name | autoweek.cz

Jaguar C-X16 startuje novou éru

Jaguar C-X16 startuje novou éru

13.09.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mnohdybývá neřešitelným úkolem setřást odkaz slavné minulosti a vydat se zcela novým směrem aniž by se to nejlepší z minula zcela opustilo. Jaguar konceptem C-X16 ukazuje správnou cestu.

První zveřejněná skica tohoto vozu, která se objevila v létě, mnohé trochu zaskočila. Zdálo se, že tým designérů vedených Ianem Callumem se vydal směrem, který naznačil před deseti lety koncept F-Type. Realita je ale úplně jiná. Koncept C-X16 budí nadšení, protože není další retropřipomínkou dob dávno minulých. Ve skutečnosti jde o moderní auto vzrušující svou současností. Toto není neustále všemi očekávaný nový E-Type, ale zcela nová generace sportovního vozu. Především je to ale nezaměnitelně Jaguar.

První oficiální akce uspořádaná v nově rekonstruovaném paláci Thurn und Taxis ve Frankfurtu byla více než dvojnásobnou premiérou. Předvedený koncept Jaguar C-X16 totiž slibuje stát se skutečně historickou událostí. Spojuje v sobě odkaz minulosti slavné značky, ale především jako první ukazuje její směřování pro nejbližší budoucnost.

Od Jaguaru se už dlouho očekává čistokrevný sportovní automobil kompaktních rozměrů s pohonem zadních kol. Fanoušci značky se přitom odvolávají na slávu modelů Type C, Type D a Type E. Je to současně svazující požadavek ale i velká odpovědnost pro designéry. Oficiálně se jedná o stylistickou studii. Nikdo ale nepochybuje, že jde o auto, které je předobrazem toho, co bude Jaguar skutečně vyrábět.

\"Jde o nesmírně důležitý vůz, který ukazuje směřování značky. Jedná se o automobil, který by měl představovat samotný střed toho, čím by Jaguar měl být. Jedná se o vůz, který už na první pohled budí emoce a současně je plně funkční. Říká, že chce být řízen. Vyjadřuje sílu, přičemž jeho záď je stejně vzrušující jako příď. Navrhovat jej bylo splněním snu každého designéra, protože to znamenalo navržení toho, co všichni od Jaguaru řadu let čekali. Je to aplikace stylu Jaguaru v moderním vyjádření a přitom má svůj vlastní charakter, což je nejdůležitější. Vyjadřuje skutečnou sílu naší značky jako čistokrevný Jaguar,\" řekl nám při představení tohoto vozu šéfdesignér Ian Callum.

Jaguar C-X16 dostal do vínku základní parametry, které jej předurčují k vynikajícím schopnostem: hliníková nosná struktura, která je jak lehká, tak i nesmírně tuhá, a rozložení hmotnosti mezi nápravami v ideálním poměru 50/50 %.

Jaguar se nesnaží předstírat čtyři místa. Jde o dvoumístné kupé, které je dokonce označováno jako 1+1. To není jen tak bezvýznamné heslo, protože v rudě zabarveném interiéru je vše soustředěno především na řidiče samotného. Vedlejší sedadlo je opravdu jen pro spolujezdce (jistě - spíš pro spolujezdkyni).

Navíc jde o automobil, který se snaží být i ohleduplný k životnímu prostředí (či se snaží splnit zpřísňující se emisní limity - vyberte si, co je vám milejší). Pohání jej motor V6 3,0 l přeplněný mechanicky poháněným dmychadlem typu Roots se dvojitou šroubovicí (Twin Scroll). Šestiválec má výkon 280 kW (375 k) a točivý moment až 450 N.m. Zážehový motor je doplněn elektromotorem, který nejen přidává 70 kW (94 k), ale především poskytuje dalších 234 N.m. To vše je k dispozici po stisknutí tlačítka na volantu.

Osmirychlostní převodovka je doplněna systémem stop-start a navíc je v ní integrován elektromotor systému KERS, tedy rekuperace kinetické energie (Kinetic Energy Recovery System) jako u monopostů F1. Elektrická energie se zde ukládá do lithio-ionových akumulátorů s kapacitou 1,6 kWh.

To vše dohromady vozu poskytuje schopnost zrychlit z 0 do 100 km/h za 4,4 s. Největší rychlost je elektronicky omezena na hranici 300 km/h. Přitom všem jsou emise CO2 165 g/km, tedy na úrovni nabroušeného hatchbacku nebo středně velkého sedanu.

Jaguar C-X16 je dlouhý 4445 m při rozvoru náprav 2622 mm. Jeho pohotovostní hmotnost je 1600 kg. Zatímco loňský koncept C-X75 se v původní podobě do sériové výroby těžko dostane (to, co Jaguar připravuje s týmem F1 Williams bude po technické i stylistické stránce hodně odlišné), X-C16 je předobrazem sériového auta.

\"Myslím, že v sériové produkci by to bylo skvělé auto. A nedalo by to ani moc práce jej sériové výrobě uzpůsobit,\" říká s úsměvem Ian Callum. A ředitel značky Jaguar Adrian Hallmark k tomu dodal: \"Pokud by podobný vůz nakonec přece jen šel do sériové výroby, pak by stál asi tak 60 až 80 000 eur.\" V přepočtu tedy asi 1,5 až 2 miliony korun.