name | autoweek.cz

Francie zdaní velká SUV

Francie zdaní velká SUV

30.12.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Velká SUV budou ve Francii během roku 2020 zatíženy daní ve výši 20 000 eur pokud budou mít emise CO2 nad určitou hranicí. Současně se ve Francii sníží i dotace na koupi elektromobilů.
Nový zákon, odhlasovaný parlamentem na konci roku, přinese v roce 2020 tvrdé sankce na úkor kupujících velkých SUV s vysokou mírou emisí CO2 (přesná specifikace zatím nebyla stanovena). Stávající zdanění ve výši 12 500 eur (320 000 Kč) vzroste na hodnotu 20 000 eur (510 000 Kč).
 
Tak jako na jiných trzích po celém světě i ve Francii poptávka po SUV roste - v prvních 11 měsících roku 2019 představovala přes 30 % z celkového prodeje nových vozidel. SUV patří mezi osobní vozidla s největšími emisemi, protože jsou těžší, méně efektivní z hlediska spotřeby paliva a mají horší aerodynamiku s ohledem na větší čelní plochu. Francouzské ministerstvo financí tvrdí, že zvýšené zdanění bude sloužit k tomu, aby výrobci automobilů mohli přejít na čistší auta, protože kupující budou motivováni k jejich koupi.
 
Francouzské ministerstvo financí se domnívá, že sankce, uvalené na koupi SUV, by mohly vládě generovat roční příjem ve výši kolem 50 milionů eur (1,3 miliardy korun). Ministr financí Bruno Le Maire také kritizoval reklamy na SUV s tím, že by měly zákazníky upozorňovat na škodlivé účinky těchto automobilů pro životní prostředí.
 
Přitom je zajímavé, že Francie má v úmyslu současně snížit dotace na koupi vozidel s elektrickým pohonem a s palivovými články na vodík. V roce 2020 ještě budou spotřebitelům poskytnuty dotace ve výši 6000 eur (153 000 korun) na nákup elektromobilu s cenou nižší než 45 000 eur (1,15 milionu korun), ale v letech 2021 a 2022 bude tato dotace snížena.
 
Dotace vkládané do místně bezemisních vozidel přicházejí daňové poplatníky hodně draho. Francouzi v loňském roce na dotace vozidel s elektrickým pohonem a na vodík vyplatili zhruba 550 milionů eur. Německo podobné pobídky podle odhadu agentury BloombergNEF přijdou do roku 2025 na 2,6 miliardy eur. Přitom přestože prodej elektrických automobilů díky dotacím rychle roste, stále tvoří jen nepatrnou část celkového trhu (s výjimkou Norska).
 
Francouzská daň za SUV přichází v době, kdy se evropský automobilový průmysl připravuje na zavádění přísných emisních pravidel, kdy budou výrobci automobilů pokutováni, pokud průměr emisí CO2 z jejich celkového ročního prodeje v Evropě překročí limit 95 g/km. Splnění tohoto limitu bude vyžadovat mnohonásobné zvýšení prodeje vozidel s elektrickým pohonem. Malý zájem kupujících o elektromobily se automobilky snaží prolomit dotováním jejich prodeje z příjmů nejziskovějších modelů, tedy především SUV.
 
Obě opatření se proto logicky ocitla pod palbou francouzského průmyslu. „Je to pro spotřebitele dvojí trest. Trh s elektricky poháněnými auty se nerozjede bez silných prodejních pobídek. Nakonec na tom ztratí všichni průmysl, životní prostředí i kupní síla Francouzů,“ řekl šéf francouzské organizace automobilového průmyslu PFA Luc Chatel.