího bezpečí.
 
Teoreticky je největší dojezd Fiatu 500e 140 km, ale účinný systém rekuperace energie umožňuje jej při správném využívání prodloužit. Hodně při tom záleží nejen na klimatických podmínkách, ale také na způsobu jízdy. U Fiatu 500e jsem měl větší pocit, že mám dojezd pod kontrolou, než u jiných elektromobilů, a to i v kopcovitém terénu, který elektromobilům obvykle nedělá moc dobře. Také při potřebě skutečně zabrzdit jsem měl lepší pocit, než u jiných elektromobilů, protože i přes účinnou rekuperaci se v případě potřeby brzdy chovají jako v normálním autě.  
 
Fiat 500e je určen především pro městský provoz a pro ten má skutečně ideální předpoklady, opravdu lepší, než auta se spalovacím motorem. Má tedy Fiat 500e nějakou chybu? Jednu zcela zásadní - je k dostání jen v Severní Americe, především v Kalifornii, kde je jeho prodej dotován, takže má cenu srovnatelnou s normálním Fiatem 500. S jeho prodejem v Evropě se nepočítá.