name | autoweek.cz

Generace Y změní trend na trhu hybridních automobi

Generace Y změní trend na trhu hybridních automobi

23.01.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generace Y, největší skupina amerických spotřebitelů od doby poválečné populační exploze, prý chce hybridní vozidla s vestavěnými systémy propojitelnosti a žádné kompromisy pokud jde o bezpečnost. Jenže realita je zatím naprosto jiná.

Poradenská agentura Deloitte uskutečnila nový průzkum zaměření na zjištění nálady a nákupních záměrů spotřebitelů. Z výsledků vyplývá, že 59 % respondentů z generace Y projevilo zájem o koupi automobilu s elektrickým pohonem.
„Poprvé to vypadá, že generace Y říká: Jsme ti, kteří by, pokud budou moci, kupovali hybridní technologii,“ řekl Craig Giffi, vedoucí pro automobilovou praxi u Deloitte.
Generace Y, což jsou spotřebitelé ve věku 19 až 31 let, reprezentují podle odhadu Deloitte téměř 80 milionů spotřebitelů v USA a ti by se mohli podílet na koupi 40 % všech vozidel prodaných během příštích deseti let.
Průzkum odhalil, že 57 % spotřebitelů z generace Y vyjádřilo zájem o hybridní vozidla, pouhá 2 % se zajímala o výhradně elektrický pohon z akumulátorů a 37 % by dalo přednost vozidlům s tradičním pohonem pouze na benzin.
Spotřebitele z generace Y většinou k hybridní technologii přivedla lepší hospodárnost. A přestože si dělají starosti o životní prostředí, nechtějí snášet nepohodlí spojené s dobíjením svých vozidel. Mají však stále větší zájem o utrácení peněz za další komunikační prvky ve svých vozidlech. Generace Y je ochotná utratit více než 3000 dolarů za hardware, které umožňuje propojitelnost vozu s jinými systémy, řekl Joe Vitale, vedoucí globálního automobilového sektoru u mateřské společnosti Deloitte, Deloitte Touche Tohmatsu.
Šéf americké jednotky Ford Motor Mark Fields popisuje generaci Y jako \"generaci spotřebitelů, se kterou se musí počítat. Je jich hodně, mají vliv, jsou rozhodní ve svých názorech, technice rozumějí víc, než ostatní generace, a jsou obecně bohatší,\" uvedl při panelové diskusi o generaci Y v Detroitu.
Fields uvedl, že Ford zjistil, že spotřebitelé z generace Y v podstatě očekávají v nabídce nejnovější a nejlepší techniku. \"Pro lidi z přelomu tisíciletí je technika doplňkem,\" řekl. Generace Y má již nyní okamžitý vliv: koupí si jeden ze čtyř nových automobilů prodaných v USA v tomto roce, uvádí studie Deloitte.
\"Je zřejmé, že lidé z generace Y nevnímají své automobily pouze jako prostředek jak se dostat z bodu A do bodu B,\" řekl Vitale v prohlášení. Vestavěné technologie považuje 59 % příslušníků generace Y za nejdůležitější část interiéru vozidla, téměř tři čtvrtiny respondentů vyhledávají rozhraní s dotykovou obrazovkou a 77 % respondentů uvedlo, že by si pro své vozy chtělo trvale kupovat více doplňků a modernizovaných verzí. \"Automobilky možná mají příležitost vydělat na životním stylu generace Y tím, že budou vyvíjet inovační a nízkonákladové prvky pro osobní volbu,\" uvedl Vitale.
Průzkum rovněž zjistil, že spotřebitelé z generace Y jsou ochotni utratit dalších 2000 dolarů za balík bezpečnostních prvků, jako jsou systémy předcházející kolizím, zjištění mrtvého úhlu a systémy zabraňující usnutí za volantem. Giffi řekl: \"Plně si uvědomují, že rozptylování pozornosti za volantem je problém, ale neříkají, že by ve voze chtěli být méně propojeni.\" Proto podle něj chtějí takové technologie, které zajistí, že provozování takových věcí bude bezpečné. \"Je to jako by říkali: Budu rozptylován, a tak chci aby mě automobil ochránil,\" řekl Giffi. \"Bezpečnostní technologie, kterou chtějí, je novou generací technologie zabraňující nehodám.\"  
Každoroční průzkum, již čtvrtý v řadě, se uskutečňuje s pomocí studentů a výzkumníků z Michigan State University, Carnegie Mellon University a UCLA. Osloveno bylo 1500 spotřebitelů v USA. Průzkum probíhal také mezi 250 spotřebiteli z generace Y v Číně a 300 v západní Evropě. Úplné výsledky budou uveřejněny v únoru.
Výsledky průzkumu jsou pozoruhodné, nicméně realita je poněkud jiná. Chuť nakupovat auta s hybridním pohonem se zdá být víc teorií. Prodej těchto vozidel totiž v USA navzdory nástupu Generace Y mezi zákazníky klesá - za dva roky z 2,78 % na 2,11 % - a podíl prodeje elektromobilů je i nadále zcela zanedbatelný, pouhých 0,14 %. Přitom rozhodně nelze tvrdit, že by se vozidla odpovídající představám Generace Y neobjevovala v nabídce automobilek. K jejich malé radosti se ale investice vynaložené na jejich vývoj a drahou výrobu zatím moc nevracejí.
Titulní obrázek je z TTAC.