name | autoweek.cz

Globální nedostatek polovodičů se zhoršuje

Globální nedostatek polovodičů se zhoršuje

04.08.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prohlubující se nedostatek čipů působí narušení výroby a prodeje automobilů po celém světě. Je vysoce pravděpodobné, že současné problémy v automobilovém průmyslu budou pokračovat až do roku 2022.
Moderní automobily jsou stále více závislé na čipech - od řízení činnosti motorů až po funkce asistenčních systémů. Výrobci automobilů, kteří byli v loňském roce nuceni kvůli pandemií Covid-19 zavřít továrny, nyní v boji o dodávky čipů čelí tvrdé konkurenci ze strany vzkvétajícího odvětví spotřební elektroniky. Celosvětový nedostatek čipů přichází v době, kdy poptávka po automobilech během oživení globální ekonomiky roste a zvyšují se ceny nových i ojetých vozidel.
 
Automobilky kvůli nedostatku čipů svou výrobu, pokud to jde, zaměřují na modely s vyšší mírou zisku. Některé se na nedostatek reagují vypuštěním některých funkcí ze svých modelů, jiné výrobou vozidel bez potřebných čipů s jejich následným zaparkováním na dobu, dokud nebude možné dokončit jejich montáž. Kvůli provázanosti příslušných systémů trvá přepracování vozidla na jiný čip 18 měsíců.
 
Jak informuje agentura Reuters, společnosti BMW a Stellantis se staly nejnovějšími velkými výrobci automobilů, kteří varují, že celosvětový nedostatek polovodičových čipů bude pokračovat po celý rok 2021 a ještě déle. Také největší světový výrobce airbagů a bezpečnostních pásů, švédská společnost Autoliv, uvedl, že nedostatek čipů může přetrvávat až do roku 2022.
 
Neradostné vyhlídky pro francouzský automobilový průmysl
Asociace francouzského automobilového průmyslu CCFA-PFA uvedla, že globální nedostatek čipů a nový růst počtu infekcí koronaviru sníží vyhlídky na oživení automobilového trhu. Nedostatek klíčových polovodičů a nejistota kolem nové vlny pandemie koronaviru postihují většinu automobilek včetně Renaultu a jejího hlavního rivala Stellantis.
 
Generální ředitel čtvrté největší automobilky na světě Stellantis Carlos Tavares uvedl, že po obtížích v současném období v dodávkách čipů očekává určité zlepšení ve čtvrtém čtvrtletí, ale výhled zůstává nadále špatný. „Na základě všeho, co vidím, a nejsem si jistý, že vidím všechno, se polovodičová krize bude vracet až do roku 2022, protože není na dohled dost náznaků, že by se v blízké budoucnosti na západ dostala další část produkce z asijských zdrojů,“ řekl Tavares.
 
Nejhorší nedostatek postihl německý automobilový průmysl
Institut ekonomického výzkumu Ifo potvrdil ponurý obraz, že německý automobilový průmysl, exportní premiant největší evropské ekonomiky, a jeho dodavatelé čelí nejhoršímu nedostatku dodávek čipů za posledních 30 let. Průzkum ukázal, že zasaženo už bylo 83 % společností oproti 65 % v dubnu. „To vede k zastavování výroby. Nedostatek polovodičů bude ještě nějakou dobu přetrvávat,“ komentoval situaci představitel Ifo Oliver Falck.
 
BMW varovalo, že po silné první polovině roku nedostatek čipů sníží jeho celoroční prodejní výsledky. BMW, které bylo kvůli velmi dobrým vztahům s dodavateli zatím nedostatkem postiženo méně než někteří jeho konkurenti, rovněž uvedlo, že druhá polovina roku bude pro automobilku náročnější. „Čím déle budou problémy v dodávkách trvat, tím bude situace napjatější. Očekáváme, že omezení výroby bude pokračovat i ve druhé polovině roku s odpovídajícím dopadem na objem prodeje,“ uvedl finanční ředitel BMW Nicolas Peter.
 
Daimler uvedl, že nedostatek čipů sníží prodej automobilů ve druhé polovině roku 2021 a rozšíří se do roku 2022. Finanční ředitel Daimleru Harald Wilhelm ovšem tvrdí, že v příštím roce bude nedostatek méně závažný a ani letos by neměl ovlivnit finanční výsledky společnosti. Stejně jako další výrobci Daimler omezil výrobu kvůli nedostatku čipů, což jej přimělo soustředit se na modely s vyšší ziskovostí. Také Daimler vyrobil vozidla, která stále čekají na čipy aby mohla být dokončena.
 
Kritická situace v Severní Americe
Rovněž automobilky Tesla a Ford Motor varovaly, že v dohledné budoucnosti bude nedostatek čipů hlavní brzdou produkce. „Zatímco vyrábíme auta na plné obrátky, nicméně globální nedostatek čipů je i nadále velmi vážný,“ řekl generální ředitel Tesly Elon Musk.
 
Největší americká automobilka General Motors situaci označila za velmi složitou. Kvůli nedostatku čipů omezila některé funkce v managementu pohonných jednotek velkých pick-upů, což se může projevit zvýšením jejich spotřeby pohonných hmot.
 
V posledních týdnech GM kvůli nedostatku čipů uzavřelo několik svých severoamerických závodů pouhý týden poté, co obnovily výrobu po dřívějším odstávce rovněž související s nedostatkem polovodičů. Dotklo se to i závodů ve Flintu v Michiganu, ve Fort Wayne v Indianě a v Silau v Mexiku, které vyrábějí vysoce ziskové velké pick-upy. Naopak závody v Spring Hill v Tennessee a Ramos Arizpe v Mexiku obnovily v pondělí výrobu poté, co byly od 19. července nečinné. Závod Lansing Delta v Detroitu v Michiganu prodloužil odstávku o další týden a GM také prodloužilo odstávky ve svých závodech v San Luis Potosi v Mexiku a Ingersollu v Kanadě.
 
Problémy i u výrobců čipů
Německý výrobce čipů Infineon Technologies uvedl, že bojuje s extrémním nedostatkem dodávek, protože nejnovější vlna koronaviru narušuje produkci v Asii a zásoby od smluvních výrobců z Asie se dostaly na historické minimum. Výpadky výroby ve dvou závodech zasáhly dodávky klíčovým klientům, takže německý automobilový průmysl bojuje s nejhorší zásobovací krizí za tři desetiletí.
 
Kromě potíží v mnichovském závodě se Infineon vzpamatovává ze zimní bouře, která ochromila jeho závod v texaském Austinu. Přitom nová vlna koronaviru si od června vynutila uzavření jednoho z jeho výrobních míst v Melace v Malajsii, což je obzvláště závažné. Očekává se, že závod v Melace se k produkci na plný výkon vrátí tento měsíc. Infineon bude schopen zvýšit produkci specializovaných čipů pro řízení spotřeby až po uvedení nového závodu v rakouském Villachu do provozu.
 
Výpadky výroby znamenají, že společnost Infineon ve třetím čtvrtletí nebude schopná těžit ze silné poptávky po polovodičích. Přitom dodávky automobilovému průmyslu tvoří dvě pětiny jejích tržeb. „Celkově bude trvat dlouho, než se vrátíme do rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou. Podle našeho názoru to bude trvat až do roku 2022,“ řekl generální ředitel Infineon Reinhard Ploss.