name | autoweek.cz

Informace z oblasti prodeje ojetých vozidel

Informace z oblasti prodeje ojetých vozidel

10.05.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Souhrn informací o trhu ojetých vozidel za první čtvrtletí letošního roku Cebia Summary 1/2019.
V prvních třech měsících letošního roku došlo po čtyřech letech k poklesu počtu dovezených ojetých aut, a to o 1,1 % na 41 964 vozů. I přes mírný pokles se letos dovezlo o téměř 4 tisíce více vozidel než před dvěma lety a o téměř 15 tisíc vozidel více než před pěti lety. Podíl dovezených vozidel starších 10 let zůstává stabilní na 51 %. Zároveň však sílí prodej dovezených ojetých aut z minulých let, kdy lidé přeprodávají vozidla, která si dříve sami koupili jako dovezená ze zahraničí. Nárůst se týká ojetých vozidel z Německa, Itálie a Rakouska. Naopak podíl prodávaných aut z Nizozemska, Belgie či Slovenska zůstává stabilní na necelých 2 %. Dovezená vozidla častěji vykazují technické problémy a je u nich častější nejen stáčení tachometrů, ale také zatajování havárií a škod, nelegální předělávání vozů například i po totálních škodách, čemuž napomáhá skutečnost, že o dovezených vozidlech často nebývají informace o jejich historii.
 
Už od října loňského roku, kdy vešla v platnost nová legislativa proti stáčení tachometrů, díky níž lze uložit pokutu až 500 000 Kč a vozidlo se stočeným tachometrem neprojde STK, dochází ke snížení podílu aut, u nichž bylo manipulováno s počitadlem kilometrů. V prvním čtvrtletí se podíl takových vozidel snížil na 33 %.
 
V prvním čtvrtletí letošního roku proto došlo meziročně ke snížení podílu aut, která mají udávaný stav tachometru mezi 100 000 a 200 000 km, a to ze 47 % na 42 %. Podíl aut, která najela více než 200 000 km, se naopak zvýšil z 20 % na 24 %. Přitom průměrné stáří prodávaných vozidel kleslo na 9,5 roku, tedy téměř o rok méně než vloni. Průměrná hodnota udávaná na tachometru byla 158 372 km.
 
Od platnosti nové legislativy zpřísnily autobazary podmínky pro výkup vozidel, začaly čím dál více historii vozidel prověřovat a přestaly vykupovat vozidla s nejasnou historií u nichž hrozí, že kvůli stočenému tachometru vozidlo následně neprojde STK. O historii vozu se také začali mnohem více zajímat samotní kupující, a to především o stavy tachometrů. Počet informativních dotazů do systému Autotracer, který slouží k ověření historie ojetých vozidel, se v prvním čtvrtletí meziročně zvýšil o 76 % z 437 188 na 768 494. Ke snížení podílu vozidel se stočeným tachometrem přispělo také větší množství zánovních ojetin z operativních leasingů na trhu.
 
Na trhu ojetých vozidel určených k prodeji převládají stále vozidla s motorem na naftu (57 %). Jejich podíl se však meziročně snížil o 4 % ve prospěch aut se zážehovými motory. Podle dat z trhu skončilo období značného převisu nabídky ojetých vozidel se vznětovými motory a lze očekávat, že jejich cena začne po určitém poklesu v loňském roce letos růst. Týká se to i nejprodávanějších vozů Škoda Octavia s motory 1,6 TDI či 2,0 TDI.
 
Vzhledem k poklesu cen zánovních ojetin kvůli jejich velkému množství na trhu přistoupila řada leasingových společností k omezení krátkodobých pronájmů. Následkem toho porostou ceny také ojetých vozů se zážehovými motory, a to především v kategorii nižších středních a středních vozidel, která jsou nejčastěji využívána v rámci operativních leasingů. Navíc sice pomalu, ale dlouhodobě rostou ceny všech nových vozidel, což bude mít další vliv na cenu ojetin. Podle ukazatelů a dat z trhu je tak nyní ideální příležitost pořídit si mladou ojetinu za rozumné peníze a v široké nabídce.
 
Průměrná cena ojetých vozů se v letošním roce vyšplhala na 228 900 Kč, což je o 2400 Kč víc, než byla průměrná cena ojetých vozů v celém loňském roce. Průměrně tachometry ojetých vozů vykazovaly 158 372 km. Vozidla se zážehovými motory se prodávala o 17 dní kratší dobu než vozidla na naftu. Průměrná doba prodeje byla 99 dní.
 
Mezi nejprodávanější vozy patřila opět Škoda Octavia, a to zejména v provedení s turbodiesely. Meziročně si mezi prodávanými vozy polepšila Škoda Rapid, která zvýšila svůj tržní podíl meziročně o čtvrtinu. Z hlediska výbavy se letos prodávalo více ojetých aut s parkovacími senzory, Bluetooth či bezklíčovým odemykáním.
 
V ČR se v letošním roce prodalo 19,6 % vozidel bez platné STK. Jejich podíl tedy opět narostl - meziročně o 2,2 %. Pro zákazníky to znamená, že nesou finanční zátěž následné STK a kontroly emisí, ale především nesou riziko, že vozidlo těmito kontrolami neprojde a budou ho muset na své náklady uvést do provozuschopného stavu. Od října loňského roku navíc neprojde STK auto se stočeným tachometrem. Pokud evidenční systém zjistí, že auto vykazuje nižší kilometrový nájezd než v minulosti na stanicích technických kontrol, tak STK neprojde a dostane 30 dní na vyřešení této závady. Vždy je tedy dobré před koupí vozu prověřit jeho historii a najeté km a vyhnout se tak nejen případným problémům na STK, ale také nečekaným výdajům na údržbu či opravu vozidla.