name | autoweek.cz

Ghosn ve Francii prohrává

Ghosn ve Francii prohrává

05.05.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Carlos Ghosn prohrává své střetnutí s francouzským státem, který zastupuje ministr hospodářství Emmanuel Macron, o kontrolu nad Renaultem.
Generální ředitel Renaultu Carlos Ghosn prohrál souboj s francouzským ministrem hospodářství Emmanuelem Macronem, neboť vláda socialistů získala akcionářský podíl, jenž zvýší její vliv v Renaultu.
 
Carlos Ghosn je silným zastáncem principu jedna akcie, jeden hlas. Pro francouzskou vládu znamená dvojnásobné hlasovací právozajištění kontinuity ve společnosti, která je již částečně ve vlastnictví mocného zahraničního partnera, Nissanu. Japonský partner Renaultu Nissan vlastní podíl 15 % akcií ale bez hlasovacích práv.
 
Návrh, aby Renault mohl obejít francouzský zákon, jenž poskytuje dlouhodobým akcionářům, jako je francouzská vláda, dvojnásobné hlasovací právo, nezískal dvoutřetinovou většinu, aby mohl projít. Investoři vlastnící 39 % akcií Renaultu hlasovali spolu s vládou proti návrhu. Výroční schůze následovala po třech týdnech napjaté výměny názorů poté, co stát získal větší vliv neočekávaným zvýšením svého podílu v Renaultu.
 
Pro Ghosna je zákon z roku 2014, jenž poskytuje další hlasovací práva těm, jenž vlastní akcie déle než dva roky, zjevným ignorováním principu jedna akcie, jeden hlas.
 
Ministr Macron uvedl: „Je normální, že stát brání svá práva. Koho rozčílí dvojnásobná hlasovací práva? Lidi, spekulanty, investory na trhu, kteří uvažují v krátkodobých termínech. Je to opravdová ideologická debata. Nehodláme intervenovat. Ale stát nebude bezmocným akcionářem.“
 
Ghosn je nejvyšším výkonným představitelem obou společností a 16 let starou alianci Renault-Nissan řídí deset let. Od Renaultu by měl v hotovosti a akciích dostat 7,22 milionu eur, což je téměř třikrát víc než na kolik si přišel v roce 2013. Tato částka údajně některé členy francouzské vlády znepokojuje. Postup státu v souvislosti s akciemi ukazuje, nakolik jeho vztah ke Ghosnovi ochladl.
 
Macron Ghosna šokoval tím, že jej o zvýšení podílu státu v kdysi státní automobilce informoval jen s několikahodinovým předstihem, než jej 8. dubna zveřejnil. Ghosn poté svolal dvě krátce po sobě následující nouzové schůze představenstva Renaultu a Nissanu vzhledem k obavám, že francouzský podíl může alianci poškodit. Ghosn akcionáře požádal, aby podle doložky v zákonu hlasovali proti pravidlu dvojnásobku hlasovacích práv.
 
Vítězstvím francouzského státu se jeho hlasovací práva zvýšila z 17,7 % na začátku dubna na 28 %. Vláda uvedla, že po hlasování obnoví určitou rovnováhu prodejem svých dodatečných akcí. Zákon rovněž automaticky zdvojnásobuje hlasovací práva Daimleru, který vlastní 3,1 % akcií Renaultu a Nissanu na základě další dohody o vzájemné držbě akcií.

Ghosn má stále možnosti, jak rovnováhu moci posunout. Renault a Nissan by se mohou rozhodnout, že změní podmínky své dohody tím, že sníží podíl Renaultu v japonské automobilce, čímž naopak dojde k aktivaci hlasovacích práv Nissanu v Renaultu.

Další možností je prodat nové akcie a tím rozředit podíl francouzského státu. Společnost by pak příští rok mohla opět zkusit anulovat zdvojnásobení hlasovacích práv.

V době, kdy Renault poprvé kupoval podíl v Nissanu, se japonská automobilka nacházela v chaosu a byla ztrátová. Po 16 letech je její výnos dvakrát větší než Renaultu a na konsolidovaném čistém příjmu Renaultu ve výši 1,89 miliard eur za minulý rok se podílí více než 80 %.

Spojení s Nissanem Renaultu pomohla přežít hospodářskou krizi v Evropě v lepší kondici než v jaké je řada jejích rivalů. V roce 2014 partneři prodali asi 8,5 milionu vozů a stali se tak čtvrtou největší skupinou vyrábějící automobily na světě.

Odbory v Renaultu mají nicméně obavy, zda se ve Francii s tím, jak vliv Nissan stoupá, udrží pracovní místa ve výrobě. Macrona proto v jeho snaze udržet si vliv na automobilku podpořily.

Automobilka byla řízena státem více než 50 let po skončení 2. světové války. „Zaměstnanci se domnívají, že aliance nyní upřednostňuje Nissan,“ uvedl Laurent Smonik, odborový předák u Renaultu. „Renault by neměl být oslaben.“