honda fcx clarity – pohled do budoucnosti | Aktuality | autoweek.cz

Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti

Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti

01.04.2011 | Matějka Antonín | Aktuality

Japonská firma Honda se stala v roce 2002 první automobilkou na světě, která běžným uživatelům ve Spojených státech a Japonsku nabídla vozidlo poháněné palivovými články.

Na vývoji tohoto automobilu začala Honda pracovat na sklonku minulého století a původní experimentální prototyp nesoucí označení FCX-V1 v průběhu dalších let přetvořila do dnešní podoby futuristicky vyhlížejícího, téměř pět metrů dlouhého čtyřdveřového sedanu FCX Clarity. Světová premiéra vozu se odehrála v roce 2007 na autosalonu v Los Angeles a již o několik měsíců později zahájila Honda jeho malosériovou výrobu, která by měla být limitována počtem 200 kusů. Doposud je smontováno zhruba 50 automobilů a výrobce jej na domácím trhu a v USA pronajímá známým i méně známým soukromým osobám. Ve Spojených státech je doba pronájmu 3 roky a měsíční splátka činí pouhých 600 dolarů. S jedním modelem FCX Clarity mimo jiné jezdí americká herečka Jamie Lee Curtisová, u nás známá především z filmu Pravdivé lži režiséra Jamese Camerona.

V Evropě v současné době jezdí dva tyto automobily, které k pohonu používají elektrickou energie získávanou v palivovém článku slučováním vodíku s atmosférickým kyslíkem. Jelikož jedinou emitovanou látkou během provozu je vodní pára, jedná se o automobil, který je v případě výroby vodíku ze slunečního, vodního, větrného či jiného obnovitelného zdroje stoprocentně ekologický. Systém pohonu modelu FCX Clarity se v podstatě skládá ze svazku palivových článků (kompaktní modul o hmotnosti 67 kg a výkonu 100 kW), nádrže na stlačený vodík o objemu 171 l, lithium-ionové baterie a elektrické hnací jednotky využívající k pohonu předních kol synchronní elektromotor, disponující výkonem 100 kW a točivým momentem 256 N.m.

Jízda s vodíkovým modelem FCX Clarity je skutečně nevšedním zážitkem, na testovací trase v okolí Mělníka jsme si mohli vychutnat především neskutečně tichý provoz vozu a jeho velmi slušnou dynamiku. Akcelerace z místa připomíná rozjezd pověstného japonského rychlovlaku, je neuvěřitelně ladná a plynulá a jediným zvukovým projevem je sotva slyšitelný aerodynamický hluk. Při razantnějším rozjezdu je elektrická energie z palivového článku doplněna energií z baterie, ta je následně při zpomalování opět dobíjena přímo z palivových článků nebo z elektromotoru, který přebírá funkci generátoru přeměňujícího kinetickou energii v elektrickou. Celý systém přitom zajišťuje optimální řízení odběru energie a vysoce efektivní provoz. Toky energií ostatně můžete sledovat na „kosmickém“ displeji, který současně znázorňuje momentální spotřebu vodíku (nejnižší odpovídá malé modré kuličce, nejvyšší pak oranžové kouli). Objem vodíkové nádrže umístěné nad zadní nápravou zabezpečuje dle údaje výrobce automobilu akční rádius 460 km, v tomto případě se ovšem jedná o údaj naprosto nepodstatný, alespoň co se týká České republiky. Na našem území se totiž nachází pouze jediná, veřejnosti nepřístupná vodíková čerpací stanice společnosti Linde Gas. Je postavena v Neratovicích v rámci celoevropského projektu CUTE. V celé Evropě existuje podobných stanic pouze 30, a tak je jasné, že jedním z limitujících faktorů pro vozy s palivovými články je kromě jejich vysokých vývojových a výrobních nákladů i pomalu se rozvíjející infrastruktura míst, kde je možno vodík „tankovat“. Samotné plnění vodíkové nádrže, jak jsme se mohli sami přesvědčit v Neratovicích, je poměrně jednoduché. Slouží k tomu speciální plnicí přípojka a během několika minut je celá operace ukončena. My jsme doplnili zhruba čtvrtinu nádrže, což odpovídalo 0,8 kg plynného vodíku. Hospodárnost provozu při vysoké energetické účinnosti je dalším přínosem modelu FCX Clarity pro nejbližší budoucnost. Honda udává více než trojnásobnou energetickou účinnost ve srovnání se svými konvenčními benzinovými kompaktními vozy (dvojnásobnou v porovnání s hybridními vozy) a vynikající spotřebu vodíku, která odpovídá ekvivalentní spotřebě 2,8 l/100 km u kompaktního automobilu se vznětovým motorem. Honda FCX Clarity je bezesporu automobil, který otevírá v globálním měřítku jednu z cest k dosažení trvale udržitelné mobility. Jeho současné technické kvality, nabízený komfort interiéru s dostatečným zavazadlovým prostorem 370 l a jízdní výkony (největší rychlost 160 km/h) jsou velkým příslibem do budoucnosti.

 

  • Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti
  • Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti
  • Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti
  • Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti
  • Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti
  • Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti
  • Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti
  • Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti
  • Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti
  • Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti
  • Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti
  • Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti
  • Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti
  • Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti
  • Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti
  • Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti
  • Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti
  • Honda FCX Clarity – pohled do budoucnosti