name | autoweek.cz

Globální aliance Daimler – Renault

Globální aliance Daimler – Renault

06.04.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ve středu 7. dubna v 9:45 oznámí Carlos Ghosn za Renault-Nissan a Dieter Zetsche jménem Daimler AG uzavření aliance mezi oběma společnostmi. O přípravách této aliance jsme už několikrát informovali.

Představenstva Daimler AG a Renault SA posvětila plán uzavření globální aliance s cílem společně vyvíjet malá auta a tím snižovat potřebné náklady na vývoj jejich nových technologií. Technická spolupráce ale bude mnohem rozsáhlejší. V zájmu snížení investic do vývoje se bude týkat rovněž luxusních aut, které potřebují Francouzi. Obě strany si hodlají vzájemně vyměňovat také poznatky týkající se zážehových i vznětových motorů, hybridních pohonů, elektrických pohonů a technologie palivových článků. Ve všech těchto oblastech si mají oba partneři co nabídnout.

Obě strany také budou společně vyvíjet a vyrábět nová užitková auta. V této oblasti bylo dosud partnerem Renaultu GM. Vedení GM (přesněji řečeno staré vedení starého GM) před časem odmítlo Ghosnův návrh na spolupráci.

Pro obě společnosti se nabízí také celá řada dalších možností, jak dosáhnout úspor, aniž by to bylo na úkor činnosti kteréhokoliv z partnerů. Jedná se především o jednání o subdodávkách komponent, ale také logistiky a vzájemnou výpomoc při výrobě. Podle jednoho z nejmenovaných představitelů Daimleru by tato spolupráce měla přinést každému z partnerů úspory v řádu miliard eur ročně.

Do aliance bude patřit i japonský alianční partner Renaultu společnost Nissan Motor.

Součástí dohody je i vzájemná výměna akcií v dosud nedefinovaném, nicméně nikoliv rozhodujícím množství akcií. To se odhaduje v rozsahu 3 až 4 %. Francouzská vláda, která přímo kontroluje 15 % akcií Renaultu (prakticky mnohem více, protože největšími akcionáři Renaultu jsou další společnosti a banky s velkým majetkovým podílem státu). Jenže vedení Daimleru je po fiasku spojení s Chryslerem a Mitsubishi proti podobným majetkovým propojením. To byl také důvod, proč tajná jednání, jichž se na obou stranách zúčastnilo asi 120 manažerů, trvala téměř rok.

Dohoda s Renaultem by měla znamenat záchranu pro značku Smart. Pro nástupce neúspěšného modelu ForFour, vytvořeného ještě spolu s Mitsubishi (výroba skončila v roce 2006) se stane Project Edison, vyvíjený v Sindelfingenu. Ten má motor vzadu podobně jako ForTwo či bezpečnostní projekt Tridion. Tento dvoudveřový model se připravuje pod kódovým jménem Rugby. Pro snížení nákladů by stejný základ měl mít i nový dvoumístný minivůz Renault a třetí generace modelu Twingo, čtyřdveřový minivůz vyvíjený pod kódovým označením Soccer. Z Projectu Edison by měl vzejít i čtyřmístný minivůz Nissan a také vůz pro Renaultem vlastněnou automobilku Samsung Motor. Celkem by se pak tohoto vozu mohlo produkovat ročně kolem 350 000 kusů, tedy více než trojnásobek množství, kterého by dosáhl samotný Smart. Ale ani to by nebylo vše, protože Project Edison je ideálním základem pro elektrický pohon, a to ať již vycházející ze Smartu ED, na němž Daimler spolupracuje s čínským výrobcem akumulátorů (ale i automobilů) BYD, nebo systém vyvíjený Renaultem.

Další luxusní městský automobil velikosti třídy A, přímo směrovaný proti novinkám připravovaným u BMW, by měl vzejít z Projectu 50, opět s motorem vzadu.

Prostor pro spolupráci je i při vývoji nových čtyřválců přeplňovaných turbodmychadlem a pracujících s přímým vstřikováním benzinu nebo akumulačním vstřikováním nafty Common Rail. Tyto celohliníkové motory s objemy v rozsahu 1,2 až 1,8 l by se mohly vyrábět v množství až 4 milionů ročně. Tyto motory budou vyvinuty u Daimleru v Sindelfingenu za účasti 30 techniků Renaultu a vyráběl je bude Renault. Představí se na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2011 u nové generace Mercedesů A a B a o rok později u nových generací Renaultů Clio a Mégane. Nová generace kompaktních Mercedesů už nebude mít motor pod podlahou.

Pro miniauta na bázi Projectu Edison budou ze čtyřválců odvozeny i tříválce.

V oblasti užitkových vozů Mercedes-Benz hodlá využít novou generaci Renaultu Kangoo jako náhradu svého modelu Viano. Aby to bylo možné, bude nosná struktura připravovaného vozu upravena podle požadavků Mercedesu především posunutím předních sloupků více dopředu. Motory pro tohoto konkurenta Volkswagenu Caddy bude dodávat Renault a připravuje se i verze s elektrickým pohonem.

Zatím v jednání jsou i další oblasti spolupráce. Ghosn například má velký zájem o využití připravované platformy MFA nové generace tříd A a B pro kompaktní model exkluzivní značky Nissanu Infiniti. Podobně se jedná o přebírání velkých zážehových motorů V6 a V8, turbodieselů a nové samočinné převodovky od Mercedesu ve vozech Renault.

Mercedes na podzim v Hanoveru vystaví užitkový model Vito s elektrickým pohonem. Ten by se mohl pod značkou Nissan prodávat na asijských trzích.

Automobilky jsou pod tlakem investovat velké prostředky do nových technologií aby splnily požadavky legislativy na emise a bezpečnost. Tyto investice se především pro výrobce velkosériových malých aut stávají neúnosnými. Na druhou stranu výrobci prestižních velkých vozidel jsou nuceni kvůli flotilovým emisím CO2 rozšiřovat svou nabídku i o malá hospodárná auta. EU tak nepřímo nutí evropské automobilky uzavírat podobná spojenectví.

Uzavření dohody mezi Daimlerem a Renaultem s Nissanem navazuje na obdobné projekty spolupráce mezi Volkswagenem a Suzuki Motor, Fiatem a Chryslerem či francouzským PSA s japonským Mitsubishi.

Zetsche se o podobný projekt spolupráce snažil s BMW, jenže v Mnichově narazil na zásadní rozpory týkající se technických řešení, takže jednání v polovině roku 2009 skončila. Jedním z důvodů k tomuto nezdaru ale mohlo být i připravované prohloubení spolupráce BMW s PSA.