name | autoweek.cz

Filtr pevných částic FAP (DPF) 4. část - repase

Filtr pevných částic FAP (DPF) 4. část - repase

10.12.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Filtry pevných částic FAP (DPF) používané ve vozech koncernu PSA lze běžně repasovat. Dokončení série článků podle podkladů PSA Peugeot Citroën. Cena za repasi těchto filtrů je mnohem nižší, než se obecně předpokládá a než za výměnu požadují jiní výrobci - ve většině případů přijde na 8990 Kč.
Repasovat filtru pevných částic je úkon, který zajišťuje firma Faurecia. Repasují se filtry bez integrovaného oxidačního katalyzátoru. Samotná repase se provádí výplachem speciální kapalinou na repasovací stolici. Pod konstantním nízkým tlakem se protisměrně vyplachují veškeré nespalitelné částice, kvůli nimž se filtr postupně ucpává. Kromě již zmíněného aditiva se může jednat o kovové částice z opotřebení motoru a motorových olejů, sulfáty síry, popel z motorového oleje či kotelní kámen.
 
Po důkladném pročištění filtru dle technologického postupu, je každý filtr podroben rentgenové zkoušce, která prověří účinnost repase a odhalí i případná poškození. Jiné způsoby repase filtrů pevných částic nejsou doporučeny, neboť by mohlo dojít k jeho poškození, například vyšším než doporučeným čistícím tlakem či teplotou.
 
Kolik stojí výměna filtru pevných částic?
Jednou z aktivit koncernu PSA, která si klade za cíl omezit neodborné manipulace s filtrem pevných částic, je vstřícná cenová politika související s údržbou FAP v autorizovaných servisech i pro majitele starších vozů. Aktuálně dochází k úpravě ceníku repasovaných filtrů a filtrů řady Eurorepar tak, že ceny za odbornou výměnu, která je základním předpokladem dalšího bezproblémového provozu i staršího automobilu vč. absolvování STK, minimalizují důvody k tomu, aby se majitel vozidla uchýlil k neodbornému řešení.
 
V automobilech koncernu PSA existují tři řady filtrů FAP lišící se podle stáří vozu a emisní normy, přičemž jejich koncové ceny začínají na částce 8990 Kč (vč. DPH).
 
I v případě sofistikovaného systému používaného u některých vozů koncernu PSA, kdy je FAP spojen s oxidačním katalyzátorem, je cena 16 990 Kč na českém trhu zcela konkurenceschopná a naprosto vyváží všechny případné problémy spojené s neautorizovaným zásahem.
 
Verze AP
Pokud existuje na daný model a motorizaci FAP v řadě Eurorepar, což existuje pro většinu parku vozidel, vyžadujících výměnu FAP, tak je jeho cena následující:

 
motor model prodejní cena FAP vč. DPH
1,6 HDi    1007, 207, 307,308, 407, Partner, 5008, 3008 8990
2,0 HDi 607, 807, 307, 407, Expert, 406 8990
2,2 HDi 406,407,607, 807 8990

Pokud pro daný model neexistuje varianta Eurorepar (možnost zjistit u vašeho koncesionáře v závislosti na VIN vozu), tak existuje FAP v řadě Repasovaných dílů. Jeho cena je v rozmezí 8 990 až 11 990 Kč včetně DPH, pokud je FAP oddělen od oxidačního katalyzátoru, popřípadě 16 990 až 29 990 Kč včetně DPH, pokud je FAP spojen s oxidačním katalyzátorem.
 
Verze AC
Pokud na daný model a motorizaci existuje FAP v řadě Eurorepar, což existuje pro většinu parku, vozidel, vyžadujících výměnu FAP, tak je jeho cena následující:

motor model prodejní cena FAP vč. DPH
1,6 HDi C2, C3, C3 Picasso, C4, C4 Picasso, Xsara Picasso, C5, Berlingo 8990
2,0 HDi C4, C4 Picasso, C5, C8, Jumpy 8990
2,2 HDi C5, C6, C8 8990

Pokud pro daný model neexistuje varianta Eurorepar (to se dá zjistit u prodejce v závislosti na VIN vozu), tak existuje FAP v řadě Repasovaných dílů. Jeho cena je v rozmezí 8990 až 11 990 Kč včetně DPH pokud je FAP oddělen od oxidačního katalyzátoru, popřípadě 16 990 až 29 990 Kč včetně DPH, pokud je FAP spojen s oxidačním katalyzátorem.