name | autoweek.cz

Ford oddělí elektromobilitu od spalovacích motorů

Ford oddělí elektromobilitu od spalovacích motorů

03.03.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ford vytvoří samostatnou jednotku pro elektricky poháněná vozidla Model e oddělenou od organizace pro výrobu vozidel se spalovacími motory Ford Blue.
Společnost Ford Motor představila plán provozovat útvar elektrických vozidel odděleně od podnikání se spalovacími motory a řídit je samostatně. Přestože bude divize elektromobilů, pojmenovaná Ford Model e, oddělena od firemní jednotky se spalovacími motory a hybridy Ford Blue, budou sdílet technologie a nejlepší postupy. Oba nově vytvořené podniky spolu s jednotkou užitkových vozidel Ford Pro budou od roku 2023 zveřejňovat své finanční výsledky samostatné.
 
Rozhodnutí bylo inspirováno prací malých týmů, které flexibilním způsobem vyvíjely vozidla jako Ford GT, Mustang Mach-E a F-150 Lightning. „Uvědomujeme si, že k pokroku ve vývoji a výrobě elektrických a digitálně propojených vozidel a služeb jsou zapotřebí různé přístupy, talenty a nakonec i organizace,“ uvedla společnost.
 
President a výkonný ředitel Ford Motor Jim Farley bude současně působit i jako prezident jednotky Model e. Dosavadní vedoucí prodeje pro Ameriku a mezinárodní trhy Kumar Galhotra převezme vedení divize Ford Blue. Současný šéf Ford of Europe Stuart Rowley bude v rámci celé skupiny působit jako šéf pro transformaci a kvalitu se starostí o otázky kvality, efektivity, komplexnosti a struktury nákladů v celé společnosti. Rowley prozatím zůstane i šéfem pro Evropu. Zatím není jasné, kdy by mohl být v této funkci nahrazen aby se mohl plně zaměřit na nový úkol.
 
Jim Farley řekl: „Naším cílem je být opět opravdu skvělou společností, která mění svět. Budujeme samostatné, ale vzájemně se doplňující podniky, které nám poskytnou potřebnou rychlost rozjezdu a neomezené inovace v rámci Modelu e, zatímco Ford Blue bude mít znalosti z odvětví, objem prodeje a ikonické modely. Ford Model e bude centrem pro inovace a růst. Tým nejlepších světových softwarových, elektrotechnických a automobilových talentů bude vytvářet skutečně neuvěřitelná elektrická vozidla a digitální služby pro nové generace zákazníků Fordu.“
 
Farleyho krok reaguje na výzvy investorů, kteří tlačí Ford a GM k oddělení jejich operací s elektromobily jako způsob, jak lépe využít plnou hodnotu těchto jednotek.
 
Farley uvedl, že doufá ve snížení strukturálních nákladů až o 3 miliardy dolarů ve svém podnikání se spalovacími motory. Řekl také, že jednotka elektromobility bude muset utratit miliardy na zajištění kritických surovin pro akumulátory. Farley řekl: „Potřebujeme, aby prodej vozidel se spalovacími motory generoval hotovost a podnikání s elektromobily se zaměřilo na inovace.“
 
Cílem Fordu je do roku 2026 ročně produkovat přes 2 miliony elektromobilů, což znamená asi třetinu jeho celosvětové produkce. V roce 2030 už má jejich podíl vzrůst na 50 %. Ford letos chce za elektromobily utratit 5 miliard dolarů, což je dvojnásobek oproti roku 2021. Do roku 2030 Ford plánuje investovat do elektromobilů více než 50 miliard dolarů (ač dosud uváděl 30 miliard). Podle finančního ředitele Johna Lawlera Ford Motor neočekává, že ze svého podnikání v oblasti elektrických vozidel dosáhne zisk dokud se v roce 2025 nezačnou vyrábět elektromobily nové generace.