name | autoweek.cz

Hyundai Elantra  má co nabídnout

Hyundai Elantra má co nabídnout

23.10.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Elantra je celosvětově nejúspěšnějším modelem značky Hyundai - jen v roce 2010 se jej prodalo celkem 616 593 kusů a od roku 1990 prodej překonal hranici šesti milionů kusů. Nyní přichází do prodeje zcela nová generace tohoto kompaktního sedanu.

Elantra dokumentuje globální vzestup Hyundaie. Je určena pro trhy, kterým v segmentu nižší střední až střední třídy kralují sedany. Jenom západní Evropa není jeho doménou, protože zde vyjma Španělska kralují hatchbacky a kombi. Ostatně ani Volkswagenu se zde s Jettou a jejími předchůdci moc nedaří. Jde ale o velmi důležité auto pro rozvíjející se trhy východní Evropy. Je to rodinný automobil ideální jak pro každodenní provoz, tak i pro dlouhé cesty třeba na dovolenou. To je důležité především pro ty zákazníky, kteří mají jen jediné auto v rodině.

Pátá generace vznikala pod kódovým označením MD. Její vývoj trval 33 měsíců a vyžádal si investice ve výši 187 milionů eur. Světovou premiéru měla v dubnu 2010 na autosalonu v jihokorejském Pusanu. Po představení americké verze v listopadu 2010 v Los Angeles přišla letošní evropská premiéra v Barceloně a krátce poté se Elantra představila i na autosalonu v Brně.

Dosud se vždy jednalo o kvalitní, nicméně vzhledově nepříliš zajímavé auto. To se nyní radikálně změnilo. S novým stylem designu Hyundaie se proměnila i Elantra. Její design vychází ze stejného konceptu jako u Sonaty a nového evropského modelu střední třídy i40. Nese stejné okamžitě rozpoznatelné prvky jako jsou tvar světlometů, linie střechy či přední masku. Podobně se interiér snaží evokovat dojem špičkové techniky, vysoké kvality, prostornosti a komfortu.

Nový styl se označuje jako \"Fluidic sculpture\". Charakterizují jej výrazné linie při pohledu z boku a zepředu. Hyundai design Elantry připisuje týmu hlavního designéra evropského studia Hyundaie Tomase Bürkleho (přišel od BMW). Ve skutečnosti ale Elantru navrhl Cedric d`Andre a jedná se o poslední vůz vytvořený ještě pod dohledem bývalého šéfa studia v kalifornském Irvinu Joela Piaskowskiho, který vloni odešel k Fordu.

Hlavním úkolem nového designu je dodat vozům vzhled okamžitě identifikovatelný se značkou Hyundai a podporující očekávání kvality. Podle nového šéfa PR evropského Hyundaie Andrease Brozata je důležité, že pokud se z vozu odstranila značka, pak jeho původ potenciální kupující na zákaznických klinikách odhadovali jako evropský, dokonce jej přiřazovali k exkluzivním značkám. Významný je ale i přínos vynikající hodnoty součinitele aerodynamického odporu cx=0,28, přičemž velký vliv na tak mimořádně nízké hodnotě má i hladká podlaha vozu.

V zásadě Hyundai u Elantry neměnil osvědčený koncept. Nová generace je tedy především evolucí ponechávající si to nejlepší z předchozí. Platforma vozu i nosná struktura jsou ovšem zcela nové. Elantra vychází ze stejných komponent a platformy jako nový i30, který se brzy začne vyrábět v Nošovicích a i nadále zůstane nejdůležitějším modelem pro evropské trhy.

Nová Elantra nabízí větší vnitřní prostor díky délce 4530 mm při rozvoru náprav 2700 mm (nová generace hatchbacku i30 má rozvor 2650 mm a je dlouhý 4300 mm).

Pro Evropu se Elantra dodává s jediným typem motoru. Jde o zástupce nejprodávanější řady Gamma. Zde je ve verzi 1,6 l MPI D-CVVT. Celohliníkový čtyřválec je vybaven proměnným časováním sacích a výfukových ventilů D-CVVT. Díky tomu vzrostl výkon na 97 kW při současném snížení spotřeby. Standardně se dodává šestirychlostní přímo řazená převodovka, ale připravena je i šestirychlostní samočinná dvojspojková vlastní konstrukce Hyundaie s funkcí Shiftronic umožňující sekvenční řazení. Hyundai je jedním z pouhých tří globálních výrobců automobilů vyrábějících šestirychlostní samočinnou převodovku vlastní konstrukce.

Také pro Elantru Hyundai poskytuje pětiletou komplexní garanci bez omezení počtu ujetých kilometrů (v ČR je kombinací pětileté záruky na vozidlo, pětileté asistenční služby zdarma a pětiletého programu kondičních prohlídek zdarma), která dopomáhá k proměně vnímání značky - z přijatelné na symbol kvality. Navíc zvyšuje zůstatkovou cenu vozu při opětovném prodeji.

Elantra se do Evropy dováží z jihokorejského závodu v Ulsanu, ale vyrábí se též v Alabamě v USA. Hyundai Elantra se standardně dodává se šesti airbagy, systémem řízení jízdní stability VSM (Vehicle Stability Management) vč. TCS, klimatizací, elektrickým ovládáním předních oken a palubním počítačem. Cena základní verze Classic je 324 990 Kč.