name | autoweek.cz

Fiat 500L - ze Srbska přes Černou horu

Fiat 500L - ze Srbska přes Černou horu

25.02.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Fiat na autosalonu v Ženevě představí pětidveřovou verzi pětistovky - 500L. Vyrábět jej od konce května bude Fiat Automobili Srbia v Kragujevaci. Do světa se tyto vozy z nejmodernější továrny Fiatu na světě vydají přes černohorský přístav Luka Bar.

Továrna v Kragujevaci, asi 120 km od Bělehradu, je společným podnikem srbské vlády a Fiatu. Vznikl když Fiat v roce 2008 získal 67 % podílu v automobilce Zastava Automobili. Spolu se srbskou vládou, kontrolující zbývajících 33 %, pak vytvořil společnost Fiat Automobili Srbia (FAS).

Fiat do modernizace výroby v rámci projektu Ellezero (L0) už investoval 700 milionů eur a celkem má jeho investice dosáhnout 940 milionů eur. Továrna FAS má být nejmodernějším výrobním závodem Fiatu na světě. Například pět automatizovaných lisů o hmotnosti 3000 tun bylo dovezeno v 587 kontejnerech lodí z Japonska od firmy Komatsu přes Suezský kanál do rumunské Constance a odtud byly dopraveny do Kragujevace. FAS má mít dvě lisovací linky.

Továrna v Kragujevaci, původně Crvena Zastava byla mimo provoz poté, co ji rozbombardovaly nálety NATO v roce 1999. Produkce vozů Yugo pak byla v omezené míře obnovena. V letech 1953 až 2008 bylo v Kragujevaci vyrobeno 4,2 milionu aut.

Obnovení a rozšíření výroby v továrně je pro město velmi důležité, protože jde o nejvýznamnějšího zaměstnavatele v centrálním Srbsku. Odhaduje se, že na ní je přímo či nepřímo závislých asi 100 000 lidí. Do konce roku má v továrně pracovat 2400 lidí. Dalších 400 zaměstnanců bude v souběžně budované továrně společnosti Magneti Marelli, hlavního dodavatele Fiatu, který do výstavby investuje dalších 60 milionů eur.

Fiat v Kragujevaci už vyrábí Punto. Úplně nový model 500L se přidá během druhého čtvrtletí. Celkem 90 % srbské produkce bude směřovat na export přes přístav Luka Bar v Černé hoře. Letos by z něj mělo po moři odplout 90 000 aut. Během tří let roční produkce vzroste až na 200 000 vozů. Naopak do Baru budou směřovat dodávky dílů z Itálie. Dopravu po moři zajistí námořní přepravce Grimaldi Group, zatímco na souši ji bude mít na starosti černohorská železniční společnost Montenegro AD.

Zahájení prodeje pětidveřového Fiatu 500L v Evropě se plánuje na čtvrté čtvrtletí letošního roku. Počátkem roku 2013 bude uveden na trh i v USA.

Model 500L bude už čtvrtou verzí retrovozu 500 - po třídveřovém hatchbacku, cabriu a sportovním Abarthu. Stane se náhradou za modely Idea a Multipla, jejichž výroba skončila bez náhrady. Prodloužený pětimístný Fiat 500L se zvýšenou střechou je uváděn jako MPV, ale tváří se jako SUV. Vznikl na rozšířené platformě Fiatu Punto. Je dlouhý 4140 mm, široký 1780 mm a vysoký 1660 mm. Pohánět jej budou zážehové motory TwinAir nebo 1,4 l či turbodiesel 1,3 MultiJet II.