name | autoweek.cz

Ford mění styl

Ford mění styl

07.08.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zatímco GM a Chrysler směřují pod dohledem soudu kontrolujícího řízený bankrot do nejistoty, Ford začíná s realizací tříletého plánu připraveného výkonným šéfem Alanem Mulallym. Ford se ze všech sil snaží distancovat od svých dvou rivalů ze druhé strany Detroitu, protože se obává, že bankrot GM a Chrysleru vrhá negativní pohled i na něj.

Zásluhou Mulallym zavedené disciplíně ve vynakládání peněz ale také díky rozumným investicím do vývoje, vynaloženým už v roce 2006, má nyní připravenu k uvedení na trh řadu novinek. Také v tom se liší od obou svých amerických rivalů, kteří jsou bez peněz a nemají co nabídnout nového. Fordu se pod Mulallyho vedením podařil zásadní obrat - přes pokles produkce a prodeje dokáže produkovat zisk a vytvářet finanční rezervy. \"Směřovali jsme Ford tak, aby byl schopen přečkat období krize a dokázal být připraven na okamžik, kdy prodej začne opět stoupat,\" říká Mulally, \"I v nejkritičtějším období jsme byli schopni udržet potřebný objem investic do vývoje nových vozů, takže nyní jsme připraveni vystartovat jako proudový motor.\"
Mulally rovněž rozhodl, že Ford prodal některé značky, aby mohl soustředit investice na své vlastní, kromě Fordu též Lincolnu a Mercury. Celkově všechny tři nabídnou především v USA menší a hospodárnější vozy, byť klíčové modely střední velikosti i ty velké budou zachovány. Klíčovým prvkem bude především snižování spotřeby paliva u americké produkce Fordu. V rámci toho Ford bude uvádět menší motory s přeplňováním a přímým vstřikováním v rámci programu EcoBoost. Naopak byl zrušen program vývoje velkých sedanů Ford a Lincoln s pohonem zadních kol.

Ford má v plánu do roku 2012 nahradit nebo zásadně zmodernizovat 70 až 90 % své modelové nabídky vevšech třech rozhodujících regionech, tedy Severní Americe, Evropě a Asijsko-pacifickém, který u Fordu zahrnuje i Afriku.
V rámci dosažení úspor bude rozšířeno sdílení stejných platforem po celém světě. Důležité bude rozšíření prodeje malého modelu Fiesta i do Spojených států, pro něž se bude s karoserií sedan vyrábět v Mexiku. Uvedení miniaut Toyoty a GM na americký trh ale otevírá možnost, že by se do USA mohlo dostat i Ka, vyráběné pro Ford Fiatem. Od roku 2010 se bude v USA vyrábět nová generace Focusu, poprvé odvozené z evropského modelu. Stejný základ bude mít také nová generace minivanu C-MAX. Tento dosud výhradně evropský model se bude od roku 2012 poprvé vyrábět také v USA. Vydá se tak po stopách Transitu Connect, který se v USA prodává překvapivě dobře.

Velké ambice má Ford s novou generací středního sedanu Taurus, zatímco velký Crown Victoria (plus Mercury Grand Marquis a Lincoln Town Car) se dodává jen pro policii a taxislužby. Oblíbené SUV Escape (v Evropě Maverick) nahradí v roce 2011 menší vůz odvozený z evropského modelu Kuga.
Zásadní proměnu od roku 2011 prodělá dosud obrovité SUV Explorer - z rámové konstrukce s pohonem zadních kol přejde na společnou platformu s modelem Taurus. Bude lehčí a pohánět jej budou menší přeplňované čtyř- a šestiválce EcoBoost. Pick-up Explorer Sport Trac dokonce zmizí úplně. Stejné motory se objeví i v pick-upu F150, ale ten dostane i nový pětilitrový V8.
Stagnující značka Mercury nabídne pod starými jmény zcela nové modely, včetně kompaktního vozu na bázi Fordu Focus.
Lincoln se chce obracet na ty kupující, kteří hledají luxus v menším balení. Zastavena byla produkce pick-upů a brzy zmizí i špatně prodejný obrovitý Navigator. I nadále budou jeho modely odvozeny ze stejných základů jako Fordy, ale měly by mít ještě výraznější vlastní desginový styl. Typickým příkladem bude připravované kompaktní SUV, pro které zatím ještě není známé jméno. Vznikne na stejném základě jako modernizovaný Ford Kuga, nicméně bude používat řadu vlastních podvozkových dílů a samozřejmě zcela jinou karoserii. Vyrábět se bude od roku 2011 v Louisville ve státě Kentucky.
Lidé ze Skleněného domu v Michiganu lomí rukama a mají starosti. Vedení Fordu vyzývá americkou vládu, aby udržela stejné podmínky konkurenčního boje pro všechny americké automobilky. Možná ale, že na to je již pozdě. Mluvčí Fordu Mark Truby uvedl: „Jestliže soutěžíte se společností, jejíž většinu vlastní americká vláda, začnete mít obavy o dynamiku konkurenčního prostředí pro celé odvětví. Doufáme, že se s vládou v této oblasti domluvíme. Jednou ze základních úvah je ujištění, že vlastnictví GM ze strany vlády je pouze krátkodobým opatřením.\"
Podle oficiálních sdělení mají president Obama a vládní představitelé v úmyslu dosáhnout toho, aby se ministerstvo financí vlastnictví GM zbavilo, co nejdříve to bude možné. To by přispělo k obnovení přirozené konkurence volného trhu.
V současnosti má však Ford obavy zejména o zdravý stav dodavatelského řetězce, neboť pokud by společní dodavatelé všech tří automobilek zastavili výrobu, mělo by to negativní dopad na Ford. Vedení Fordu rovněž znepokojují nižší náklady GM a Chrysleru, protože Ford nepožadoval pomoc z federálních fondů. Z toho vyplývá i schopnost GM a Chrysleru posílat peníze daňových poplatníků do větších pobídek prodeje než si může dovolit Ford. Z důvodů poklesu prodeje GM a Chrysleru by také mohlo dojít k uzavření obrovských prodejních společností, které vlastní frančízy na všechny americké značky a tak by se přestaly prodávat i vozy Ford.