hon na staré levné ojetiny | Aktuality | autoweek.cz

Hon na staré levné ojetiny

Hon na staré levné ojetiny

01.12.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Po celé Evropě dramaticky roste zájem o starší levná ojetá auta díky tomu, že stále více lidí se chce vyhnout jízdě v hromadných dopravních prostředcích. Informační web o dění v zemích EU Euractiv tento trend označuje jako Pandemic Motors.
V celé Evropě kupující shánějí starší ojetá auta v zoufalé snaze vyhnout se cestování v autobusech a ve vlacích, ale současně nehodlají v této složité době s nejistou budoucností do aut investovat příliš velké prostředky. Za ojetá levná auta platí hotově.
 
Potřeba individuální mobility
„Veřejná doprava je úžasná, ale s Covid-19 je lepší se jí vyhnout,“ uvedl 33letý automobilový inženýr Robert Perez z Madridu, který si za 2000 eur pořídil Seat Toledo z roku 2001 od španělské firmy OcasionPlus. Tento prodejce ojetých aut v poslední době otevřel čtyři nové pobočky kvůli rostoucí poptávce.
 
Údaje poskytnuté analytickou firmou IHS Markit a online obchodníkem s automobily AutoScout24 ukázaly, že v celé Evropě došlo k výraznému posunu v registraci starších automobilů, stejně jako k prudkému nárůstu internetového vyhledávání starších vozidel. Tento trend samozřejmě není dobrou zprávou pro hromadnou dopravu ani pro životní prostředí. Ukazuje se, že stará auta, neplnící současné emisní limity, jsou mnohem více žádaná než nová vozidla s elektrickým pohonem. Z dlouhodobého hlediska lze očekávat, že tento odklon od veřejné dopravy k individuální mobilitě v době pandemie v budoucnu pomůže výrobcům automobilů a bude provázen i opětovným rostoucím prodejem nových aut.
 
Výkonný ředitel AutoScout24 Edgar Berger dodal, že zatímco individuální mobilita se kvůli pandemii pro spotřebitele stala důležitější, ti se současně kvůli ekonomické nejistotě se stali opatrnější při vydávání peněz.
 
Generální ředitel společnosti Nawaie Motoring Ameen Sultani na předměstí Hayes v západním Londýně uvádí, že stále více jsou žádané starší vozy prodávané za méně než 3000 liber. Podle něho ceny automobilů starších více než deset let vyskočily o 25 %, protože kupující, kteří dosud jezdili do zaměstnání vlaky a autobusy, hledají dostupné alternativy. „Cokoli s cenou do 3000 liber se prodalo velmi rychle a je velmi obtížné tato vozidla v naší nabídce nahradit, protože je všichni hledají. Většina kupujících si je pořídila, protože se chtěla vyhnout hromadné dopravě,“ uvedl Ameen Sultani.
 
Roste zájem o levná auta
Analýza údajů o registraci automobilů ve Francii, Německu, Itálii, Španělsku, Švýcarsku a Velké Británii, kterou pro agenturu Reuters realizovala společnost IHS Markit, ukazuje, že došlo k významnému posunu směrem ke starým ojetým vozidlům.
 
Například ve Francii analýza IHS ukázala, že registrace ojetých vozidel ve třetím čtvrtletí vzrostly o 16 %, zatímco prodej nových vozidel poklesl o 5 %. Rovněž se ukázalo, že v roce 2020 tvořila vozidla starší 15 let vyšší podíl registrací ojetých vozidel než v roce 2019. „Popravdě řečeno, v době koronakrize se počet zobchodovaných vozidel starších než 15 let proti předchozím rokům zvýšil,“ konstatoval produktový ředitel IHS Bjoern Huetter.
 
Ve Španělsku došlo k ještě většímu růstu, protože registrace ojetých vozidel vzrostla podle analýzy IHS o téměř 25 %. Také internetový prodejce ojetých aut Sumauto, který je součástí španělské mediální společnosti Vocento SA, pro agenturu Reuters uvedl, že prodej automobilů starších 20 let od června do října vyskočil o 25 % a u vozidel starších než 15 let vzrostl o 16 %.
 
Online trh s automobily AutoScout24, který působí v, Belgii, Itálii, Německu, Nizozemsku a Rakousku, v analýze pro agenturu Reuters uvedl, že internetové vyhledávání starších automobilů od léta vzrostlo. Data například ukázala, že v červenci až září vyskočilo online vyhledávání vozidel starších 20 let ve Francii o 80 %, v Nizozemsku o 77 % a v Belgii o 59 %.
 
Podle prodejce ojetých vozidel OcasionPlus se kupující ovšem stále vyhýbají ojetým elektricky poháněným vozidlům. „Lidé si z dlouhodobého hlediska dávají pozor na kapacity akumulátorů a zdráhají se investovat do nabíjecí infrastruktury pro ojetý vůz,“ uvedl šéf marketingu Fernando Rodriguez.
 
Důsledky návratu starších aut na silnice
Kromě možného negativnímu dopadu na ambiciózní cíle EU se snižováním emisí CO2 jsou zde i ​​další dlouhodobé důsledky prodlužování života velmi starých automobilů v provozu na silnicích. Pojišťovny se obávají, že starší vozidla, vybavená menším počtem bezpečnostních systémů, mohou způsobit více dopravních nehod, a tím vést k vyšším cenám za pojištění, i když se to ve statistikách projeví až po určitém čase.
 
Přechod k individuální mobilitě zasahuje i hromadnou dopravu. Počet osob využívajících veřejnou dopravu ve Španělsku klesl v dubnu o 92 % oproti stejnému měsíci roku 2019 a v září byl stále ještě o 44 % nižší. Ve Velké Británii před začátkem listopadu, kdy došlo k nejnovější výluce v zemi, bylo využití železnice přibližně třetinové oproti roku 2019, zatímco používání osobních automobilů kleslo na 90 %. V září londýnský starosta Sadiq Khan vyzval k vytvoření záchranného balíčku pro městského dopravce ve výši 5,7 miliard liber, protože počet cestujících se neustále propadá. Německo a Francie zase zachraňují dotacemi své státní železnice.
 
Aktivista Greenpeace Sam Chetan-Welsh uvedl, že odklon od veřejné dopravy představuje větší problém pro životní prostředí, než starší automobily na silnici. „Vlády musí udělat vše co je v jejich silách aby omezily provoz na silnicích. To zahrnuje i to, že poskytnou lidem důvěru aby se mohli bezpečně vrátit do veřejné dopravy,“ uvedl Chetan-Welsh.