name | autoweek.cz

Ford Focus Electric nevyžaduje údržbu

Ford Focus Electric nevyžaduje údržbu

20.02.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ford případným zájemcům o připravovaný elektrifikovaný Focus EV vzkazuje: žádný motor s vnitřním spalováním = žádná údržba. Ford Focus Electric by se měl v Evropě i Severní Americe začít prodávat v roce 2013, ale jeho oficiální premiéra se uskuteční ještě v roce 2011.

Automobilka odhaduje, že ti, kteří si koupí elektrické vozidlo Focus Electric, ušetří během jeho předpokládaných 10 let životnosti na odhadovaných 250 000 ujetých kilometrech jen na výměnách oleje 449 dolarů a 7,5 hodin práce v servisu. Majitelé Focusu Electric, také během této doby nebudou muset vyměňovat pět olejových filtrů, každý v hodnotě 24,95 dolaru, nemusí dát dvakrát propláchnout chladicí systém po 109 dolarech, nebudou potřebovat servis převodného ústrojí za 179 dolarů, nemusí vyměňovat rozvodový řemen za 130 dolarů ani kupovat a instalovat novou sadu žhavicích svíček po 69,95 dolarech.

\"Ford Focus Electric je již soběstačný,\" říká marketingový manažer pro hybridní vozy David Finnegan. \"Nepotřebuje žádnou údržbu.\"

Jediné, na co zákazníci musí myslet, je nezapomenout dát své elektrické vozy nabíjet. A pak už zbývají jen rutinní operace jako je udržování správného tlak v pneumatikách, výměna stěračů a doplňování kapaliny v ostřikovači.

Jedinou údržbou elektrického vozu je Fordem doporučované propláchnutí chladicího systému lithio-ionových akumulátorů po ujetí 161 000 km. Finnegan říká: \"Náš akumulátor nevyžaduje každoroční údržbu, jako je tomu u některých našich konkurentů.\" Focus EV vyžaduje jen běžnou kontrolu regenerativního systému brzd, který rekuperuje kinetickou energii, která se obvykle ztrácí při zpomalování a převádí ji zpět do akumulátoru vozu. Nastavení brzdového systému je podle Finnegana takové, že jejich údržba je snazší než u tradičního systému. \"Intervaly údržby regenerativních brzd jsou delší, neboť se tak často nepoužívá brzdění třením, protože automobil zpomaluje generátor, takže brzdové obložení se tolik neopotřebovává.\"

Nissan, jenž před nedávnem uvedl na trh elektrický automobil Leaf, uvádí, že požadavky tohoto vozu na údržbu jsou obdobné jako u Fordu. Mluvčí Brian Brockman říká: \"Kontrolu akumulátorů uskutečňujeme jednou ročně jen abychom se ujistili, že vše pracuje optimálně. Vše ostatní se týká údržby související s opotřebením, jako jsou brzdy a pneumatiky.\"

Cena Focusu Electric má být teprve oznámena, ale očekává se, že bude o jen několik tisíc dolarů vyšší než základní cena 17 365 dolarů za standardní  Focus. Finnegan říká, že peníze, které zákazník ušetří v nákladech na údržbu, pomohou vyrovnat vyšší cenu a dodává: „Mezi další výhody patří vládní slevy na daních, absence nákupu stále dražšího benzinu a údržby.“

Ford v současnosti školí prodejce v rámci celosvětového programu o údržbě Focusu Electric. Ne všichni budou elektrické vozy prodávat. Ti, kteří projdou kvalifikací a budou mít v úmyslu vozy prodávat, musí vyškolit své techniky v servisu a musejí se patřičně se připravit a investovat.

Toyota již představila svůj elektrický automobil na bázi SUV RAV4, avšak v příštím roce přijde jen s dobíjecí verzí svého hybridu Priusu. Přesto již pro své prodejce vyvíjí speciální školicí program, jak říká president a nejvyšší manažer Toyota Motor Sales USA Jim Lentz.

Také Azure Dynamics, dodavatel elektrické pohonné jednotky pro užitkový Ford Transit Connect EV, vytváří školicí program pro 103 prodejců autorizovaných pro prodej dodávky na elektrický pohon.

Ford udává, že úplné dobití akumulátoru Focusu Electric ze zásuvky 240 V bude trvat jen 3 až 4 hodiny, tedy polovinu doby vyžadované u Nissanu Leaf. Zajímavostí je, že lithio-ionový akumulátor s kapacitou 23 kWh, vyvinutý ve spolupráci Fordu s LG Chem, je aktivně chlazen a vyhříván kapalinou. Microsoft navíc vyvinul software umožňující, zprvu jen v USA, dobíjet vůz tak, aby byl vždy využíván nejlevnější tarif. Ford Focus Electric pohání trakční elektromotor 100 kW s točivým momentem 245 N.m. Největší rychlost je 135 km/h. Dojezd zatím nebyl zveřejněn.

Ford pro Focus Electric připravil řadu technických inovací, včetně komunikačního a telematického systému MyFord Touch v úpravě vyvinuté ve spolupráci s Microsoftem speciálně pro potřeby vozidel s elektrickým pohonem. Poskytuje i informaci o postupu dobíjení a další údaje na dálku prostřednictvím mobilního telefonu s připojením MyFord Mobile.