name | autoweek.cz

Hraniční kontroly likvidují německé dodavatele

Hraniční kontroly likvidují německé dodavatele

18.02.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Omezení vstupu z České republiky způsobuje německým dodavatelským firmám působícím v blízkosti hranic velké problémy - chybí jim až 30 % pracovníků a za neplnění dodávek jim hrozí vysoká penále.
Omezení vstupu pro osoby dojíždějící do Německa z České republiky vystavuje mnoho firem v příhraničním regionu dodávajícím své výrobky automobilkám obrovskému tlaku. Mnoha společnostem v Krušných horách v současné době chybí 30 % jejich zaměstnanců. Uvedl to pro Německou tiskovou agenturu Dirk Vogel z průmyslové asociace AMZ. Má to významný dopad na jejich produktivitu. Přitom za zpoždění dodávek společnostem hrozí obrovské pokuty.
 
Jan Kammerl z oddělení ekonomického rozvoje kraje Erzgebirge v Sasku uvedl, že společnosti musely omezit vícesměnný provoz, protože jejich zaměstnanci již nesmějí dojíždět z České republiky. Problém se samozřejmě týká i jiných průmyslových odvětví, nejen automobilového průmyslu, zdůraznil Kammerl.
 
V České republice, na Slovensku a v Maďarsku sídlí významní dodavatelé německých automobilek. Jejich díly musí vždy dorazit co nejpřesněji („just-in-time“) v rámci přísných časových plánů. Četné dodávky automobilových nebo strojních součástí pocházejí také ze severní Itálie, odkud normálně do Spolkové republiky putují přes Brennerský průsmyk a poté přes Tyrolsko. Sdružení německého automobilového průmyslu VDA už o víkendu varovalo, že opatření na hranicích s Českou republikou a Tyrolskem mohou výrazně zpomalit dodávky německých továren, zejména v Bavorsku a Sasku. Výroba by se mohla z velké části i zastavit.
 
V pondělí se na dálnici mezi Prahou a Drážďany a na italské straně Brennerského průsmyku tvořily dlouhé dopravní zácpy. V úterý se nicméně ukázalo, že situace není z hlediska německých automobilek tak dramatická. Společnosti však situaci pečlivě sledují.
 
Ve Volkswagenu zatím nemají hraniční kontroly a povinnost koronatestů pro řidiče nákladních vozidel žádné zásadní účinky na výrobu. Zatím podle Volkswagenu neexistují „žádná vážná úzká místa kvůli chybějícím dílům v důsledku problémů přeshraničního provozu nákladních vozidel. To by se však mohlo změnit v případě přetrvávajících dopravních zácp na hranicích. „Pokud se situace v pohraničním provozu zhorší, nelze vyloučit ani omezení výroby u Volkswagenu,“ uvedl mluvčí VW. Byla přijata příslušná preventivní opatření, aby bylo možné kompenzovat krátkodobé výpadky dodávek. „Jenže to je možné jen po určitou dobu,“ dodal mluvčí.
 
Podobně jako průmyslové sdružení VDA i skupina VW požaduje, aby na hraničních přechodech s Českou republikou a Tyrolskem byla dostatečná kapacita pro testování a že musí být zajištěna krátká doba pro kontroly a testy.