name | autoweek.cz

Hyundai i30 N na ledě

Hyundai i30 N na ledě

15.03.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Rodina nové generace vozu Hyundai i30 z nošovické produkce se už v létě rozroste o zcela novou verzi - první Hot Hatch, sportovně laděnou i30 N těžící ze zkušeností korejské automobilky ve světových soutěžích. Připravovaný vůz ve Švédsku testuje jezdec Hyundaie ve WRC Thierry Neuville.
Hyundai intenzivně pracuje na přípravě svého prvního vysocevýkonného modelu nově vytvořené řady N. Postaví se proti konkurenčním verzím RS, ST či GTI. Testy v extrémních zimních podmínkách na severu Švédska na ploše zamrzlého jezera v Arjeplogu s touto novinkou absolvuje tovární jezdec Hyundaie v mistrovství světa v rallye Thierry Neuville.
 
Hyundai vloni poprvé představil třetí generaci modelu i30, který se opět vyrábí v České republice v Nošovicích. Prodej hatchbacku začal počátkem roku. Na autosalonu v Ženevě má veřejnou premiéru verze kombi a ještě před koncem letošního roku se přidá zcela nová karosářská varianta - čtyřdveřový liftback, který se bude označovat Fastback a půjde o čtyřdveřový model se splývavou zádí nahrazující dosavadní třídveřovou karoserii.
 
Ještě v létě ale přijde další úplná novinka - sportovně laděná varianta i30 N, která má poskytnout náročným motoristům jedinečné zážitky z jízdy. Aby toho bylo dosaženo, ve Švédsku se v extrémních podmínkách při teplotě okolo -30 °C podrobují dynamickým zkouškám systémy elektronické stability jízdy ESC, elektronicky ovládaný diferenciál s omezenou svorností, řízení, tlumiče, pérování a pneumatiky.
 
Šéf oddělení zkoušek a vývoje vysocevýkonných vozidel v evropském technickém středisku Hyundai Motor Alexander Eichler připravovaný model popisuje takto: „Naším hlavním cílem je zajistit potěšení z jízdy. To symbolicky vyjadřuje tvar šikany písmena N v našem logu - řídit agilní vozidlo pro radost.“
 
Thierry Neuville hodnotí práci vývojářů: „Na toto auto se těší hodně lidí. Proto mne těší, že jej mohu testovat. Technici odvedli skvělou práci na převodovce a diferenciálu. Vůz má velmi dobré záběrové schopnosti a dobrou stabilitu při kluzkých podmínkách jízdy. A velmi snadno se ovládá. Normální řidič v něm zažije skvělý pocit jako v závodním autě.“
 
Vůz by měl být poháněn přeplňovaným dvoulitrovým motorem s výkonem přes 180 kW, ve speciální verzi až 200 kW. Na videu je vidět, že Neuville používá šestirychlostní přímo řazenou převodovku.