name | autoweek.cz

GM posiluje svou pozici v Iráku

GM posiluje svou pozici v Iráku

28.01.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Válka před 21 lety zmařila vyhlídky na vybudování automobilky, kterou plánoval koncern General Motors postavit v Iráku. Nyní se ale americkým autům v zemi opět daří.

Před 21 lety GM plánovalo výstavbu továrny v Iráku. Jak si vzpomíná bývalý výkonný představitel GM Warren Browne, továrna měla vyrábět středně velké automobily, nejspíše sedany Malibu. Ve snaze uspíšit tento projekt, šedesát irácký inženýrů pracovalo v ústředí GM v Midtownu.

Každý projekt potkají určitá zdržení. V tomto případě se o ně postaralo masivní bombardování. Dva dny po zahájení první války v Perském zálivu se Browne sháněl po Iráčanech. Byli posláni domů. Továrna zůstala na kreslícím prkně a GM zůstávalo až do druhé války v zálivu malým hráčem na iráckém trhu.

Nyní obchody GM opět relativně vzkvétají. Podle Browneho, který je nyní vicepresidentem informační a plánovací firmy AutomotiveCompass v Northville v Pennsylvánii, se v roce 2011 prodej nových aut v Iráku vyšplhal na zhruba 115 000 vozů. To není mnoho na zemi, kde žije téměř 30 milionů obyvatel. Je ale nutné si uvědomit, že údaje z Iráku mohou být matoucí. Nelze zapomínat, že v roce 2004, tedy v roce vypuknutí druhé války v zálivu a následného chaosu, celkový prodej aut v zemi dosáhl jen 25 000 vozů . Je zajímavé, že v zemi, kde donedávna vládly značky jako Hyundai, Toyota, Nissan a Volkswagen, je nyní jedničkou GM.

Celkově GM v Iráku za rok prodalo více než 35 000 vozů, většinou šlo SUV a pick-upy, ale také pár sedanů značek Chevrolet a Cadillac. Celkově mělo GM na Středním východě úspěchy. Společnost neuvádí konkrétní čísla pro Irák, ale její celkový prodej v regionu dosáhl 139 431 vozů, což byl nárůst o 13 % proti roku 2010. Chevrolet Silverado zvýšilo prodej o 69 %, Tahoe vyskočilo o 43 %, jenom Buick zůstal na nule, protože se tam neprodává.

Také Ford v Iráku působí, což je patrné z pohledu na silnice. Jeho pick-upy se prodávají všude a civilisté je mají v oblibě.

„Našimi velkými trhy v tomto regionu byly historicky Saudská Arábie, Kuvajt a Spojené arabské emiráty,“ říká Browne (60), který byl do roku 2009 výkonným ředitelem GM v Rusku. GM se domnívá, že Střední východ se stane jedním nejrychleji se rozvíjejících trhů na světě. Jen v Iráku chce společnost v roce 2015 prodat 220 000 nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel. Je však vždy důležité nezapomínat, že plánovat na Středním východě je ošidné. „Před lidmi z regionu je dlouhý seznam problémů,“ říká Browne, „Jedním z nich je občanská válka.“

Iráčtí řidiči řídí na vlastní riziko. Nemají žádné pojištění a cílem únosců se stávají luxusní automobily. Lidé, kteří mají peníze, je však chtějí utrácet. Před třemi lety se mladíci předváděli v ojetých hummerech nakupovaných od Američanů. O pár let předtím dávala ještě okázalejší část populace přednost Mercedesům. Byli to především Baasisté podporující Saddáma Husseina.