name | autoweek.cz

Hlavní evropské automobilové trhy v roce 2018

Hlavní evropské automobilové trhy v roce 2018

07.01.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Minulý rok byl poznamenán zavedením nového měřicího cyklu WLTP. Mnoho automobilek v důsledku toho řešilo problémy s certifikací nových vozidel podle nové metodiky.
K zásadnímu obratu došlo 1. září, kdy vstoupila v platnost metodika WLTP. Automobilky před tímto termínem nabízely velkorysé pobídky k prodeji necertifikovaných vozů, což zvýšilo počet registrací v létě, kdy se jinak zpravidla moc aut neprodává. Srpnový prodejní boom vedl k očekávanému podzimnímu poklesu, protože zájem o nová auta byl nasycen.
 
Mnoho modelů a variant poté navíc nebylo včas nově homologováno podle nové metodiky, a tak musely být na podzim staženy z trhu. Potíže se nakonec ukázaly být větší, než se ještě v září zdálo. Na základě přetrvávajících problémů se proto dá očekávat, že nepříznivé důsledky zavádění WLTP budou pokračovat i v prvním čtvrtletí 2019. Problémy s WLTP se ovšem týkají jen osobních aut. U lehkých užitkových a nákladních automobilů většina zemí vykazuje i nadále pozitivní výsledky.
 
Podívejme se podrobněji na šest největších evropských trhů - statistiky z Velké Británie chodí pravidelně později. Na rozdíl od minulých let Svaz dovozů automobilů zatím prodejní statistiky českého trhu nezveřejnil.
 
Německý trh v roce 2018 stagnoval, podíl elektromobilů byl 1 %
Poprvé za pět let Němci v roce 2018 koupili méně nových aut než o rok dřív. Zatímco rok 2017 byl obzvlášť silný, v roce 2018 byl zájem o nové vozy menší. Německý automobilový trh v roce 2018 ve srovnání s předchozím rokem poklesl o 0,2 %, když bylo nově zaregistrováno 3,44 milionu nových vozidel. Podle údajů Federálního úřadu pro motorovou dopravu KBA bylo v prosinci zaregistrováno 237 058 nových osobních automobilů, což představovalo pokles o 6,7 % oproti stejnému měsíci roku 2017. Podíl nově registrovaných vozidel firmami se mírně snížil o 1,3 % na 63,6 %, zatímco u soukromě pořízených aut se zvýšil o 2 % na 36,4 %.
 
Poklesl dokonce i zájem o ojeté automobily - počet 7,19 milionu převodů byl o 1,5 % menší než v roce 2017. Naopak u nákladních automobilů přišel růst počtu registrací o 5 % na 322 000 nových vozidel.
 
Vzhledem k diskusi o zákazu jízdy v centrech měst se podíl vozidel poháněných vznětovými motory v roce 2018 snížil o 6,5 % na 32,3 %. Podíl zážehových motorů proto vzrostl na 62,4 %, zatímco v předchozím roce byl 57,7 %. Podíl alternativních pohonů sice rostl, nicméně i nadále je velmi malý. Osobní automobily poháněné zemním plynem zaznamenaly zvýšení zájmu o 190 % proti roku 2017 na dodaných 10 804 vozidel. U automobilů s elektrickým pohonem se počet nových registrací zvýšil téměř o 44 % na 36 062 vozidel, což představuje podíl 1 % z nově registrovaných aut. Nově bylo zaregistrováno 130 258 vozů s hybridním pohonem (+ 53,8 %), což představuje tržní podíl 3,8 %, z toho 31 442 plug-in hybridů (+6,8 %).
 
Dotaci na ekologická vozidla (4000 eur pro elektromobily a 3000 eur pro hybridy) využilo 44 601 zájemců, o 7000 víc než v roce 2017. Pro německé automobilky je ovšem nepříjemné, že nejčastěji se dotace využívá pro koupi vozu Renault Zoe.
 
U německých značek zaznamenaly nové registrace dvojciferný růst pro Smart o 11,9 % (na 41 094 vozů). Jednomístný růst zaznamenaly Mini (+8,1 %), Ford (+2,3 %), Volkswagen (+1,5 %) a BMW (+1,2 %). Ostatní německé značky zaznamenaly výrazný pokles, což bylo zvláště výrazné u Audi (-9,9 %) a Opelu (-6,5 %). S podílem 18,7 % zůstal Volkswagen stále nejsilnější značkou.
 
Mezi dovozci byla opět nejúspěšnější Škoda se dodávkou téměř 197 000 vozidel pro tržní podíl 5,7 % následována Renaultem (3,8 %) a Seatem (3,5 %), přičemž španělská součást koncernu VW s 121 724 dodanými vozidly vykázala ve srovnání s předchozím rokem růst o 12,5 %.
 
„Žluté vesty“ zmrazily trh s novými auty ve Francii
Registrace nových aut ve Francii v prosinci klesly o 15 % na 165 390 vozů, když zájem o nová auta tvrdě zasáhly protesty proti ekonomické politice prezidenta Emmanuela Macrona. Pokles zasáhl především výrobce luxusních automobilů. Registrace vozidel Porsche v prosinci klesly o 73 %, Alfy Romeo o 51 %, Audi o 39 %, BMW o 31 % a Mercedesu-Benz o 22 %. Špatný měsíc měl i Nissan, jehož prodej klesl o 57 % - zdá se, že japonská značka to bude mít na francouzském trhu po zatčení Carlose Ghosna v Tokiu velmi těžké.
 
Celkový prodej na třetím největším evropském automobilovém trhu (po Německu a Velké Británii) za celý rok přesto vzrostl o 3 % na 2,17 milionu vozů, ale měsíční bilance se v průběhu roku značně zhoršovala poté, když prodej v srpnu vzrostl v porovnání s rokem 2017 o 40 %. Registrace se v září snížily o 13 %, v říjnu o 1,5 % a v listopadu o 5 %.
 
Roční prodej vozidel se vznětovými motory klesl na podíl 39 % trhu ze 47 % v roce 2017, přičemž v roce 2011 to bylo téměř 70 %. Zážehové motory představovaly 55 % trhu. Podíl všech typů hybridních pohonů se zvýšil na 4,9 % z 3,9 % a zájem o elektromobily vzrostl na 1,4 % z 1,2 % v roce 2017.
 
SUV a crossovery už dosáhly podíl 36 % trhu, tedy o 4 % víc v porovnání s rokem 2017, přičemž hatchbacky a sedany představovaly 50 % - o 1 % víc. Levnější modely představovaly v roce 2018 55 % trhu, zatímco v roce 2017 to bylo 51 %.
 
Prodej lehkých užitkových vozů, který nebyl ovlivněn testováním WLTP, vzrostl celoročně o 4,7 % a i v prosinci to bylo o 2,9 % víc než v roce 2017.
 
Soukromá poptávka oživila trh v Itálii
Vyšší poptávka od soukromých zákazníků, která vzrostla o 10 %, a zájem autopůjčoven pomohly v prosinci v Itálii zvýšit prodej nových automobilů o 2 % na 124 078 vozů. Celoroční prodej nových aut ale poprvé za 5 let poklesl, a to o 3,1 % na 1,91 milionu vozů.
 
Celkový podíl vznětových motorů na trhu byl 51,5 %, což představovalo pokles z 56,7 % v roce 2017. Podíl zážehových motorů na benzin vzrostl z 31,6 % na 35,3 %. Podíl LPG je stabilní na úrovni 6,5 %, zatímco podíl vozidel na CNG vzrostl z 1,6 % na 1,9 %. Podíl plug-in hybridních vozidel klesl na 0,2 % z 3,4 % v roce 2017 ale podíl plně hybridních vozidel vzrostl z 3,4 % na 4,3 %. V loňském roce bylo v Itálii prodáno více než 5000 nových automobilů s elektrickým pohonem proti 2000 elektromobilům v roce 2017, což představuje zvýšení podílu na 0,3 % z 0,1 %.
 
Španělský prodej poklesl kvůli nízké důvěře soukromých kupujících
Pokles prodeje soukromým zákazníkům o 11 % v prosinci způsobil pokles španělského trhu s novými automobily. Přitom v prosinci vzrostl prodej firemních automobilů a vozidel pro půjčovny o 6,9 % resp. 2,6 %, což naznačuje, že negativní vliv zavedení WLTP už byl překonán. Zajímavostí je růst podílu vznětových motorů na 32,3 % z loňských 30,5 %. Registrace klesly už čtvrtý měsíc po sobě, a to o 3,5 % na 99 291 vozů - po poklesu počtu registrací o 13 % v listopadu, o 6,6 % v říjnu a 17 % v září, zatímco v srpnu byl dosažen meziroční nárůst o 49 %.
 
Celkové registrace se v roce 2018 ve Španělsku zvýšily o 7 % na 1,3 milionu nových vozů. Prodej podnikům vzrostl o 14 %, prodej půjčovnám se zvýšil o 5,7 % a prodeje soukromým zákazníkům vzrostl o 3,7 %. Podíl vznětových motorů v roce 2018 činil 35,8 %, když poklesl ze 48,3 % v roce 2017. Podíl vozidel se zážehovými motory byl 57,5 % v porovnání se 46,6 % v roce 2017. Hybridní a elektricky poháněné vozy dosáhly podíl 6,6 % proti 5,1 % v roce 2017.
 
Belgický automobilový trh v roce 2018 mírně rostl
V roce 2018 bylo v Belgii zaregistrováno 549 632 nových automobilů, což bylo o 0,6 % víc než v roce 2017, z toho 23 197 vozů bylo dodáno v prosinci, což znamenalo propad o 17,4 %.
 
Nové registrace v Polsku vzrostly o 9,8 %
Registrace nových osobních automobilů v Polsku v roce 2018 vzrostly o 9,8 % na 600 790 vozů, což podpořila silná aktivita firem, které kupují vozidla pro obchodní účely. Minulý rok byl v Polsku nejsilnější od roku 2000, a to navzdory poklesu prodeje v prosinci, kdy nové registrace klesly o 3,4 %. Nejúspěšnější značkou byla Škoda s podílem na trhu 13,1 %.