name | autoweek.cz

Fiat by měl prodat Alfu Volkswagenu

Fiat by měl prodat Alfu Volkswagenu

27.08.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V posledních dnech se vyrojily zprávy o tom, že by Volkswagen mohl od Fiatu koupit ztrátovou značku Alfa Romeo. Luca Ciferi na stránkách magazínu Automotive News Europe vysvětluje, proč by to mělo smysl.

Kdybych byl šéfem Fiatu Sergiem Marchionnem, Alfu bych prodal. Fiat koupil Alfu v roce 1986 nikoliv proto, že by ji chtěl nebo potřeboval, ale jen proto, aby zabránil v její koupi Fordu a nedovolil mu tak stát se konkurenčním výrobcem aut v Itálii. Od té doby Fiat s Alfou nic nedokázal.

Spolupráce mezi Fiatem a Alfou nikdy pořádně nefungovala. Orientace Fiatu na masovou produkci nikdy neladila se skvělou tradicí Alfy v technických inovacích a vysoké výkonnosti.

Během uplynulých 25 let Fiat dokázal pro Alfu Romeo připravit jen dva skutečně úspěšné modely - velký sedan 164 v roce 1987 a o deset let později středně velký sedan a kombi 156. Fiat tedy ve skutečnosti neprokázal, že by se o Alfu dokázal řádně starat.

Pokud bych byl šéfem VW Ferdinandem Piechem, tak bych spěchal s koupí Alfy. Před deseti lety Piech nastavil španělskou značku koncernu VW Seat do role konkurenta Alfy Romeo. Dokonce angažoval Waltera de\' Silvu, aby Seatu dodal sportovnější vzhled. De\' Silva  navrhl sedan 156, jenž získal evropský titul Auto roku 1998.

Volkswagen se Seatem neuspěl stejně, jako Fiat s Alfou Romeo. Obě značky jsou dlouhodobě ztrátové.

Pokud by Volkswagen koupil Alfu Romeo, Piech by značku, o níž často v soukromí tvrdí, že ji miluje, mohl proměnit ve vážného rivala BMW. Současně by mohl svou oblíbenou značku Audi, v níž absolvoval první roky své legendární kariéry, přeorientovat a nasměrovat ji proti Mercedesu-Benz. V současné době Audi bojuje na dvou frontách - sportovním pojetím s BMW a luxusem s Mercedesy.

Načasování koupě Alfy Volkswagenem je ideální. Alfa má před sebou dva roky do představení dalších dvou nových modelů. Nástupce modelu 159 a nový crossover přijdou do prodeje v roce 2012. To by Volkswagenu umožnilo připravit pro Alfu vlastní nové modely.

Volkswagen by mohl bez problémů do Alfy investovat, protože má v pokladně spoustu peněz (ke 30. červnu to údajně bylo 17,5 miliardy eur). Fiat by utržené peníze mohl využít, protože má stále ještě dluh ve výši 3,7 miliardy eur.

Italská hrdost možná nedovolí prodat Alfu německému konkurentu. Dokonce ani Marchionne, jenž je jen polovičním Italem, by asi nerad viděl úspěch Alfy pod kontrolou VW. Pro Marchionneho by zřejmě mohla být nejlepší odpovědí na dilema co s Alfou nějaká čínská automobilka, jako třeba nový majitel Volva Geely. Jenže na stole leží jen nabídka od Volkswagenu a Marchionne by si měl dvakrát rozmyslet než ji odmítne.

A co na Ciferiho úvahy říká Marchionne? \"Jak už jsem řekl, Alfu Romeo neprodám.\" Alfa totiž má klíčový význam pro Marchionneho plán záchrany Chrysleru - jen s Fiatem se postavení jeho amerických prodejců nezlepší.